دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور ضربهپذیری رقابتی قطعهسازان داخلی در برابر قاچاق قطعات خودرو را حدود
۴۵ درصد تخمین زد و افزود: یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار قطعات خودرو به صورت قاچاق وارد کشور میشود. به گزارش تسنیم، آرش محبینژاد با اشاره به جامعیت صنعت خودرو اظهار کرد: «مهیا کردن فضای کسبوکار برای رقابتپذیر بودن صنایع داخلی و توان درونی صنعت خودروسازی 2 مؤلفه اصلی در حوزه رقابتپذیری خودرو است و برای مقایسه رقابتپذیری صنایع داخلی 3 محور اساسی مورد بررسی قرار میگیرد که اولی نرخ تبدیل دلار به پول رایج کشور است». وی تورم داخلی و نرخ تامین سرمایه را 2 مؤلفه دیگر برشمرد و افزود: «مهمترین نرخ تامین سرمایه ناظر بر تسهیلات بانکی است و این 3 مؤلفه اگر به صورت همگام و متناسب حرکت نکنند، براحتی صنایع یک کشور را خرد کرده یا به صورت انبساطی عمل میکنند و برای صنایع کشور جای کار فراوانی مهیا میکنند». محبینژاد تعرفه واردات را اهرمی برای متعادلسازی و رقابتپذیر شدن صنایع کشورها خواند و ادامه داد: «در حال حاضر بهره بانکی، تورم و نرخ ارز در کشورمان دارای هیچ تناسبی نیست و از طرفی تعرفه واردات تمام کالاهای وارداتی در سال 91 به دلیل ارز مرجع در کنار ارز مبادلهای، به نصف تقلیل یافته و هرگز به رقم اصلی باز نگشته است». دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور با اعلام اینکه صنعت خودرو و قطعهسازی نیز از این قاعده مستثنا نبوده است، افزود: «فضای کسبوکار داخلی با خارج کشور قابل قیاس نیست و موضوع رقابت ما را به مقایسه وامیدارد؛ بنابراین فضای عملکرد رقبا باید با یکدیگر سنجیده شود». محبینژاد به فعالیت 1200 قطعهساز رسمی در کشور اشاره کرد و گفت: «تنها 600 قطعهساز به عنوان بنگاه اقتصادی فعال در کشور حاضر هستند و 800 قطعهساز زیرپلهای و غیررسمی در کشور فعالیت میکنند و در این میان یک میلیارد دلار قطعه خودرو به صورت رسمی از مبادی قانونی وارد و یک میلیارد و 100 میلیون دلار نیز به صورت قاچاق وارد کشور میشود». وی ضربهپذیری رقابتی قطعهسازان داخلی در برابر قاچاق قطعات خودرو به کشور را حدود 45 درصد تخمین زد و افزود: «واردکنندگان قطعات خودروی قاچاق مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرکی را نمیپردازند و مشمول بهرههای بانکی نمیشوند؛ بنابراین قاچاق توان تولید داخلی را بشدت کاهش میدهد». محبینژاد همچنین مشکلات بازار یدک را متذکر شد و گفت: «قطعهسازان تنها به امید فروش محصولات خود به خودروسازان اقدام به تولید نمیکنند؛ بلکه برای بازار یدک محصولات تولید شده نیز برنامهریزی دارند اما با افزایش تورم، توان خرید مردم تا حدی کاهش مییابد که به بهانه اختلاف قیمت بالا، حاضر به خرید قطعات تقلبی یا قاچاق هستند».