printlogo


کد خبر: 171376تاریخ: 1395/11/13 00:00
شورش‌ها و شکاف‌های درون حاکمیت و جامعه آمریکا گسترش می‌یابد
آمریکا در کشاکش ترامپ‌ستیزی و اوبامازدایی

دونالد ترامپ با شدت تمام در حال قلع و قمع میراث سلف خود باراک اوباماست.  این تاجر خودمحور نیویورکی طی 10 روز نخست ورود خود به کاخ سفید، 18 فرمان اجرایی به امضا رسانده که ویژگی مشترک‌شان این بوده که علاوه بر ایجاد جنجال‌های فراوان در آمریکا و جهان، همگی آنها مستقیما اوبامازدایی از آمریکا را هدف قرار داده‌اند. بی‌دلیل نیست که باراک اوباما خیلی زود سکوت خود علیه دولت جدید را شکسته و فرمان محدودیت مهاجرت توسط  ترامپ را محکوم کرده و دم از در خطر بودن ارزش‌ها زده است. اما رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حالی فرمان اجرایی جانشینش را محکوم کرده که به‌گفته ترامپ فهرست 7 کشوری که در قانون محدودیت مهاجرت عنوان شده، توسط خود اوباما تهیه شده بود. در حقیقت سر و صدای اوباما به‌خاطر نگرانی‌اش از نابودی میراث 8 ساله‌اش است. نشریه تحلیلی آمریکایی «پولیتیکو» که گرایش بیشتری به جمهوری‌خواهان دارد نوشته است که ترامپ برای از بین بردن میراث رئیس‌جمهور دموکرات سابق منتظر کنگره برای لغو اقدامات اوباما نمانده است. بر این اساس او نخستین روزهای ریاست‌جمهوری خود را با حق اجرایی خود برای بازنویسی سیاست آمریکا و لغو زنجیره‌ای از تصمیمات اوباما گذرانده است. فرمان‌های برنامه اوبامازدایی ترامپ به قرار زیر است: «20 ژانویه: لغو طرح خدمات درمانی «باراک اوباما» موسوم به «اوباماکر» و مسدود کردن تمام مقررات دولت اوباما،  23 ژانویه: تثبیت سیاست سقط جنین موسوم به «مکزیکوسیتی»، کنار گذاشتن همکاری کشورهای ترانس-پاسیفیک، مسدود کردن نیروی کار فدرال، 24 ژانویه: پیشبرد خط لوله نفت «داکوتا» و «کیستون ایکس‌ال»، تسریع بررسی محیطی پروژه‌های زیرساختی، تقویت خط لوله «ساخت آمریکا»، بررسی قوانین تولید داخلی، 25 ژانویه: افزایش اقدامات امنیت مرزی، تحت پیگرد قراردادن مهاجران فاقد مدارک قانونی، 27 ژانویه: ارزیابی مجدد روادید و برنامه‌های مربوط به مهاجران و آوارگان (شامل منع ورود اتباع 7 کشور عراق، ایران، سودان، لیبی، یمن، سومالی و سوریه و تعلیق موقت پذیرش پناهجویان)، دستور تقویت ارتش، 28 ژانویه: بازسازماندهی شورای امنیت ملی، اجرای ممنوعیت لابی‌گری برای مقامات دولتی، دستور شکست یک ماهه داعش، 30 ژانویه: کاهش قوانین و مقررات بروکراتیک.
