printlogo


کد خبر: 171380تاریخ: 1395/11/13 00:00
غرب در پی تکرار سناریوی لیبی در سوریه است
اسد به شایعات پایان داد

رئیس‌جمهوری سوریه، روز سه‌شنبه با استقبال از یک گروه از صنعتگران، در دفتر ریاست‌جمهوری به شایعات درباره سکته‌ مغزی‌اش پایان داد. بشار اسد، در این دیدار که خبرگزاری رسمی سوریه با انتشار عکسی، آن را بازتاب داده، مقاومت خستگی‌ناپذیر ملت سوریه در برابر جنگ ادامه‌دار تکفیری‌ها علیه این کشور را ستوده است. روزنامه المستقبل که وابسته به جریان غربگرای لبنان است،  روز جمعه در گزارشی مدعی شده بود اطلاعاتی موثق از دمشق پیرامون سکته مغزی بشار اسد دارد و به همین دلیل وی جهت معالجه، تحت حفاظت شدید امنیتی به بیمارستان الشامی دمشق منتقل شده است. روزنامه «لوبوران» فرانسه نیز مدعی شده بود امکان کشته شدن اسد بسیار زیاد شده است بویژه پس از انتشار شایعاتی درباره اینکه وی شنبه گذشته مورد سوء‌قصد قرار گرفته است. نهاد ریاست‌جمهوری دمشق بلافاصله با صدور بیانیه‌ای، چنین شایعاتی را رد کرد.
هزینه حاکمیت ملی خود را می‌پردازیم
رئیس‌جمهور سوریه طی گفت‌وگویی تلفنی با همتای ونزوئلایی خود، تاکید کرد که کشورش هزینه پافشاری بر حفظ حاکمیت و استقلال خود و مخالفت با دیکته‌های غرب را می‌پردازد. بشار اسد گفت: همه تلاش‌های خارجی برای تضعیف سوریه و ونزوئلا از طریق برهم زدن ثبات و ایجاد هرج و مرج در این 2 کشور، هزینه‌ای است که این 2 کشور برای پافشاری بر حفظ حاکمیت و تصمیم مستقل خود و مخالفت با دیکته‌های غرب و حامیانش می‌پردازند.
دمشق بازگشت آوارگان را خواستار شد
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان بار دیگر موضوع ایجاد منطقه امن در سوریه را بر سر زبان‌ها انداخت. 2 طرف در این گفت‌وگوی تلفنی با ایجاد مناطق امن در سوریه و یمن توافق کردند. ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در دیدارش با فیلیپو گراندی، کمیسیونر امور پناهندگان سازمان ملل تأکید کرد که هرگونه تلاشی برای ایجاد منطقه امن در سوریه بدون هماهنگی دمشق نقض حاکمیت سوریه محسوب می‌شود و عواقب خطرناکی دارد. وی از همه آوارگان سوری خواست به کشورشان بازگردند. در این میان مساله حائز اهمیت صحبت‌های سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه است. وی گفت که مسکو آماده بررسی طرح دونالد ترامپ برای ایجاد مناطق امن به شرط موافقت دمشق است. کاملا طبیعی است که دمشق با ایجاد چنین مناطقی موافقت نمی‌کند؛ چراکه از اهداف پشت پرده آمریکا خبر دارد. دمشق نگران تکرار سناریوی لیبی است؛ زمانی که ناتو به فرماندهی آمریکا و با نقشه مشترک فرانسه و انگلیس از ایجاد مناطق امن در شهر بنغازی به بهانه محافظت از غیرنظامیان برای به راه انداختن کشتار و سرنگونی نظام معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی و غرق کردن این کشور در تنشی خونین استفاده کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز همین اظهارات را تکرار کرد. وی گفت که نیروهای «سپر فرات» ترکیه بعد از آزادی شهر الباب و ایجاد مناطق امن در آن برای سرنگونی نظام سوریه در دمشق گام برخواهند داشت. اما ترکیه بعد از فشارهای روسیه اظهاراتش را پس گرفت. بسیاری معتقدند که ایجاد مناطق امن مقدمه‌ای برای تقسیم سوریه به دولت‌ها و مناطق خودگردان براساس اصول طایفه‌ای و نژادی خواهد بود. پیش‌نویس قانون اساسی که روسیه در بین شرکت‌کنندگان در نشست آستانه توزیع کرده بود شک و تردیدها و نگرانی مقامات سوریه را بیشتر کرد بویژه اینکه برخی از بندهای آن هویت عربی را از سوریه می‌گیرد. عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب معتقد است که مطرح شدن موضوع ایجاد مناطق امن در سوریه این روزها از سوی ترامپ و استقبال عربستان و ترکیه از آن و آمادگی مسکو برای بررسی این موضوع همزمان با اخبار رسانه‌ها درباره سکته مغزی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه تصادفی نیست. مناطق امن در بنغازی به بهانه محافظت از جان ساکنانش و باقی ماندن مردم لیبی در داخل مرزهای این کشور ایجاد شد اما آنچه اتفاق افتاد این بود که نیمی از مردم این کشور آواره شدند.


Page Generated in 0/0046 sec