printlogo


کد خبر: 172261تاریخ: 1395/12/1 00:00
مایکل پنس، معاون رئیس‌‌جمهور آمریکا: ایران اصلی‌ترین حامی تروریسم در جهان است
تهدید امنیتی در مونیخ

گروه سیاسی: اجلاس امنیتی مونیخ امسال با سخنرانی مایکل پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا آغاز به کار کرد. پنس در این سخنرانی تلاش کرد رویکردهای امنیتی دولت دونالد ترامپ درباره مسائل مختلف در دنیا را تشریح کند.  به گزارش «وطن‌امروز» اظهارات او درباره منطقه خاورمیانه به گونه‌ای بود که نشان می‌دهد دولت ترامپ ایران را بزرگ‌ترین خطر برای خود در خاورمیانه می‌داند. پنس در اظهارات خود گفت دولت آمریکا خود را متعهد می‌داند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. این اظهارات پنس نشان می‌دهد دولت ترامپ به صورت جدی به دنبال اعمال تغییراتی در برجام است. دونالد ترامپ بارها اعلام کرده برجام یکی از بدترین توافقاتی است که تا به‌حال دیده است. او با این اظهارات نارضایتی خود را از میراث اوباما نشان داده است. از سوی دیگر مشاوران دونالد ترامپ پیش از این گفته بودند رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال اعمال تغییراتی در برجام است. آنها دائمی کردن محدودیت‌های غنی‌سازی برنامه هسته‌ای ایران را یکی از اهداف خود برای تغییر برجام می‌دانند. حالا مایکل پنس، معاون ترامپ در اجلاس امنیتی مونیخ بدون آنکه به برجام اشاره کند، این برنامه ترامپ برای دائمی کردن محدودیت غنی‌سازی برای ایران را مورد اشاره قرار داده است. از سوی دیگر پنس در این سخنرانی مدعی شد ایران بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در دنیاست. اظهاراتی که نشان می‌دهد دولت ترامپ تلاش دارد به بهانه تروریسم بسته‌های فشار جدید علیه ایران اعمال کند. کمااینکه ترامپ روز پنجشنبه نیز اعلام کرد دولت او برنامه‌ای برای جنگ ندارد اما تحریم‌ها علیه ایران را ادامه می‌دهد.
به هر حال اظهارات پنس در اجلاس امنیتی مونیخ نشان می‌دهد دولت جدید آمریکا، ایران را به عنوان تهدید اول خود در خاورمیانه تلقی خواهد کرد.  در حالی که دونالد ترامپ بارها در ایام تبلیغات انتخاباتی خود و پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اذعان کرده بود تروریست‌های داعش دست‌پرورده‌های هیلاری کلینتون، وزیر خارجه دولت باراک اوباما هستند؛ مایکل پنس، معاون ترامپ در کنفرانس امنیتی مونیخ مدعی شد ایران «اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان و منطقه خاورمیانه» است.
پنس روز شنبه در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «امروز اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم به رفتارهای خود برای برهم زدن ثبات خاورمیانه ادامه می‌دهد». او افزود: «به لطف برداشته‌شدن تحریم‌های اقتصادی در قالب برجام و توافق هسته‌ای، اکنون ایران منابع اضافی و بیشتری برای تقویت این رفتارهای خود دارد». پنس در ادامه ادعای گزاف آمریکایی‌ها مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را تکرار کرد و اظهار داشت: دولت ترامپ همه تعهدات خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را با قدرت به اجرا خواهد گذاشت. معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ایالات متحده آمریکا تحت حاکمیت دولت ترامپ کاملا متعهد است اطمینان حاصل کند که ایران هیچگاه نخواهد توانست به سلاح هسته‌ای دست یابد و قادر شود آمریکا و متحدانش در منطقه بویژه اسرائیل را تهدید کند.
اظهارات پنس در حالی است که همانگونه که گفته شد دونالد ترامپ اذعان کرده است داعش محصول دولت اوباماست و از سوی هیلاری کلینتون درست شده است.
این اظهارنظر ترامپ مورد اشاره محمدجواد ظریف نیز قرار گرفته است. ظریف در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان به ماهیت تشکیل گروه‌های تروریستی در سوریه اشاره کرد.
