گروه فرهنگ و هنر: از میان اکرانهای روز اول جشنواره سیوپنجم که معمولا روز نمایش فیلمهای متوسط و البته ضعیف است، ایتالیا ایتالیا به خاطر برخی جذابیتهای محدود سینمایی و البته سانسی مناسبتر، مخاطبان بیشتری داشت و حرفهای بیشتری دربارهاش زده شد. به گزارش «وطنامروز»، ایتالیا ایتالیا ساخته کاوه صباغزاده در حالی در روز اول اکرانهای برج میلاد، به نمایش درآمد که کمتر دغدغهمندی در آن دیده میشد و بیشتر متکی به چاشنیهای سینمایی بود و تلاش برای کمی خنداندن. حال آنکه موضوع محوری فیلم کمی جدی بود تا اینکه خندهدار باشد. شاید یکی از دیالوگهای خود فیلم مناسب حال ایتالیا ایتالیا باشد، آنجا که برفا تلاش دارد نادر را برای بازیگری آماده کند و او میخندد؛ و برفا به او میگوید:«نخند! وقت نداریم». فیلم «اِو» اصغر یوسفینژاد هم در سانس بعدی در فرم و محتوایی کاملا متمایز و البته خستهکننده و کشدار در سینمای تجربی نتوانست نگاه منتقدان را به خود جلب کند. فیلم آخر شب اول اکران، «آزادی به قید شرط» بود که برداشتی سطحی از چندمعضل اجتماعی و نگاهی خندهدار به روابط انسانی داشت. این فیلم با استقبال کمی در سانس آخر مواجه شد و ضعف پرداخت برخی سکانسهای جدی باعث شده بود، تماشاگران لحظاتی از فیلم را با خنده و شوخی همراه کنند. «خانه دیگری» نخستین فیلم به نمایش درآمده در روز اول نیز با یک ایده مرکزی غیرقابل هضم، چنگی به دل نزد. در زیر 2 نوشته درباره «ایتالیا ایتالیا» و نوشتههایی درباره فیلمهای دیگر شب اول اکران جشنواره میخوانیم: