printlogo


کد خبر: 171887تاریخ: 1395/11/24 00:00
دولت ترامپ خریدهای کارکنان سفارتخانه‌های ایران را نیز محدود می‌کند
اخطار به آمازون

تدابیر دولت جدید آمریکا علیه شرکت‌هایی که ممنوعیت معامله با ایران و اشخاص وابسته به دولت را نقض می‌کنند، سخت‌تر شده است. به گزارش
«وطن امروز» در ادامه موج تحریم‌های پسابرجامی دولت ترامپ علیه ایران، شرکت آمازون بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک در جهان، از دولت آمریکا به خاطر تحویل اقلام و کالاهای مصرفی به گروه‌هایی که خارج از ایران هستند اما دولت ترامپ مدعی شده با ایران در ارتباطند، اخطار دریافت کرده و احتمال دارد به دلیل نقض تحریم‌های ایران جریمه شود. شرکت آمازون اعلام کرد در طول 4 سال گذشته کالاهای متفاوتی به بخش‌های خصوصی فروخته است که  اکنون بر اساس ادعای دولت ترامپ چنین اقدامی نقض تحریم‌های آمریکا علیه تهران است. طبق گزارش بلومبرگ، آمازون به خاطر خدمات‌رسانی به این شرکت‌ها با اخطار دولت آمریکا مواجه شده است. این شرکت گزارش فروش این کالاها را به وزارت خزانه‌داری و بازرگانی آمریکا تسلیم و اعلام کرد حاضر است در بررسی این موضوع با این وزارتخانه‌ها همکاری کند اما مواردی که دولت آمریکا به  خاطر آنها به شرکت آمازون اخطار داده نیز بسیار قابل تامل است. بر اساس گزارش آمازون، این خریدها شامل یک سفارش 2400 دلاری کالاهای مصرفی از سوی نهادی وابسته به دولت ایران و یک سفارش 1300 دلاری از سوی شخصی است که از سوی آمریکا تحریم شده است.
بر اساس این گزارش، انتشار خبر فروش 3700 دلاری کالاهای مصرفی به یک نهاد وابسته به ایران و یک شخص ایرانی در شرایطی است که این شرکت پیش از این به دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا، تعدادی از حساب‌های متعلق به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف را که برای خرید کالا از آمازون مورد استفاده بوده‌اند تعلیق کرده بود. شرکت آمازون این اقدام را پس از آن صورت داد که سفارتخانه‌های ایران در سراسر جهان و کارکنان آن طی 3 سال گذشته (از ژانویه سال 2013 تا مارس سال 2016) بیش از ۱۰۰هزار دلار کالا از این شرکت فروش کالا دریافت کرده بودند. در اظهاریه 3 ‌ماهه آمازون خطاب به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از سفارتخانه‌های ایران در کشورهای ژاپن، آلمان، فرانسه، اسپانیا، اتریش و چین و یک هیات نمایندگی دولت ایران در فرانسه نام برده شده بود.  سایت آمازون در حالی حساب‌های سفارتخانه‌های ایران را تعلیق کرد که هیچ یک از محصولات خریداری شده از سوی سفارتخانه‌های ایران از این سایت پرفروش، ارتباطی با تکنولوژی‌های نو یا فناوری‌های با کاربرد دوگانه نداشته و همگی از محصولات عادی و غیرحساس بوده‌اند. در اظهاریه آمازون با اشاره به اینکه «محصولات فروخته شده شامل کتاب، موسیقی، سایر محصولات رسانه‌ای، لباس، لوازم خانه و آشپزخانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم اداری، دستگاه‌های الکترونیک و لوازم خودرو بوده است» تاکید شده بود «ما قصد نداریم فروش به این حساب‌ها را در آینده ادامه دهیم».
وعده‌های پسابرجامی
پس از امضای وزرای خارجه ایران و 1+5 بر توافق هسته‌ای قرار بود ساختمان تحریم‌ها که به گفته حسن روحانی، سوم آذرماه 92 پس از توافق ژنو، ترک برداشته بود، فروبپاشد. بر همین اساس نیز هر یک از مسؤولان دولتی در حوزه خود از روزهای پسابرجام و لغو تحریم‌ها سخن می‌گفتند. یکی از همین مسؤولان حسین مهری، مدیرعامل شرکت‌ پست بود که در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران، از فعالیت شرکت «یاتا» به عنوان اپراتور جدید پستی برای عقد قرارداد‌هایی با بازیگران بزرگ بازار تجارت الکترونیک مانند eBay و آمازون گفت. او حتی تکذیب سایت eBay درباره همکاری با شرکت پست ایران را «طبیعی» و ناشی از «محدودیت‌هایی که هنوز به دلیل تحریم‌ها وجود دارد» دانست و گفت بر همین اساس eBey حاضر به علنی کردن همکاری‌اش با ایران نیست. اکنون نه‌تنها بسیاری از تحریم‌های ایران در عمل لغو نشده‌اند و در داخل ایران امکان خرید از شرکت‌هایی همچون آمازون وجود ندارد که در خارج کشور نیز این امر برای کارکنان سفارتخانه‌های ایران امکانپذیر نیست.
 


Page Generated in 0/0048 sec