printlogo


کد خبر: 171562تاریخ: 1395/11/17 00:00
چهارگوشه

عربستان در تدارک دعوت از نتانیاهو
یک وزیر صهیونیستی فاش کرد که عربستان سعودی از نخست‌وزیر اسرائیل به صورت رسمی برای سفر به این کشور دعوت خواهد کرد. ایوب القراء گفت: نتانیاهو با حمایت ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دعوتنامه‌ای برای سفر به ریاض را به صورت رسمی دریافت خواهد کرد. این وزیر اسرائیلی خاطرنشان کرد: روابط میان تل‌آویو و ریاض «خوب» است و تنها 2 طرف نگرانی مشترک‌شان از ایران است. این مقام اسرائیلی در مصاحبه‌ای با شبکه یک تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: مساله فلسطین برای «عرب‌های میانه‌رو» دیگر مهم نیست.

حمله به مسجدی در مونترال کانادا
تنها چند روز پس از حمله تروریستی روز یکشنبه به مسجدی در شهر کبک کانادا، مسجدی دیگر در شهر مونترال این کشور هدف حمله گروهی ناشناس قرار گرفت. پلیس کانادا، جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، گروهی ناشناس با سنگ و تخم‌مرغ به مسجدی در شهر مونترال واقع در شرق این کشور حمله کردند که موجب شکسته شدن پنجره‌های مسجد شد.

بازگشایی سفارت فلسطین در یمن
سفارت فلسطین در صنعا کار خود را از سر می‌گیرد و دو دیپلمات فلسطینی به این منظور جمعه وارد پایتخت یمن شدند. پس از اینکه عبدربه منصورهادی، رئیس دولت مستعفی یمن در ژانویه 2015  از صنعا فرار کرد و به عدن رفت و اداره امور صنعا به دست احزاب ملی یمن از جمله انصارالله افتاد، سفارت بیشتر کشورها، دفترهای‌شان را در این شهر بستند. با این حال سفارت بسیاری از کشورها مانند روسیه در صنعا فعال است.

ناوشکن آمریکایی در سواحل یمن
مقام‌های آمریکایی از استقرار ناوشکن نیروی دریایی این کشور در سواحل یمن برای مقابله با جنبش انصارالله خبر دادند. این مقام‌ها تصریح کردند ناوشکن کول به نزدیکی تنگه باب‌المندب در جنوب غرب یمن رسیده و ماموریتش همراهی با کشتی‌ها و گشت‌زنی است. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که ارتش و نیروهای مردمی یمن (وابسته به انصارالله) یک ناو سعودی را در ساحل غربی یمن هدف قرار دادند. از سوی دیگر، استقرار این ناوشکن در سایه افزایش تنش در منطقه بعد از هشدار دونالد ترامپ به ایران در پی آزمایش موشکی بالستیک اخیر است.

انفجار یک خودرو در اوکراین
مخالفان دولت اوکراین می‌گویند اولگ آناشنکو، فرمانده نیروهای مخالف در لوهانسک در شرق این کشور در جریان انفجار خودرویش کشته شده است. سخنگوی نیروهای مخالف در لوهانسک سرویس‌های ویژه اوکراین را عامل اصلی این انفجار دانست. لوهانسک یکی از 2 شهر در شرق اوکراین است که مخالفان جدایی‌طلب اوکراینی از آوریل 2014 در آنجا با نیروهای دولتی درگیر هستند.

افشای ظلم اسرائیل و حکام عربی
بخشی از محتوای گزارش یک کمیته ویژه سازمان ملل درباره ظلم رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها و حکام عربی به جوامع خود منتشر شد. به گزارش شبکه المیادین، افشای برخی بندهای مربوط به گزارش کمیته توسعه اقتصادی اجتماعی غرب آسیا وابسته به سازمان ملل (اسکوا) که مقر آن در بیروت است حاکی از تعامل ظالمانه و تدابیر خصمانه اسرائیل و برخی کشورهای عربی است. در این گزارش فاش شده رژیم صهیونیستی 531 روستای فلسطینی را بین سال‌های 1947 و 1949 میلادی تخریب کرده و مانع از بازگشت ساکنانش شده است.در همین حال اسکوا تاکید دارد که نخبگان حاکم بر جوامع عربی به دلیل عدم مشروعیت‌شان، در حالتی از نگرانی به زیاده‌روی در سرکوبگری می‌پردازند. طبق افشاگری اسکوا، حاکمان عربی همپیمان قدرت‌های استعماری ملت‌هایشان را از ترس گرایش‌های استقلال‌طلبانه آنها سرکوب می‎کنند. کمیته توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای غرب آسیای سازمان ملل در ادامه گزارش خود شیخ‌نشین‌هایی مانند امارات و بحرین را محکوم می‌کند که تابعیت شهروندان خود را سلب می‌کنند که این مغایر با بیانیه جهانی حقوق بشر است. همچنین منطقه عربی شامل بیشترین تعداد پناهندگان به نقاط دیگر جهان است و اقلیت‎های زیادی در جهان عرب هستند که از حق مشارکت در قدرت و فعالیت سیاسی محروم هستند.
 


Page Generated in 0/0063 sec