printlogo


کد خبر: 170798تاریخ: 1395/11/3 00:00
چهارگوشه

21 کشته در انفجار پاراچنار
یک انفجار تروریستی در بازار تره‌بار شهر شیعه‌نشین پاراچنار در شمال غرب پاکستان دست‌کم 21 قربانی گرفت. به گفته اکرم الله خان، یکی از مقامات ارشد دولت منطقه‌ای کورام که پاراچنار مرکز آن محسوب می‌شود، این انفجار همچنین 40 زخمی برجا گذاشت و احتمال افزایش تلفات وجود دارد. عامل انفجار بمبی بود که در یک جعبه میوه و سبزیجات جاسازی شده بود. ارتش مرکز منطقه کوهستانی کورام  را که یکی از 7 منطقه نیمه خودمختار قبیله‌ای پاکستان به شمار می‌آید به محاصره درآورده است و بالگردهای نظامی به انتقال زخمیان می‌پردازند.

نقض آتش‌بس در قره‌باغ
وزارت دفاع آذربایجان بار دیگر نیروهای ارمنستان را به نقض آتش‌بس در منطقه قره‌باغ متهم کرد. وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد در روز شنبه 39  مورد نقض آتش‌بس توسط نیروهای نظامی ارمنستان در منطقه قره‌باغ به ثبت رسیده است. پس از فروپاشی شوروی، 2 جمهوری ارمنستان و آذربایجان همواره بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف داشته‌اند و تاکنون میانجیگری‌های بین‌المللی در این‌باره بی‌نتیجه مانده است.

رسوایی فرهنگی در کره‌‌جنوبی
دادستانان کره‌‌جنوبی وزیر فرهنگ و یکی از مشاوران عالی رئیس‌جمهور این کشور را به اتهام قرار دادن نام ۱۰۰۰ تن از هنرمندان و شخصیت‌های فرهنگی در لیست سیاه و خارج کردن آنها از برنامه بودجه دولتی مورد پیگرد قانونی قرار داده و بازداشت کردند. علاوه بر این 3 تن دیگر از مقامات سابق دولت پارک گئون هه، رئیس‌جمهور استیضاح شده کره‌‌جنوبی نیز به علت ادعاهایی مشابه بازداشت شده‌اند. این اتهامات در حالی علیه مقامات دولت پارک مطرح می‌شود که پیش از آن رسوایی سیاسی به وجود آمده علیه رئیس‌جمهور این کشور به استیضاح وی منجر شده بود.

دیدار لیونی و شاهزاده فیصل
تزیپی لیونی، وزیر خارجه سابق و نماینده کنست با انتشار عکسی از خود با ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی، رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عربستان و سفیر سابق ریاض در واشنگتن و لندن نوشت: این عکس با شاهزاده ترکی الفیصل پس از مناقشات پیرامون منطقه و روند صلح با ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن و رئیس بانک سرمایه‌گذاری فلسطین گرفته شده است. این نخستین‌بار نیست که الفیصل با مسؤولان اسرائیلی دیدار می‌کند، وی با آموس یادلین، رئیس اسبق شعبه اطلاعات نظامی اسرائیل و یعقوب عمیدور، مشاور سابق امنیت ملی نخست‌وزیر اسرائیل و دوری گلد، مدیرکل وزارت خارجه این رژیم نیز دیدار کرده بود.

فشار کنگره برای انتقال سفارت آمریکا به قدس
رئیس کمیسیون خارجی و امنیت کنست رژیم صهیونیستی از ترامپ خواست به کار انتقال سفارت کشورش به قدس سرعت بخشد. به گزارش تسنیم به نقل از شبکه هفتم تلویزیون رژیم صهیونیستی، آوی دیختر روز جمعه نامه‌ای به رئیس‌جمهور جدید آمریکا ارسال کرده و خواستار آن شده تا در سریع‌ترین زمان ممکن سفارت ایالات متحده را از تل‌آویو به قدس منتقل کند. در بخش‌هایی از نامه این مقام صهیونیستی خطاب به ترامپ آمده است: «از حماس و جهاد نترس. آنها از دیرباز تهدید کرده‌اند که خاورمیانه را به آتش می‌کشند اما تا الان کاری نکرده‌اند». در همین حال، 100 عضو کنگره آمریکا طی روزهای گذشته با امضای توماری از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا خواستند به محض در دست گرفتن زمام امور کاخ سفید، سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل کند.

مرگ 16 دانش‌آموز در تصادف مرگبار اتوبوس در ایتالیا
سانحه آتش گرفتن یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان مجار در ایتالیا به مرگ 16 دانش‌آموز منجر شد. طبق این گزارش، اتوبوس شنبه‌شب در بزرگراهی در مسیر شهر ونیز و در نزدیکی شهر ورونا در شمال شرق ایتالیا به دلایل نامعلوم با پایه یک پل بشدت برخورد کرد که به آتش گرفتن آن منجر شد. در این اتوبوس حدود 50 نوجوان و جوان مجار از 14 تا 18 ساله به علاوه 2 راننده حضور داشتند که از راه ایتالیا از فرانسه به بوداپست برمی‌گشتند.
 


Page Generated in 0/0056 sec