printlogo


کد خبر: 171216تاریخ: 1395/11/10 00:00
نمایش دیپلماتیک ترامپ در یک شبانه‌روز
توافق با می، تعامل با پوتین

دونالد ترامپ با سیاستی زیرکانه، همزمان با مهم‌ترین متحد بین‌المللی آمریکا و بزرگ‌ترین رقیب جهانی‌اش در یک شبانه‌روز ارتباط گرفت و گفت‌وگو کرد تا جایگاه مستحکم خود را به مخالفانش یادآوری کند. رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده ابتدا ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا را روز جمعه به حضور پذیرفت تا دو طرف بر پیوندهای سنتی و اتحاد راهبردی پسااستعماری‌شان تاکید کنند. در عین حال می‌ می‌خواسته به‌عنوان نخستین رهبر خارجی با رئیس‌جمهور جدید آمریکا دیدار کند و همزمان با آماده شدن بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپایی، از مناسبات و توافقات تجاری با ایالات‌متحده اطمینان حاصل کند. او در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ در واشنگتن دی‌سی گفت: «این دعوت نشانه دوام و اهمیت روابط ویژه‌ای است که میان 2 کشور وجود دارد؛ روابطی که در تاریخ، ارتباطات خویشاوندی و منافع مشترک ریشه دارد». می همچنین از زبان ترامپ مدعی شد واشنگتن نیز همانند لندن همچنان به ناتو متعهد است و درباره تعدیل موضع آمریکا درباره روسیه هشدار داد. سپس نوبت خود صاحبخانه کاخ سفید بود که با وجود نگرانی‌های فزاینده در اتحادیه اروپایی و داخل بریتانیا پیرامون پیامدهای بریگزیت، آن را برای بریتانیا «مساله فوق‌العاده خوبی» ارزیابی کند. او  ضمنا در حالی که ساعاتی جلوتر مشاورش از احتمال لغو تحریم‌های روسیه خبر داده بود در پاسخ به سوالی در این‌باره چنین پاسخی داد: «هنوز برای طرح این موضوع خیلی زود است». ترامپ به طرزی هوشمندانه این سخنان را پیش از تماس تلفنی برنامه‌ریزی‌شده خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مطرح کرد. کرملین از گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهوری روسیه و همتای آمریکایی خود خبر داد. ساعتی بعد ترامپ در نخستین گفت‌وگوی تلفنی به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا با همتای روسش شرکت کرد. اگر چه هنوز کاخ سفید یا کرملین محتوای این مکالمه را منتشر نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد همانند مکالمه قبلی آنها پس از انتخاب ترامپ در نوامبر گذشته دوستانه بوده باشد. با این حال طرح اخیر ترامپ مبنی بر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه با واکنش روسیه مواجه شده که اعلام کرده است باید تبعات ایجاد چنین منطقه‌ای را در نظر داشت.
نماز جماعت در اعتراض به ترامپ
صدها نفر از گروه‌های مذهبی و اعضای ائتلاف مهاجرت نیویورک در تجمعی اعتراض‌آمیز علیه سیاست‌های جدید واشنگتن راهپیمایی کردند. مسلمانان معترض در این تظاهرات به اقامه نماز جماعت در خیابان‌های نیویورک پرداخته و پس از اقامه نماز با همراهی اعضای شورای شهر نیویورک به دور دفتر وزارت امنیت داخلی آمریکا در شهر نیویورک زنجیره انسانی تشکیل دادند و شعارهایی علیه تصمیمات اخیر کاخ سفید سر دادند. ترامپ پیش‌تر هنگام امضای 2 دستور اجرایی مبنی بر محدودیت مهاجرت اتباع 7 کشور به آمریکا و تدابیر امنیتی در مناطق مرزی این کشور از این اقدام به‌عنوان روشی برای دور نگه‌داشتن «تروریست‌های اسلامگرای افراطی» از آمریکا یاد کرده بود. براساس این قانون همچنین تعداد کل پناهجویانی که در سال 2017 می‌توانند وارد آمریکا شوند، به کمتر از نصف یعنی 50 هزار نفر محدود می‌شود.
فرمان بازسازی ارتش آمریکا
روز جمعه همچنین ترامپ بعد از شرکت در مراسم سوگند ژنرال «جیمز متیس» به عنوان رئیس جدید پنتاگون به امضای 2 فرمان اجرایی نظامی پرداخت. او در مقر  پنتاگون فرمان اجرایی بازسازی ارتش آمریکا را امضا کرد و گفت یکصد و پانزدهمین کنگره، آن را بسیار دوست خواهد داشت. به گزارش اسپوتنیک، این فرمان منطبق بر یکسری وعده‌هایی بود که او  برای تقویت ارتش آمریکا صادر کرده بود؛ از جمله بازسازی زرادخانه‌ هسته‌ای، افزایش  شمار کشتی‌ها در نیروی دریایی و همچنین توسعه برنامه جنگنده «اف 35». همچنین ترامپ یک فرمان اجرایی جداگانه را به امضا رساند که بررسی جدید اقدامات برای بیرون کردن تروریست‌های افراطی از آمریکا را تصویب می‌کند.
استعفای رئیس مرزبانی آمریکا
یک روز پس از فرمان اجرایی رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای ساخت دیوار مرزی مکزیک، مارک مورگان، رئیس مرزبانی ایالات متحده نیز از سمت خود استعفا کرد. به گزارش فاکس‌نیوز، همچنین انریکه پینانیه‌تو رئیس‌جمهور مکزیک نیز در پی دستور ترامپ برای احداث دیوار آمریکا- مکزیک سفرش به واشنگتن را لغو کرد. پیش‌تر ترامپ گفته بود اگر مکزیک حاضر نباشد پول احداث این دیوار را بپردازد، بهتر است رئیس‌جمهور این کشور به مکزیک نیاید.
 


Page Generated in 0/0055 sec