printlogo


کد خبر: 170769تاریخ: 1395/11/3 00:00
اخبار

تورم دی 6/9 درصد اعلام شد
براساس گزارش مرکز آمار ایران، درصد تغییرات شاخص کل قیمت‌ها در 12 ماه منتهی به دی ۹۵ نسبت به دوره مشابه پارسال 9/6 درصد است که نسبت به آذر امسال که 2/7 درصد بود، 3/0 درصد کاهش یافته است. شاخص کل در این ماه عدد 4/237 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 8/0 درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه پارسال (تورم نقطه به نقطه) 3/6 درصد است که نسبت به ماه قبل که 7/5 درصد بود، 6/0 واحد درصد افزایش یافته است. براساس این گزارش،  شاخص گروه عمده(خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات) در این ماه به رقم 9/279 رسید که نسبت به ماه قبل یک درصد افزایش داشته است.


گرانی و ارزانی ۴۲ قلم کالای اساسی
قیمت گروه لبنیات در یک‌سال منتهی به هفته مورد گزارش (یک‌سال اخیر) 5/7 درصد، برنج 46 درصد، حبوب 2/22 درصد، میوه‌های تازه 2/7 درصد، گوشت قرمز 2/9 درصد، گوشت مرغ 1/29 درصد، قند و شکر 2/27 درصد، چای 3/13 درصد و روغن نباتی 2/8 درصد افزایش و  نرخ گروه سبزی‌های تازه 1/16 درصد و تخم مرغ 1/0 درصد کاهش یافته است. به گزارش بانک مرکزی، بررسی قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به 24 دی‌ماه نشان می‌دهد در گروه لبنیات قیمت کره پاستوریزه نسبت به هفته قبل معادل یک درصد و شیر پاستوریزه 9/0 درصد افزایش یافت. قیمت تخم‌مرغ معادل 8/0 درصد افزایش داشت و شانه‌ای 10 هزار تا 11500 تومان فروش رفت. در گروه میوه‌های تازه بهای سیب زرد معادل 8/0 درصد، لیموشیرین 0/1 درصد و انار 2/2 درصد کاهش داشت ولی قیمت دیگر اقلام این گروه بین 2/0 درصد تا 3/14 درصد افزایش یافت. در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند معادل 8/3 درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 6/1 درصد و گوشت مرغ 8/0 درصد کاهش یافت. نابسامانی بازار برنج  و گوشت در سال جاری سبب شد این دو کالا به رغم فراوانی آن در دست تولیدکنندگان اما به دلیل عدم مدیریت درست بازار فروش و توزیع هر یک با افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شوند.


چینی‌ها تمام بازارها را قبضه کرده‌اند
«در نامه‌ای از دستگاه‌های ذی‌ربط خواسته‌ایم که از مبدأ تا مقصد بحث کنترل کالاها و قطعات خودرو را انجام دهیم اما موافقت نشده است». به گزارش نسیم آنلاین، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تهران درباره علت فراوانی قطعات و لوازم یدکی چینی در بازار گفت: به طور کلی تراز تجاری ما در همه بخش‌ها با چین بسیار بالاست و با توجه به فضایی که برای ورود کالاهای چینی به کشور وجود دارد، محصولات این کشور نه‌تنها بازار لوازم یدکی بلکه بازارهای دیگر از جمله مواد غذایی، پوشاک و... را هم قبضه کرده‌ است. بخشی اظهار داشت: ما مخالف ورود لوازم یدکی از چین نیستیم اما در نامه‌ای از دستگاه‌های ذی‌ربط خواسته‌ایم از مبدأ تا مقصد بحث کنترل کالاها و قطعات خودرو را انجام دهیم که موافقت نشده است. به عنوان مثال وقتی لوازم یدکی یا قطعه‌ای امتحان خود را پس داده و منجر به خسارت دیدن مشتری شده است، دیگر نباید وارد شود اما مافیای واردات به علت حجم بالای سرمایه در گردش این تجارت، بسیار قوی عمل می‌کند. وی تصریح کرد: تاکنون نیز هر نظارتی در این بازار صورت گرفته با همت خود اتحادیه بوده است. وی با بیان اینکه وظیفه ما به صدور پروانه و جواز کسب محدود شده است، گفت: بحث واردات و قاچاق لوازم یدکی و قطعات خودرو یک مساله ریشه‌ای است و هنگامی که کلیت کار خراب باشد با نظارت و بازرسی هم نمی‌توان کاری از پیش برد.


Page Generated in 0/0050 sec