گروه اقتصادی: با دست دست کردنهای وزیر راهوشهرسازی موضوع استیضاح آخوندی برای دومین بار در جلسه کمیسیون تخصصی عمران مطرح میشود.
به گزارش «وطنامروز» عباس آخوندی، وزیر
راه و شهرسازی که ادعا کرده بود برای جلسه رسیدگی به استیضاح خود دعوتنامهای برایش ارسال نشده باید برابر نمایندگانی که خواستار استیضاح وی هستند و همچنین اعضای کمیسیون عمران پاسخگو باشد تا تکلیف استیضاح وزیری که نامش با حادثهها عجین شده همین امروز روشن شود.
کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۲۴ بهمنماه استیضاح وزیر راهوشهرسازی را پس از رفت و برگشتها در مجلس، در دستورکار خود قرار داد.
یکشنبه 14 آذرماه بود که استیضاح عباس آخوندی، وزیر راهوشهرسازی با 82 امضا به هیاترئیسه مجلس تقدیم شد و پس از اعلام وصول در هیاترئیسه برای بررسیهای بیشتر به کمیسیون عمران ارجاع شد که به دلیل دستورکار مهم مجلس شورای اسلامی در آن مقطع یعنی بررسی برنامه 5 ساله ششم توسعه و تعطیلی فعالیت کمیسیونها پس از حدود 2 ماه در 10 بهمنماه در دستورکار کمیسیون عمران مجلس قرار گرفت. یکشنبه 10 بهمنماه نشست کمیسیون عمران مجلس برای بررسی درخواست استیضاح وزیر با حضور نمایندگان تقاضاکننده برگزار شد اما آخوندی نیامد و معاونان وی در کمیسیون حضور یافتند و اظهار کردند از آنجا که به صورت رسمی از وزیر راهوشهرسازی برای حضور در کمیسیون دعوت نشده، وزیر در جلسه استیضاح حضور نیافته است، لذا پس از بررسیهای مختلف براساس گفتههای «رضایی کوچی» رئیس کمیسیون عمران مجلس به خانه ملت، در نهایت کمیسیون عمران استیضاح آخوندی را به دلیل عدم حضور وی در کمیسیون و بنابر درخواست نمایندگان استیضاحکننده به هیاترئیسه مجلس ارسال کرد. هیاترئیسه مجلس روز سهشنبه 12 بهمنماه استیضاح آخوندی را بررسی کرد و «بهروز نعمتی» سخنگوی هیاترئیسه مجلس درباره این جلسه به خانه ملت گفت کمیسیون عمران باید به صورت کتبی از وزیر راهوشهرسازی برای حضور در جلسه دعوت میکرد، لذا استیضاح وزیر برای بررسی به کمیسیون عمران برگشت خورد و مقرر شد امروز با حضور آخوندی و نمایندگان استیضاحکننده در نشست کمیسیون بررسی شود. لذا خبرگزاری خانه ملت در آستانه نشست امروز کمیسیون دلایل طرح استیضاح از سوی نمایندگان تقاضاکننده را بررسی میکند که به شرح زیر است:
محورهای استیضاح آخوندی
1- سیستم ریلی به عنوان ایمنترین شیوه حمل و نقل در 2 سال گذشته در یک محل دارای 2 سانحه مرگبار شده است؛ در حالی که اولا عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامهریزی بوده و نه یک اتفاق، ثانیا در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حملونقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثا این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهامآمیز تجهیزات سیگنالینک آن مورد سوال در استیضاح قبلی بود و بلاکبندی این مسیر به عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد میشد ولی همین بلاکبندی بهدلیل سومدیریت و برنامهریزی موجب سانحه شد.
2- علت بکارگیری نیروی بازنشسته بهرغم مخالفت وزارت اطلاعات به عنوان مسؤول حراست وزارتخانه چیست و چرا بهرغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کردهاید و در قبال دخالتهای گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوءاستفادههای مدیریتی سکوت کردهاید؟
3- توسعه فعالیت اقتصادی بنگاههای وابسته به جنابعالی در حوزه وزارت راهوشهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟
4- مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهم اعلام کردید هیچگاه معرفی نشد، طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.
5 - علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید، چیست؟
6- علت اینکه در هیات دولت به جای کار وزارتخانه بهدنبال طرحهای حزبسازی هستید، چیست؟
7- علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاههای کشور و عدم نظارت بر فعالیت اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟
8- چرا بررسی سانحه آنتونف 149 تهران - طبس را متوقف کردید؟
9- درباره 4 سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟
10- برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟
11- در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونف و قطار سمنان مدیر مربوط استعفا کرده یا برکنار میشد اما شما در سانحه آنتونف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت میکرد رسما از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید. چه پاسخی برای افکار عمومی دارید؟
12-کریدورهای بینالمللی عبوری از ایران بهدلیل عدم اقدام بموقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملا فرصتهای نسلهای آینده در حال از دست رفتن است، چه پاسخی دارید؟
استیضاح و زنده زنده سوختن مسافران
مهمترین علت استیضاح آخوندی که اتفاقا یک بار استیضاح شده و از آن رهایی یافته حادثه برخورد 2 قطار در سمنان بوده که منجر به زنده زنده سوختن افراد بیگناه و مسافران شده است. طبق گزارش کمیسیون عمران، عزل و نصبهای غیرکارشناسی و خطاهای مکرر سیستم هوشمند قطار و اشتباه و اصرار در راه افتادن قطار به صورت دستی از عمدهترین علل وقوع این حادثه بوده است.
به گفته کارشناسان و استیضاحکنندگان، بیکفایتی وزیر راه در این حادثه محرز بوده و حتی مسؤولان وزارتخانه برای انحراف در بررسی علل وقوع حادثه سندسازی کردهاند! از طرفی دولتیها اصرار دارند که متصدی قطار و دستور حرکت قطار دوم - در حالی که قطار اول بین راه متوقف بوده است - مقصر اصلی حادثه بوده است اما بررسیها نشان داده اصرار وزارت راهوشهرسازی برای استفاده از کنترل هوشمند قطار در حالی که این سیستم خطاهای بسیاری داشته است و همچنین روی کار آوردن افراد غیرمتخصص علت اصلی این فاجعه بوده است. بعد از این حادثه و کشته شدن 40 هموطن انتظار میرفت وزیر راهوشهرسازی استعفا دهد اما فقط رئیس شرکت راهآهن استعفا داد و عباس آخوندی اصرار بر ماندن داشت و حتی در نامهای به صدا و سیما طلبکار شد و از اینکه خبرنگاران تلویزیون درباره گزارش کمیسیون عمران اطلاعرسانی کردند به آن اعتراض کرد و آنها را غیرواقعی دانست! متخصصان و کارمندان راهآهن تصمیمات اشتباه و وجود مدیران غیرمتخصص و فرسودگی ناوگان را مزید بر علت میدانند اما دولتیها همچنان دوست دارند فقط یک نفر مقصر زنده زنده سوختن 40 مسافر تبریز - مشهد باشد؛ یک کارمند ساده راهآهن که هنوز در بازداشت به سر میبرد.