printlogo


کد خبر: 170809تاریخ: 1395/11/3 00:00
اخبار

دولت تکلیف بدهی‌هایش را روشن کند
بدهی دولت در حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و بخش خصوصی معتقد است دولت باید هرچه سریع‌تر راه‌حلی برای پرداخت این بدهی به بخش خصوصی پیدا کند. به گزارش مهر، در این میان پروژه‌های عمرانی بیشترین زیان را از این محل متحمل شد به‌طوری که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با طلب‌های بالایی که از دولت دارند،  ادامه کار برای‌شان با مشکلات زیادی روبه‌رو است. در حال حاضر بنا به گفته طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، بدهی دولت به رقم ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که به گفته وی با چنین حجمی از بدهی، امکان بازپرداخت بدهی بخش خصوصی به سختی فراهم است. در این باره مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران درباره بدهی دولت به بخش خصوصی گفت: از بدهی ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت، قسمت عمده به بانک‌ها و مقداری هم به صندوق‌های بازنشستگی مربوط است که طرف عمده آن خود دولت است اما بخش دیگری از این بدهی به پیمانکارانی اختصاص دارد که از بخش خصوصی هستند. وی با اشاره به اینکه دولت بدهی‌ها را از طریق اوراق بدهی می‌پردازد، افزود: دولت باید تلاش کند ارزش این اوراق حفظ شود و  بیش از وضعیت کنونی این اوراق را ارزش‌دار کند تا بخش خصوصی ضرر زیادی را متحل نشود.


صف متقاضیان برای دلار ۳۷۵۰ تومانی
یکی از صرافی‌های میدان فردوسی دیروز اقدام به عرضه ارز مداخله‌ای بانک مرکزی و فروش دلار به قیمت 3750 تومان کرد که این اقدام سبب نوسان قیمت در بازار و شکل‌گیری صف مقابل این صرافی شد. به گزارش فارس، این صرافی دلار با به قیمت 3750 تومان و تا سقف 5 هزار دلار به خریداران عرضه می‌کرد. بانک مرکزی پیش از این از طریق صرافی بانک‌ها از جمله صرافی بانک پارسیان به عرضه ارز مداخله‌ای مبادرت می‌کرد اما دیروز یکی از صرافی‌های خیابان فردوسی این نوع ارز را عرضه می‌کرد. این در حالی است که دیگر صرافی‌ها با نرخ 3810 تومان دلار را می‌فروختند اما نرخ خرید آنها 30 تا 70 تومان با قیمت فروش اختلاف دارد که نشانه عدم اطمینان بازار به قیمت ارز با توجه به فروش ارز 3750 تومانی است.


جزئیات تسهیلات بانکی در 9 ماهه‌95
تسهیلات پرداختی بانک‌ها در ۹ماهه سال ۱۳۹۵ به بخش‌های اقتصادی مبلغ 5/3824 هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه پارسال مبلغ 6/1159 هزار میلیارد ریال افزایش داشته است. به گزارش بانک مرکزی، سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در بخش‌های اقتصادی مبلغ 6/2450 هزار میلیارد ریال معادل 1/64  درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه پارسال مبلغ 7/773 هزار میلیارد ریال معادل 1/46 درصد افزایش داشته است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن معادل 4/906 هزار میلیارد ریال بوده است.  تعداد ۲۳۸۲۰۲ فقره تسهیلات به بخش صنعت و معدن با میانگین پرداختی هر فقره ۴۶۵۰ میلیون ریال پرداخت شده که بیشتر از میانگین پرداختی دیگر بخش‌ها است. در ضمن در بخش خدمات تعداد ۳۱۱۷۸۰۲ فقره تسهیلات با میانگین پرداخت هر فقره ۴۸۹ میلیون ریال پرداخت شده است.


Page Generated in 0/0054 sec