نافرمانی و ترامپ‌ستیزی
او 2 تن دیگر از مقامات به جا مانده از دوران اوباما را نیز اخراج کرد که مهم‌ترین‌شان، وزیر موقت دادگستری ایالات متحده، خانم سلی ییتز بود. او که یکی از وکلای دولتی رده‌بالای فدرال است روز دوشنبه و پس از آنکه از دستور ترامپ مبنی بر اعمال محدودیت‏‎های شدید بر سفر شهروندان 7 کشور عمدتاً مسلمان دفاع نکرد، اخراج شد. ییتز به عنوان وزیر موقت دادگستری آمریکا که تنها چند روز تا پایان قانونی دوره‌اش باقی مانده بود، شامگاه دوشنبه با انتشار یادداشتی اعلام کرد بر این باور است که اجرای این فرمان با تعهد جدی نهاد دادگستری برای اجرای عدالت در همه شرایط و ایستادگی برای حق، سازگار نیست و وزارتخانه او در برابر حق‎خواهی دادگاه‎های آمریکایی از دستور ترامپ دفاع نمی‎کند.  چند ساعت پس ‌از این اقدام، کاخ سفید از حرکت ییتز به‌عنوان یک اقدام سیاسی نام برد و با اعلام اینکه او خیانت کرده است اخراجش کرد. در بیانیه کاخ‌سفید آمده است: «خانم ییتز یکی از منصوبان دولت اوباما است که در امور مربوط به مرزها و مهاجرت غیرقانونی بسیار ضعیف عمل کرده است.» اقدام ییتز در حقیقت حرکتی هماهنگ با دادستانان 15 ایالت به علاوه منطقه کلمبیا – شامل واشنگتن دی سی – بود که همگی از منصوبان اوباما بوده و از دستور مهاجرتی ترامپ بشدت انتقاد و آن را محکوم کرده و حتی 3 تن از آنها احکامی را بر خلاف آن صادر کرده بودند. حتی باب فرگوسن، دادستان کل واشنگتن با طرح شکایت از دولت ترامپ خواستار لغو فوری فرمان اجرایی منع ورود مهاجران و مسلمان شده است. او در یک کنفرانس خبری تاکید کرد:«هیچ کسی فراتر از قانون نیست، حتی رئیس‌جمهور. در دادگاه هم این بالاترین صدا نیست که تاثیر می‌گذارد، بلکه قانون است». حال با برکناری ییتز، رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده جف سشنز، یک سناتور جمهوری‎خواه را برای بالاترین منصب قضایی آمریکا برگزیده است و گزینه پیشنهادی در انتظار دریافت تاییدیه مجلس سنای این کشور برای آغاز به کار است. تا زمان کسب رای اعتماد توسط او ترامپ فعلا خانم دانا بونته، دادستان ناحیه شرقی ایالت ویرجینیا را برای اداره دادگستری آمریکا گمارده که در گفت‎وگو با روزنامه واشنگتن‌پست اعلام کرده است دستور مهاجرتی ترامپ را اجرایی خواهد کرد. علاوه بر ییتز، رئیس اداره گمرکات و مهاجرت آمریکا، دانیل رگسدیل نیز به خاطر ممانعت از تن دادن به فرمان‌های اخیر توسط کاخ سفید برکنار و توماس هومان جایگزین او شد. در همین حال  ده‌ها دیپلمات آمریکایی شاغل در سفارتخانه‌های این کشور در سراسر جهان، پیش‌نویس یک درخواست رسمی در مخالفت با فرمان اخیر رئیس‌جمهور را تنظیم کرده‌اند. به گزارش شبکه‌ ای‌بی‌سی، این بزرگ‌ترین موج مخالفت دیپلمات‌های آمریکا با بالاترین مقام اجرایی در تاریخ کشور محسوب می‌شود. در اعتراض‌نامه رسمی آنها آمده است که فرمان ممنوعیت ورود شهروندان کشورهای مسلمان یک اقدام «غیرآمریکایی» توصیف شده که کمکی به اهداف تروریستی ایالات متحده نمی‌کند.
ادامه تظاهرات و شکاف اجتماعی
تظاهرات گسترده آمریکایی‌ها علیه فرمان ترامپ علیه اتباع 7 کشور مسلمان بویژه در پایتخت، شهرهای بزرگ و سواحل شرقی ایالات متحده ادامه دارد. واشنگتن که از لحظه تحلیف ترامپ در جمعه 2 هفته پیش یک لحظه رنگ آرامش به خود ندیده است، برای پنجمین روز متوالی پس از صدور فرمان منع روادید توسط رئیس‌جمهور باز هم صحنه تظاهرات ضد ترامپ بود. هزاران پایتخت‌نشین آمریکا، مقابل کاخ سفید تجمع کردند. بنا بر اعلام وزارت امنیت داخلی آمریکا، از زمان امضای فرمان مزبور، شرکت‌های هواپیمایی از ورود 173 مسافر عازم آمریکا به هواپیماهای خود جلوگیری کرده‌‌اند، 109 مسافر در بخش ترانزیت سرگردان شده‌اند و فقط 2 مسافر از کشورهای اعلام‌شده اجازه یافته‌اند وارد آمریکا شوند. اما انتشار 2 نظرسنجی متناقض درباره میزان رضایت آمریکایی‌ها از رئیس‌جمهور جدید، گویای شکاف اجتماعی بزرگ به وجود آمده در این کشور است. در حالی که نظرسنجی موسسه معتبر گالوپ نشان می‌دهد ۵۱ درصد شهروندان آمریکا خواهان کنار رفتن دونالد ترامپ از ریاست جمهوری هستند. به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، ترامپ رکود سریع‌ترین رئیس‌جمهوری را که با مخالفت مردمی روبه‌رو شده  شکسته است. درباره 5 رئیس‌جمهور قبلی آمریکا صدها روز طول کشیده تا میزان مخالفان‌شان از موافقان فزونی بگیرد اما ترامپ تنها ظرف چند روز به این نقطه رسیده است. در مقابل نظرسنجی دیگری از سوی موسسه راسموسن نشان می‌دهد 57 درصد آمریکایی‌ها با قانون جدید منع مهاجرت و ورود مسلمانان به کشورشان موافق هستند.
