printlogo


کد خبر: 170840تاریخ: 1395/11/4 00:00
افزایش قیمت خودروهای وارداتی به بهانه گرانی ارز

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران از برخی تخلفات شرکت‌های بزرگ واردکننده خودرو از جمله 2 شرکت خاص خبر داد. سعید موتمنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: با تصمیمات اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو محدود و منحصر به شرکت‌های نمایندگی مستقیم خودروسازان خارجی شده است. وی با بیان اینکه این شرکت‌ها اگرچه از خودروسازان خارجی نمایندگی دارند اما تجربه سال‌های اخیر نشان داده رفتار درستی با مصرف‌کنندگان ندارند، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه 2 شرکت بزرگ واردکننده خودرو دارای پرونده‌های زیادی در سازمان تعزیرات به دلیل نقض حقوق مصرف‌کنندگان هستند. وی ادامه داد: یکی از پرونده‌ها مربوط به عملکرد یک شرکت بزرگ واردکننده خودرو در سال ۱۳۹۰ یا ۱۳۹۱ و قبل از بحران ارزی بود. در آن زمان این شرکت، یک خودروی وارداتی کره‌ای را به قیمت ۱۱۷ میلیون تومان به مشتریان فروخت اما پس از آن به دنبال افزایش نرخ ارز از تحویل خودرو به خریداران خودداری کرده و از آنها خواست ۷۰ میلیون تومان دیگر پرداخت کنند و در نهایت این خودرو را با قیمت حدود ۱۸۷ میلیون تومان تحویل مشتریان داد. موتمنی با بیان اینکه یک شرکت بزرگ دیگر واردکننده خودرو نیز در دوره‌ای پول مشتریان را دریافت کرده و به جای واردات، با پول مشتریان این خودروها را از بازار داخلی تامین می‌کرد و تحویل می‌داد، تصریح کرد:‌ این شرکت‌ها در تعزیرات پرونده‌های مختلفی به دلیل تخلفات صورت گرفته از جمله تاخیر در تحویل خودروهای فروخته‌شده دارند.
منع واردات خودرو بدون نمایندگی قانونی
در همین حال معاون بازرگانی وزیر صنعت با بیان اینکه وزارت صنعت براساس دستورالعمل ابلاغی عمل کرده و خواستار انحصار در بازار خودروهای وارداتی نیست، گفت: ثبت سفارش خودرو مستلزم داشتن نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش است. یدالله صادقی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه وزارت صنعت مجری اجرای بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهوری در ممنوعیت واردات کالاهای سرمایه‌ای فاقد نمایندگی رسمی در کشور است، اظهار داشت: تصمیم جدیدی در این باره گرفته نشده و فقط نمایندگی‌های رسمی امکان واردات خودرو را دارند. وی افزود: هر کس که تاییدیه قرارداد خود با شرکت مادر، قرارداد اختیارنامه اعطای نمایندگی و ارائه ضمانتنامه خدمات پس از فروش را به وزارت صنعت بیاورد ممنوعیتی در واردات خودرو نخواهد داشت. وی تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی از برندها از جمله آئودی، فولکس واگن، دی‌اس، میتسوبیشی و تویوتا مدارک خود را به وزارت صنعت ارائه کرده‌اند و نمایندگی‌های کیا و هیوندا هم نمایندگی خود را با شرکت مادر تمدید کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه پرداخت 3 درصد ارزش سیف خودرو به معنای داشتن نمایندگی رسمی نیست، گفت: ثبت سفارش خودرو مستلزم نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش است و واردکنندگان ملزم به اجرای این چارچوب‌ها هستند، در غیر این صورت امکان واردات ندارند. از سوی دیگر مرشد سلوک، نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام اینکه بخشنامه معاون اول به نظر من برای جلوگیری از خروج ارز با واردات کالاهای سرمایه‌ای صادر شده است، گفت: این بخشنامه درباره خودرو نمی‌تواند نتایج مثبتی را داشته باشد، چراکه سالانه 70 تا 80 هزار خودروی خارجی به کشور وارد می‌شود که بخشی از آنها را نمایندگی‌های رسمی و بخش دیگر را نمایندگان غیررسمی انجام می‌دهند. بر این اساس، تقاضا در بازار هست و نمی‌توان با این تصمیمات خلق‌الساعه وزارت صنعت نتایج مناسبی را به‌دست آورد.
گفتنی است بازار خودروهای داخلی این روزها سیر کاهش قیمت را در پیش گرفته و در روزهای اخیر شاهد کاهش 400 هزار تومانی پژو 405 مدل  GLX در بازار بودیم به‌طوری که در حال حاضر این خودرو با قیمت 29 میلیون و 600 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. همچنین پژو 405 مدل SLX با قیمت 32 میلیون و 200 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. قیمت سمند SE نیز در بازار کاهش 500 هزار تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر با قیمت 5/28 میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت سمند EF7 در بازار به 31 میلیون و 100 هزار تومان رسیده و در حال حاضر پژو 206 تیپ 2 با قیمت 32 میلیون و 800 هزار تومان و پژو 206 تیپ 5 با قیمت 37 میلیون و 800 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. قیمت پژو 206 تیپ 5 نیز در روزهای اخیر افت 400 هزار تومانی را تجربه کرده است. همچنین قیمت تندر 90 اتوماتیک در بازار 48 میلیون و 300 هزار تومان و  قیمت دنا نیز در روزهای اخیر با کاهش 800 هزار تومانی به 44 میلیون و  200 هزار تومان رسیده که دلیل این افت قیمت، بهبود عرضه این خودرو از سوی ایران‌خودرو بوده است.


Page Generated in 0/0076 sec