printlogo


کد خبر: 170857تاریخ: 1395/11/4 00:00
اخبار

60 درصد صفحات غیراخلاقی دنیا در آمریکا تولید می‌شود
یک فعال حوزه جست‌وجوگرها با بیان اینکه کاربران ایرانی در رتبه پنجم جهانی استفاده از گوگل قرار دارند، گفت: ۴۲۸ میلیون صفحه وب مستهجن آمریکا توسط گوگل پوشش داده می‌شود که شرایط هشدار‌دهنده‌ای را برای نسل جدید ایجاد کرده است. به گزارش تسنیم، امیرعلی خیراندیش، مدیر اجرایی جویشگر بومی پارسی‌جو گفت: یکی از موسسات پژوهشی بین‌المللی تحت عنوان «MetaCert» از چند سال قبل تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه محتوای پاک در فضای مجازی آغاز و در تازه‌ترین گزارش خود افشا کرد آمریکا میزبان 428 میلیون صفحه وب مستهجن است که این آمار نشان می‌دهد 60 درصد صفحات غیراخلاقی دنیا در ایالات متحده تولید می‌شود. این فعال حوزه جست‌وجوگرها با اشاره به اینکه گوگل در ارائه داده‌ها به کاربر ملاحظات اخلاقی را حتی برای کودکان هم لحاظ نمی‌کند، گفت: گوگل مدعی است که در صورت فعالسازی قابلیت جست‌وجوی پاک توسط خود کاربر، پاسخگویی به پرسش‌ها به صورت پالایش شده و پاک ارائه خواهد شد در حالی که بر اساس گزارش تحلیلی دانشگاه هاروارد، گوگل با وجود تضمین قطعی، باز هم نتوانسته ادعای خود را محقق ‌کند و همین امر ضرورت استفاده از جست‌وجوگر بومی در کشور را بیش از پیش ضروری می‌کند. خیراندیش ادامه داد: آخرین گزارش سالانه‌ نهاد بین‌المللی Covenant Eyes که به بررسی گوگل اشاره دارد، نشان می‌دهد به دلیل ضعف در کنترل این جویشگر 13 درصد از جست‌وجوهای انجام گرفته با مضامین غیراخلاقی و نامناسب بوده که اغلب آنها توسط کاربران نوجوانان از سراسر دنیا صورت گرفته است. ضمن اینکه این نهاد بین‌المللی در گزارش مذکور افشا کرد در گوشی‌های تلفن همراه که گوگل روی آنها نصب است به ازای هر 5 جست‌وجو، بیش از یک مورد مرتبط با مضامین غیراخلاقی و نامناسب بوده است.

سلفی گرفتن با حوادث ناشی از یک جهل رسانه‌ای است
یک جامعه‌شناس با اشاره به حادثه پلاسکو و حضور مردم در صحنه برای فیلمبرداری و عکاسی گفت: یک جهل رسانه‌ای بر کشور حاکم است و به مردم آموزش داده نشده است در شرایط بحرانی چگونه از رسانه‌ای که در اختیار دارند، استفاده کنند. ابراهیم فیاض در گفت‌وگو با فارس، گفت: نکته مهم این است که ما رویارویی با بحران را هنوز بلد نیستیم و هر حادثه دیگری را هم که نگاه کنیم مردم سریع سعی می‌کنند با آن حادثه سلفی بگیرند و این تنها مربوط به حادثه پلاسکو نبوده و نیست. وی ادامه داد: مردم رسانه‌دار شده‌اند و متأسفانه مسؤولان هنوز این موضوع را جدی نگرفته‌اند؛ خودشان در این موضوع سیاست‌گذاری می‌کنند و خودشان به دنبال مخاطب هستند اما چه اندازه به مردم یاد داده‌ایم که بلد باشند چگونه از رسانه‌ای که در اختیار دارند استفاده کنند. باید بگویم یک جهل رسانه‌ای شدید بر ما حاکم است و نمی‌دانیم باید در مدیریت بحران‌ها چگونه از رسانه‌ها استفاده کرد و در اینگونه حوادث رسانه‌ها به جای آنکه به کمک بیایند برعکس عمل می‌کنند. این جامعه‌شناس افزود: حتی در شهرستان‌ها هم با آنکه فاصله زیادی از محل حادثه داشتند اما لحظه به لحظه اخبار را توسط همین گروه‌های اجتماعی چک می‌کردند. حضور فعال مردم در محیط بد نیست اما اگر به مردم یاد داده بودیم که در مواقع بحرانی چه کنند و اگر آموزش‌های کلی تحت عنوان مدیریت بحران به مردم داده می‌شد، مردمی که در صحنه حاضر بودند می‌توانستند به صورت سازماندهی شده به نیروهای امدادی کمک کنند. فیاض تصریح کرد: وقایع بزرگ درست است که تأسف‌آور و تأثرانگیز است اما وفاق و همدلی ملی ایجاد می‌کند. وی افزود: باید برای شناسایی شهر تهران یک رشته درسی با عنوان تهران‌شناسی در دانشگاه‌ها ایجاد شود، چراکه بروز اینگونه حوادث و عدم مدیریت صحیح بحران‌ها نشان از عدم شناخت درست از تهران و وضعیت فعلی آن است. این جامعه‌شناس اظهار داشت: حضور زنده در رسانه طبیعی است، چون همه می‌خواهند دیده شوند و این موضوع حتی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور آمریکا هم دیده می‌شد و تنها مربوط به مردم ما نیست. رسانه در حال دوطرفه شدن است آن چیزی که مهم است آموزش رسانه‌ای و مسؤولیت‌پذیری رسانه‌ای است. این دیده شدن در جهان امروز طبیعی است اما باید آموزش بدهیم که دیده شدن برای چیست و پس از دیده شدن چه اتفاقی می‌افتد؟


Page Generated in 0/0065 sec