printlogo


کد خبر: 171610تاریخ: 1395/11/18 00:00
فرودگاه بین‌المللی اصفهان در بن‌بست تعامل!

حسن روانشید*: سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های ایران با عنایت به اینکه همانند دیگر ارگان‌های دولتی یا وابسته به دولت با مشکل نقدینگی و اعتبارات مصوب روبه‌رو هستند اما نباید از یاد ببرند که کارشان از حساسیت خاصی برخوردار است و ناچارند فعالیت‌های عمرانی خود را الأهم فی الأهم کنند. بیش از 30 سال از انتقال فرودگاه اصفهان از محل قدیم آن ‌که در عمق شهر بود به خارج از محدوده و در ضلع شمال شرقی می‌گذرد. آن زمان پیش‌بینی لازم برای وسعت بخشیدن به این مجموعه در سطح بین‌المللی شده بود، بنابراین فرودگاه قدیم که هم آن روز و هم امروز از ارزش‌افزوده بالایی برخوردار بوده و هست با زمین‌های کویری منطقه جدید فرودگاه که از موات است، معاوضه و در حقیقت تهاتر شد. سازمان هواپیمایی کشوری در آن زمان قادر نبود همه زمین‌های خود را مسطح و به آسفالت ویژه باند و پارکینگ هواپیما مجهز کند، بنابراین با تخصیص‌های سالانه و به ‌مرور زمان اقدام به احداث تأسیسات فرودگاهی کرد که هم‌اکنون به مجموعه‌ای بین‌المللی تبدیل‌شده و پروازهایی را از چند کشور خارجی پذیراست. پس از چندی این فرودگاه، معین 8 فرودگاه دیگر به‌طور مستقیم و 12 فرودگاه به‌طور غیرمستقیم شد که البته از نظر امکانات قدرت انجام این مانور بزرگ را نداشت اما طی سنوات گذشته مسؤولان مربوط با قول و وعده‌های خود برای توسعه و تجهیز این فرودگاه بین‌المللی که برای مثال معین فرودگاه‌های پایتخت یعنی امام خمینی(ره) و مهرآباد هم هست زمان خریده‌اند، همچون اتلاف وقت‌هایی که پیرامون رفع خطرآفرینی‌ها در ساختمان پلاسکو شده بود!  چندی پیش بر اثر وضعیت جوی ایجادشده در پایتخت فقط در طول یک‌ شب همه پروازهای سرگردان در آسمان تهران به‌سوی فرودگاه بین‌المللی اصفهان تغییر مسیر دادند و در پارکینگ‌هایی که گنجایش بیش از 10 هواپیما را نداشت 25 فروند استقرار یافت که نصب نردبان و تردد اتوبوس‌ها آن‌هم در شب، بسیار خطرآفرین بود. شاید این هم اخطاری برای مسؤولان مربوط در سازمان هواپیمایی کشوری باشد که زمین‌های بایر موجود و متعلق به فرودگاه را که در حاشیه جنوبی این مجموعه به حال خود رهاشده، فعال کنند و ضمن احداث باندهای پروازی جدید، وسعت پارکینگ‌ها را برای پذیرش ورودی فرودگاه‌هایی که معین آنها را پذیرفته‌اند، افزایش دهند تا اگر حوادث غیرمترقبه‌ای پیش آمد به بحران نکشد! هم‌اکنون یکی از شرکت‌های بزرگ ترابری فرانسوی آمادگی کامل خود را برای سرمایه‌گذاری جهت توسعه و تجهیز این فرودگاه که از نظر توریستی حائز اهمیت است اعلام کرده و نمایندگان آن در سفرهای مکرر خواستار آغاز فعالیت هستند. قابل ‌ذکر است این شرکت تصمیم دارد از فرودگاه بین‌المللی اصفهان به‌عنوان معین قطب گردشگری خاورمیانه استفاده کند و خود نیز تأمین توریست را از سراسر جهان تضمین کرده است اما با مشکل زمین راکد متعلق به فرودگاه روبه‌رو شده‌اند! جا دارد مسؤولان امر موضوع را از طریق مدیران کلان پیگیری کنند و ضمن تعامل گرهی را که می‌شود با دست باز کرد، به دندان نسپارند! البته اگر این مختصر برای بیداری کافی نبود، آماده‌ایم رزومه این روند را بازتر کرده و به استحضار مسؤولان برسانیم تا خدای ناخواسته در آینده با چالشی تازه روبه‌رو نشوند.
*روزنامه‌نگار پیشکسوت


Page Generated in 0/0060 sec