printlogo


کد خبر: 171582تاریخ: 1395/11/17 00:00
متن کتاب «تیه‌ری میسان»، نویسنده فرانسوی درباره حادثه 11سپتامبر
دروغ بزرگ

مه یر: بله! عملیاتی داشتیم.
لوین: آیا به طور نمونه می‌توانید به موردی اشاره کنید؟ گفته می‌شود هواپیمایی که در پنسیلوانیا سقوط کرده هدف قرار گرفته است.
مه یر: نیروی هوایی هیچ هواپیمایی را هدف قرار نداد. بعد از اینکه نوع تهدید هوایی برای ما معلوم شد، گشتزنی هوایی را با هواپیمای جنگنده رادار آواکس و تانکر سوخت‌رسان شروع کردیم. هدف از این گشت‌زنی، پیدا کردن و تعقیب هواپیماهای ربوده شده بود، اما ما هیچ هواپیمایی را پیدا نکردیم که تعقیب کنیم.
لوین: این دستوری که نام بردید، قبل از حمله به پنتاگون صادر شد یا بعد از آن؟
مه یر: تا آنجا که من می‌دانم، این دستور بعد از حمله به پنتاگون صادر شد.
سناتور بیل نلسون که تا به حال ناظر مذاکره بوده سوال می‌کند: جناب رئیس! اگر اجازه بفرمایید به منظور تکمیل اسناد خبرهایی را که شبکه CNN از حوادث ثبت کرده، ارائه کنم. زمان دقیق برخورد دومین هواپیما به برج جنوبی 9 و 3 دقیقه و زمان برخورد بوئینگ 77 به پنتاگون 9و43 دقیقه بوده است.  ساعت 10 و 10 دقیقه، زمان سقوط هواپیمای یونایتد ایرلاین پنسیلوانیا گزارش شده است بنا براین فاصله زمانی برخورد هواپیما به برج و سقوط هواپیمای دیگر روی پنتاگون، 40 دقیقه است. این زمان از مرحله برخورد دومین هواپیما با برج جنوبی تا سقوط آخرین هواپیما در پنسیلوانیا یک ساعت و 10 دقیقه طول می‌کشد.
لوین: آنچه ما مایلیم بدانیم این است که چه زمانی پنتاگون از حالت‌های اضطراری و تهدیدهای بالقوه نظیر اخطارهای FAA درباره تغییر مسیر هواپیما و چیزهای دیگر باخبر شد؟ اینها چیزهایی است که مایلیم از شما بشنویم.
مه یر: این چیزی نیست که بتوانم پاسخ بدهم، بعد از نخستین حمله به برج‌های دوقلو ما بلافاصله گروه‌های مقابله با بحران را به حالت آماده‌باش درآوردیم. بعد هم با مقامات ایالتی ارتباط برقرار کردیم. اما از اینکه چه زمانی هواپیماهای نیروهای دفاع هوایی (NORAD) وارد عمل شدند، اطلاعی ندارم.
لوین: مواردی که قبلا از شما پرسیدم چطور؟ آیا FBI یا FAA یا به هر طریق، یکی از نهادهای مسوول گزارش داده‌اند که هواپیمایی تغییر مسیر داده یا هواپیمایی به واشنگتن یا هر هدف دیگری نزدیک می‌شود؟ آنها باید گزارش کرده باشند، در غیر این صورت در وظایف خود اهمال کرده‌اند.
مه یر: بله! همین طور است. همان طور که می‌دانید در زمان حمله من در پنتاگون حضور نداشتم. ممکن است قبل از وقوع حادثه گزارش‌هایی به پنتاگون مخابره شده باشد که برای من هم زیاد روشن نیست، اما ما کارمان را با گزارش‌ها و اخطارهای مرکز دفاع هوایی (NORAD) و FAA شروع کردیم و از این طریق به موقعیت هواپیمای ربوده شده و هواپیمایی که در پنسیلوانیا سقوط کرده پی بردیم، اینکه جنگنده‌ها آن هواپیما را رهگیری کرده باشند، اطلاعی ندارم، من باید...
لوین: فکر می‌کنید چه زمان این گزارش‌ها را بتوانید در اختیار ما بگذارید؟ می‌دانم که الان به‌خاطر ندارید.
مه یر: اما ما آنها را پیدا خواهیم کرد.
در جست‌وجوی زمان از دست رفته
مرکز دفاع هوایی آمریکا (NORAD) پس از انتشار مذاکرات کمیته نیروهای مسلح مجلس، داستان لحظه به لحظه حوادث را به گونه دیگری نقل کرد تا از این طریق ابهامات به‌جای مانده ناشی از دستپاچگی، عدم اطلاع یا ضعف حافظه رئیس ستاد مشترک (مه یر) را برطرف کرده باشد. این گزارش به فاصله یک روز پس از مذاکرات کمیته با مه یر منتشر شد. در گزارشی که NORAD منتشر کرد، زمان دریافت هشدار هواپیماربایی ساعت 9 و 24 دقیقه صبح اعلام و تصریح شد: «بلافاصله جنگنده‌های اف ـ 16 مستقر در پایگاه هوایی لانگ لی با دستور رهگیری هواپیمای بوئینگ به پرواز درآمدند. اما نیروی هوایی بدون اطلاع از موقعیت هدف (هواپیمای بوئینگ) به تصور اینکه این هواپیما نیز به قصد وارد کردن ضربه سوم به برج به سمت نیویورک در پرواز است، جنگنده‌های اعزامی را به سمت شمال (نیویورک) هدایت می‌کند. در حالی که جنگنده‌ها در مسیر شمال (نیویورک) در جست‌وجوی هدف بودند؛ یک هواپیمای باری ارتش پس از برخاستن از باند فرودگاه ریاست‌جمهوری واقع در سنت آندرو به‌طور کاملا اتفاقی هواپیمای بوئینگ را شناسایی می‌کند؛ اما زمان از دست رفته است و دیگر هیچ اقدامی ممکن نیست».  
ادامه دارد


Page Generated in 0/0049 sec