«تردید هند» آغاز فعالیت خط پروازی دهلی- تهران را پیچاند!
واکنش فضایی به تردید هوایی
ایرلاینهای هندی برای آغاز فعالیت خط پروازی دهلی- تهران تهدید شدهاند. این خبر را پایگاه اکونومیکتایمز منتشر کرده است. براساس این گزارش ایرلاینهای هندی قرار بود تا اواخر سال شمسی، خط پروازی دهلی- تهران را راهاندازی کنند. البته پروازهای مستقیم ایران به مقصد هند دنبال شده و میشود اما طبق توافقی که سال 1389 انجام شده، مقرر شده بود ایرلاینهای هندی نیز پروازهایی به مقصد ایران داشته باشند. با این حال اما اکونومیکتایمز گزارش داده است به خاطر ترس از سیاستهای دولت دونالد ترامپ، این ایرلاینها در حال بازنگری برای ایجاد خطوط پروازی مستقیم به مقصد ایران هستند. براساس این گزارش، شرکت هواپیمایی ایندیا اکسپرس و شرکت گو ایر، یا در برنامه خود بازنگری کردهاند یا اعلام کردهاند برنامهای برای ایجاد خط پروازی به مقصد ایران ندارند. حتی گفته شده خطوط پروازی جایگزین برای طرح خط پروازی دهلی- تهران نیز پیشنهاد شده است. اما واکنش سازمان هواپیمایی کشور به این خبر در نوع خود جالب بوده است. آنها بدون اینکه به اصل ماجرا یعنی تردید هندیها در ایجاد خط پروازی دهلی- تهران بپردازند؛ با تغییر صورت مساله گفتهاند پروازهای ایران به مقصد هند انجام شده و از آن سو خط پروازی هندی به مقصد ایران اصلا وجود نداشته که لغو شود. رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی در اینباره گفت: آخرین یادداشت تفاهم ایران و هند برای برقراری پروازهای دوجانبه، سال ۱۳۸۹ بود که این تفاهمنامه همچنان برقرار است و به همان تعداد که ایرلاینهای داخلی پروازی به کشوری برقرار میکنند، آن کشور هم میتواند پرواز به ایران برقرار کند. وی افزود: هیچیک از شرکتهای هواپیمایی هند پروازی به ایران ندارند اما پرواز ایرلاینهای ایرانی به هندوستان برقرار است و روال عادی دارد. مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی بیان کرد: در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی ماهان، ایرانایر و قشمایر به هندوستان پرواز دارند که پرواز آنها روال عادی و طبیعی خود را دارد. کورش فتاحی، معاون شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز گفت: ایرلاینهای هندی هیچگاه به ایران برنامه پروازی نداشتند. وی افزود: ایرلاینهای هندی تاکنون پروازی را به فرودگاه امام خمینی(ره) نداشتهاند و خبر برخی رسانهها مبنی بر توقف یا بازنگری در برنامه پروازی شرکتهای هواپیمایی هندی به ایران صحیح نیست. فتاحی ادامه داد: البته شرکتهای ایرانی به شهرهای مختلف هند پرواز دارند اما شرکتهای هندی به فرودگاه امام خمینی(ره) پروازی نداشتهاند. این اظهارات غیرمرتبط در حالی است که همانگونه که گفته شد ایرلاینهای هندی قرار بود تا اسفندماه امسال برنامه پروازی خود به مقصد ایران را راهاندازی کنند اما اکنون دچار تردید شدهاند. اگر در سازمان هواپیمایی کشوری کسی دنبال شفاف شدن این ماجرا و توضیح به افکار عمومی است اکنون به جای اظهارنظرهای فضایی آن هم در پاسخ به سوالات فرضی، باید به این سوال جواب دهد که آیا ایرلاینهای هندی برنامه خود برای ایجاد خط پروازی به مقصد ایران را دنبال میکنند یا خیر؟ و اینکه در تفاهمات و ارتباطات فعلی آیا این موضوع مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است یا خیر؟
جسارت آمریکاییها در «پسابرجام» بیشتر شده است
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی میگوید از زمان آغاز اجرای برجام جسارت آمریکاییها چند برابر شده است. سیدحسین نقویحسینی در گفتوگو با بسیج، با اشاره به اظهارات سخنگوی کاخ سفید درباره اینکه ترامپ هیچ گزینهای را از روی میز خارج نمیکند، گفت: برخی آقایان معتقد بودند برجام سایه جنگ را از سر کشور برداشته است. آمریکاییها همیشه علیه ملت ما فشار آوردهاند، بنابراین اگر سایه جنگ به معنای این است که آمریکا تهدید نظامی بکند یا نکند، باید بگوییم آمریکاییها طی این 38 سال همیشه تهدید نظامی کردهاند و همیشه این تهدید وجود داشته است. وی اظهار کرد: هیچ توافق و قراردادی در روند آمریکاییها تاثیر نخواهد گذاشت، از 26 دیماه سال 94 که اجرای برجام آغاز شد، جسارت آمریکاییها چند برابر شده است؛ طی یک سال گذشته تاکنون آمریکاییها هفدهمینبار نقض برجام را هم به تصویب رساندهاند. نماینده مردم ورامین عنوان کرد: این اعداد و ارقام نشان میدهد آمریکاییها با وجود برجام نهتنها عقبنشینی نکردهاند بلکه رفتار خصمانه خود را کنار نگذاشتهاند و جسورتر شدهاند و مناسبات خصمانه بیشتری را در پیش گرفتهاند.