روانشناسان آمریکایی: ترامپ بیمار روانی است!
یک روانشناس بالینی آمریکایی هشدار داد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، همه نشانه‌های کلاسیک بیماری روانی خودشیفتگی را دارد. به گزارش روزنامه نیویورک دیلی‌نیوز، دکتر جولی فاترل معتقد است یکی از معمول‌ترین اختلالات روانی ترامپ خودشیفتگی است که موجب اختلال در دیدن واقعیت می‌شود، درنتیجه نمی‌تواند از منطق برای متقاعد کردن شخص استفاده کند. جان دی. گارتنر، روانشناس دیگری نیز اخیراً گفته است که ترامپ «به‌طرز خطرناکی بیماری روانی دارد و از نظر رفتاری نمی‌تواند رئیس‌جمهور باشد.» به گفته او، رئیس‌جمهور آمریکا نشانه‌های «خودشیفتگی بدخیم» دارد که براساس تعریف ذکرشده در فرهنگ لغت روانپزشکی کمپبل، ترکیبی از خودشیفتگی، اختلال شخصیت ضداجتماعی، تجاوزگری و سادیسم است. پس از انتخاب ترامپ گروهی متشکل از هزاران روانشناس تشکیل شد که با اشاره به نشانه‌های رفتاری ترامپ، درباره عملکرد وی هشدار دادند. از جمله 3 استاد روانپزشک سرشناس آمریکایی از دانشکده پزشکی هاروارد و دانشگاه کالیفرنیا در ماه دسامبر نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا نوشته بودند و در آن درباره ثبات رفتاری ترامپ بشدت ابراز نگرانی کرده بودند. آنها خواستار صدور دستور «ارزیابی کامل پزشکی و عصبی» از سوی کاخ سفید شده بودند که اوباما به لحاظ قانونی چنین اختیاری درباره یک رئیس‌جمهور منتخب نداشت.
فرانسه: ترامپ تهدیدی برای نظم جهانی!
«میشل ساپن» وزیر اقتصاد فرانسه دیروز در نشستی خبری، رئیس‌جمهور آمریکا را تهدیدی برای نظام تجارت جهانی خواند. اشاره ساپن به دستور دونالد ترامپ در ساعات اولیه به دست گرفتن قدرت برای لغو پیمان فراپاسیفیک بود و درخواست او از شهروندان برای استخدام بیشتر کارگران آمریکایی و خرید کالای آمریکایی به منظور رونق اقتصادی. به گزارش روزنامه فیگارو، او  گفت: «تصمیمات یکجانبه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و دولت جدید این کشور در حمایت از تولیدات داخل خطری جدی برای نظام تجارت جهانی است و آن را بشدت تهدید می‌کند».

پادشاه اردن در واشنگتن
پادشاه اردن به عنوان نخستین مقام ارشد کشورهای عربی پس از به قدرت رسیدن ترامپ، در واشنگتن با معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرد. به گزارش تارنمای کاخ سفید، مایک پنس، دیروز در چارچوب یک صبحانه کاری، میزبان ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن بود. بنا بر این گزارش، دستیابی به راهکاری سیاسی به منظور حل بحران سوریه و مناقشه میان فلسطینی‌ها و رژیم صیهونیستی از مسائلی بود که در جریان دیدار 2 طرف به آن پرداخته شد. کاخ سفید همچنین با انتشار بیانیه‌ای از دیدار وزیر دفاع و وزیر امنیت داخلی آمریکا با پادشاه اردن خبر داد. در همین حال، شون اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید گفت‌ که قرار است ملک عبدالله دوم دیداری نیز با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در روز پنجشنبه داشته باشد. به گفته او، دولت آمریکا هنوز تصمیم نهایی برای انتقال سفارت خود از تل‌آویو به قدس اتخاذ نکرده است.
 


Page Generated in 0/0154 sec