ششمین محفل هماندیشی سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس در سرای شهید آوینی حوزه هنری با حضور اهالی رسانه و روحالله رجبی دبیر سابق، محمد کوچک دبیر فعلی و آرش فهیم نماینده اصحاب رسانه برگزار شد. به گزارش خبرنگار «وطنامروز»، محمد کوچک در این نشست گفت: یکی از محورهای اصلی سینما انقلاب، ایجاد فضایی برای گفتوگو بین اهالی اندیشه است. این هماندیشی در 3 گروه اندیشمندان، هنرمندان و اصحاب رسانه برگزار میشود. وی افزود: سینما انقلاب در تقابل با جشنواره فجر تعریف نمیشود، بلکه به دنبال پر کردن خلأ و شکافهای موجود است. ما اندیشمندان فکری و فرهنگی انقلاب را دور هم جمع میکنیم تا در تولیدات آینده شاهد اثربخشی بسزایی باشیم. کوچک درباره بخش دانشجویی سینما انقلاب گفت: بخش دانشجویی این محفل با نشستهای تخصصی، نشریات دانشجویی و مسابقه دانشجویی با محوریت نقد برگزار خواهد شد. همچنین رجبی، دبیر سابق این محفل سینمایی در بخشی از صحبتهای خود یادآور شد: ما در تقابل با جشنواره فجر تعریف نمیشویم اما جشنواره پفکی هم نیستیم که در کنار این جشنواره مثل قارچ رویش داشته باشیم. چون میگوییم فقط تولید بحث اصلی سینما نیست و مباحث مهم دیگری نیز در پر کردن خلأها وجود دارد. وی بیان کرد: جشنواره فیلم فجر با تمام شعارهایش اثرات زیادی بر سینمای ایران ندارد. 6 سال است با مدیران مختلف صحبت کردیم که حداقل در هر دوره یک سالن به ما اختصاص بدهند تا به مسائل عمیق و اندیشهای بپردازیم اما مدیران معتقدند جشنواره باید هیجانی باشد. آرش فهیم، نماینده اهالی رسانه در محفل سینما انقلاب نیز با انتقاد از ترکیب هیات داوران جشنواره فجر گفت: یکی از بحثهای مهم در جشنواره، موضوع رسانههاست، وقتی به اسامی داوران جشنواره نگاه میکنیم میبینیم از تمام طیفها حضور پیدا کردهاند اما خیلی عجیب است که در هیات داوران خبرنگاران و اهالی رسانهای را نمیبینیم. وی با برشمردن ترکیب هنر، صنعت و رسانه در یک اثر سینمایی گفت: مهمترین دلیل سیاهنمایی در فیلمهای اجتماعی ما، عدم پیوند سینما با رسانه و واقعیت جامعه است. در سینمای برتر جهان، این رسانهها هستند که به اثر سینمایی و مولف آن آگاهی، پویایی و حرکت میدهند. این منتقد سینما افزود: سینمای ما واکنشگراست یعنی پس از رویدادهای اجتماعی تصمیم به ساختن فیلمی درباره آن موضوع میگیرند اما ما نیازمند فیلم کنشمند هستیم. فیلمهای کنشمند جریانات اجتماعی را شکل داده و حتی نسبت به رویدادهای آینده نیز هشدار میدهند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سینما انقلاب به قطبیسازی فیلمسازان نخواهد انجامید، گفت: مساله اصلا خودی و غیرخودی نیست، مساله ما هویت جشنواره است، در تمام دنیا، جشنوارههای معتبر دارای هویت خاص خود هستند و با آن شناخته میشوند، یکی از دلایل تغییرات مداوم در جشنواره فجر، بیهویتی آن است؛ فجر با تعارف و روی دربایستی اداره میشود. وی افزود: کن، اسکار و... هرکدام هویت مخصوص به خود را دارند، چرا بسیاری از سینماگران انقلابی معترض نمیشوند که فیلمهایشان در کن و گلدنگلوب جایزه نمیگیرند، زیرا هویت این جشنوارهها مشخص است و انتظاری خلاف واقع نیست. فهیم درباره سینمای اجتماعی ایران گفت: سینمای اجتماعی ما صرفا به بازنمایی و توصیف میپردازد و به ارائه راهحل نمیاندیشد؛ به نظر من این به سواد رسانهای پایین سینماگران ما بازمیگردد. این پرسش وجود دارد که چرا در فیلمهای مطرح دنیا بویژه در هالیوود سینمای اجتماعی به شکل دیگری است. همه اینها بابت واکنشی بودن سینمای ما است در حالی که ما نیاز به یک سینمای کشنگر داریم.