printlogo


کد خبر: 170774تاریخ: 1395/11/3 00:00
وعده جدید دولت برای اعتبار بیشتر به بخش حمل و نقل
کردستان در حوزه راه همچنان محروم است

کردستان در حوزه راه یکی از استان‌های محروم کشور است و تمام پروژه‌های راهسازی در این استان نیمه‌تمام بوده و میزان اعتبارات اختصاص یافته به این بخش نیز همچنان حداقلی است. آمارها نشان می‌دهد استان کردستان در حوزه راه و بهره‌مندی از ظرفیت‌های حمل‌ونقل یکی از استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود و هیچ‌کدام از اقدامات صورت‌گرفته از سوی دولت‌های مختلف برای توسعه این بخش موثر نبوده است. در حالی که این استان در حوزه راه یکی از استان‌های کم‌برخوردار و محروم کشور به شمار می‌رود، در 2 بخش حمل‌ونقل هوایی و ریلی نیز این استان وضعیت به مراتب بدتری دارد و به همین دلیل حوزه حمل‌ونقل در کردستان با چالش‌های متعددی روبه‌رو است. خط راه‌آهن تهران- همدان- سنندج از حدود 2 دهه قبل تاکنون در دستور کار قرار گرفته و با گذشت هر سال زمان افتتاح و بهره‌برداری از آن نیز تمدید می‌شود و هر دولتی که می‌آید، خبری تازه و زمانی جدید را برای افتتاح این پروژه اعلام می‌کند. فرودگاه سنندج تنها فرودگاه استان کردستان محسوب می‌شود و فرودگاه نیمه‌کاره شهرستان سقز نیز بیش از یک دهه است به حال خود رها شده و وعده‌های داده شده برای افتتاح آن نیز تاکنون راه به جایی نبرده است. مدیرکل راه‌وشهرسازی استان کردستان در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به اینکه کردستان در زمینه زیرساخت شبکه آزادراهی و بزرگراهی دارای ضعف شدیدی است، عنوان کرد: از یکهزار و ۸۱۹ کیلومتر راه استان تنها ۱۷۸ کیلومتر بزرگراه، ۲۸۱ کیلومتر راه اصلی و یکهزار و ۳۶۰ کیلومتر راه فرعی است.
شهرام ملکی با اشاره به لزوم توجه به توسعه شبکه راهسازی در استان کردستان، افزود: هر چقدر بتوانیم راه‌های اصلی بیشتری را به بزرگراه تبدیل کنیم وضعیت استان در این شاخص به میانگین کشوری نزدیک‌تر خواهد شد. وی با اشاره به اینکه طول شبکه راه روستایی کشور ۲۵۰ هزار کیلومتر است، گفت: طول شبکه راه روستایی استان ۶ هزار و ۹۸ کیلومتر است که از این میزان تنها ۲ هزار و ۶۳۱ کیلومتر آن آسفالته و مابقی خاکی است. وی بیان کرد: طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴، ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۹۰۰ کیلومتر راه بین‌شهری در استان ایجاد شده که در این راستا ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.  ملکی بیان کرد: در پروژه کریدور بزرگراهی غرب کشور که طول آن ۳۲۰ کیلومتر است تاکنون ۱۱۰ کیلومتر انجام شده و ۷۰ کیلومتر آن نیز هم‌اکنون در دست اجراست. نگاهی به وضعیت آمارهای ارائه شده از سوی مدیرکل راه‌وشهرسازی کردستان نشان می‌دهد که به‌رغم تمام اقدامات صورت‌گرفته از سوی دولت‌های مختلف بویژه دولت تدبیر و امید، کردستان در حوزه راه وضعیت چندان رضایت‌بخشی ندارد و متاسفانه به دلیل ضعف در این حوزه، امکان توسعه برای استان نیز در سایر بخش‌ها وجود ندارد. در همین حال، استاندار کردستان نیز در آخرین اظهار نظر خود درباره وضعیت راه‌های این استان بیان کرد: کردستان از لحاظ زیرساخت‌های حمل‌ونقل در مقایسه با دیگر استان‌های کشور وضعیت مطلوبی ندارد.  عبدالمحمد زاهدی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید توسعه کردستان است، عنوان کرد: در حال حاضر یکی از موانع توسعه استان مربوط به نامناسب بودن زیرساخت‌های حمل‌ونقل آن است. وی با بیان اینکه در حمل‌ونقل زمینی استان مشکل جدی دارد، بیان کرد: کردستان جزو معدود استان‌های کشور است که فاقد آزادراه است و در زمینه شاخص بهره‌مندی از بزرگراه هم جزو استان‌های آخر است. استاندار کردستان اضافه کرد: وضعیت رضایت‌بخشی هم در زمینه راه‌های روستایی نداریم و خساراتی که از بابت نامناسب بودن راه‌ها بر استان وارد می‌شود نگران‌کننده است. زاهدی ادامه داد: علاوه بر اینکه کردستان به شبکه ریلی کشور متصل نیست در زمینه حمل‌ونقل هوایی هم ‌گاها با مشکلاتی مواجه می‌شود. نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کردستان از نظر شاخص راه‌های روستایی آسفالته جزو استان‌های آخر کشور است، گفت: به دلیل نامناسب بودن راه‌های استان همواره شاهد وقوع تصادفات منجر به فوت زیادی در محورهای مختلف استان هستیم.  سیدمهدی فرشادان بیان کرد: سال گذشته براساس آمار وزارت راه‌وشهرسازی ۳۶۵ نفر و بر مبنای آمار وزارت بهداشت ۴۸۰ نفر در تصادفاتی که در محورهای شهری و روستایی استان به وقوع پیوسته، جان خود را از دست دادند. وی عنوان کرد: اعتباری امسال برای تکمیل پروژه راه‌آهن تهران- همدان- سنندج در نظر گرفته شده است که قرار شده این اعتبار در یک قطعه از آن هزینه شود. وی وضعیت خطوط هوایی استان را هم نامناسب خواند و اظهار داشت: مدتی پرواز سنندج- کیش راه‌اندازی و بعد از مدتی به دلایل نامشخصی جمع‌آوری شد. سیداحسن علوی، دیگر نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس خواستار تخصیص اعتباراتی از بخش اعتبارات متفرقه به حوزه راه روستایی استان شد و بیان کرد: در قانون برنامه ششم توسعه عنوان شده که ۳۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به استان‌ها اختصاص داده شود. همچنین محسن بیگلری، نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس نیز با اشاره به اینکه وضعیت جاده‌های روستایی در استان مناسب نیست، بیان کرد: محورهای سقز- بانه و سقز- بوکان هم جزو مسیرهایی است که بیشترین تصادفات در آن اتفاق می‌افتد. وی میزان مطالبات پیمانکاران از راه‌وشهرسازی استان را ۵۲ میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: نیاز است اعتباراتی برای پرداخت مطالبات پیمانکاران به استان تخصیص داده شود. در همین حال، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه 30 دی‌ماه در سفری چندساعته به کردستان در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان شرکت کرد و وعده داد، دولت اعتباراتی ویژه برای حوزه راه در این استان در نظر گرفته است. وی که از وضعیت راه‌آهن همدان- سنندج نیز بازدید کرده بود، اعلام کرد در 4 ماه سال مالی ۹۵، اعتبارات خوبی برای این پروژه منظور شده است و انتظار می‌رود با تخصیص بموقع اعتبار مورد نیاز این پروژه هر چه سریع‌تر
اجرایی شود.


Page Generated in 0/0050 sec