کتاب «سینمای دیوید لینچ» نوشته تاد مک گوان با ترجمه محمدعلی جعفری توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش مهر، کتاب «سینمای دیوید لینچ» با عنوان فرعی «تحلیلی بر پایه اندیشههای فروید، لاکان و هگل» نوشته تاد مک گوان با ترجمه محمدعلی جعفری توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۰۷ چاپ شده است. فیلمهای دیوید لینچ از نخستین فیلم بلند او، کله پاک کن که در سال ۱۹۷۷ ساخته شد، تا فیلمهای دیگرش، موقعیت تماشاگری را به پرسش میگیرند. دستاورد بزرگ فیلمهای او حذف فاصله تماشاگر با پرده است. فیلمهای لینچ به جای مجاز دانستن همجواری خیالی حاکم بر جریان اصلی سینما، تماشاگر را با ساختار فیلم درگیر میکند. کتاب «سینمای دیوید لینچ» تلاشی برای کنار آمدن با عدم تناسب موقعیت دیوید لینچ در سینمای معاصر و پیوند دادن این عدم تناسب با وجه زیباشناختی فیلمهای اوست. این کتاب ۱۰ فصل دارد که به ترتیب عبارتند از: «فدا کردن سر برای پاک کن»، «یکپارچگی ابژه محال در مرد فیلم نما»، «تلماسه و راه رستگاری»، «خیالپردازی درباره پدر در مخمل آبی»، «غیاب میل در وحشی بالفطره»، «تویین پیکس: با من در آتش رو همذاتانگاری با ابژه»، «خود را در بزرگراه گمشده بیابیم»، «اخلاق خیالپردازی در داستان استریت»، «جهتیابی در جاده مالهالند، ستایش دیوید لینچ از هالیوود» و «مادیت فانتزی: مواجهه با چیزی در اینلند امپایر». همان طور که برای مخاطبان و آشنایان فیلمهای لینچ مشخص است، نامگذاری فصلها با استفاده از فیلمهای لینچ انجام شده و در عنوان فصلها، بخشی از عبارت که اسم یکی از فیلمهای لینچ است، به صورت بولد و درشت نوشته شده است. این کتاب با ۳۶۷ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۵۰ هزار ریال منتشر شده است.