در این گفت‌وگو مجری سی‌ان‌ان از ظریف پرسید: همانطور که شما خوب می‌دانید، دولت آمریکا به ریاست ترامپ و قطعا برخی همپیمانان عرب آمریکا شامل عربستان سعودی، کشورهای خلیج فارس و قطعا اسرائیل و بسیاری دیگر از کشورها، نگران توسعه قدرت ایران هستند. شما اخیرا سخنرانی مهیجی درباره آزمایش موشک بالستیک داشتید که طی آن گفتید این برنامه دفاعی است. اما افرادی که به سوریه نگاه می‌کنند می‌بینند بدون ایران، این دولت دیگر در قدرت نبود؛ آنها در این صورت از خود می‌پرسند ماهیت دفاع شما از بشار اسد در سوریه چگونه بود؟ وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ گفت: اگر آنها می‌خواهند به نفوذ منطقه‌ای نگاه کنند، باید به انتخاب‌های نادرستی نگاه کنند که انجام داده بودند. به گزارش واحد مرکزی خبر، کریستین امانپور در ادامه ادعا کرد: اما جناب وزیر خارجه! 500 هزار نفر کشته شدند، 2 میلیون نفر آواره شدند و شکنجه و اعدام‌های جمعی وجود دارد؛ اینها برداشت‌های من نیست. اینها واقعیت است. محمدجواد ظریف گفت: خیر! اینها واقعیت نیست، چون شما در سوریه گروهی را داشتید که مسلح بود، مجهز بود و به وسیله نیروهای خارجی تامین مالی شده بود. در آغاز اشتباهاتی رخ داد اما بدترین اشتباه این بود که گروهی از تروریست‌ها را مسلح کنند که نه‌تنها تهدیدی برای سوریه هستند بلکه تهدیدی جهانی هستند. اشتباهاتی در سوریه رخ داد همانطور که در گذشته هم اشتباهاتی رخ داده بود. همان افرادی که داعش را مسلح کردند و اقدام به مسلح کردن گروه‌های تروریستی کردند همان افراد بودند که صدام را مسلح کردند، همان افراد بودند که القاعده را مسلح کردند. ظریف همچنین خاطرنشان کرد: اما درباره گروهی از کشورها که آمریکا آنها را همپیمان می‌نامد، به‌علاوه خود آمریکا؛ من در اینجا به شخص رئیس‌جمهور ترامپ اشاره می‌کنم که در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود گفته بود: داعش محصول  دولت آمریکاست.
پایان گفت‌وگوهای ایران و آمریکا!
وزارت امور خارجه دولت حسن روحانی می‌گوید در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ برنامه‌ای برای دیدار ظریف با همتای آمریکایی‌اش تدارک دیده نشده است. بهرام قاسمی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده وزیر امور خارجه در این اجلاس با تعدادی از مقامات اروپایی و همچنین منطقه گفت‌وگو خواهد کرد در پاسخ به این سوال که برخی منابع خبری مدعی شده‌اند احتمال دارد وزیر امور خارجه ایران و وزیر خارجه آمریکا در حاشیه این اجلاس با یکدیگر دیداری داشته باشند، به ایسنا گفت: چنین دیداری انجام نخواهد شد و قویا این موضوع و شایعه را تکذیب می‌کنیم. وی ادامه داد: ما هیچ نوع ارتباطی با آمریکا نداریم، بنابراین هیچ مذاکره‌ای نیز انجام نخواهد شد. او با بیان اینکه ایران بارها اعلام کرده در ارتباط با موضوع هسته‌ای و برجام دیگر گفت‌وگویی نخواهد داشت مگر درباره برخی مسائل فنی که  این موضوع را نیز از طریق آژانس پیگیری می‌کند، ادامه داد: آقای ظریف در دیدارهایی که با مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس خواهد داشت درباره موضوعات روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی خواهد کرد. وی افزود: طبیعی است در مذاکرات با  برخی مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس، در ارتباط با مسائل کلی برجام گفت‌وگو یا مذاکراتی انجام بگیرد ولی قرار نیست جلسه ویژه‌ای در این ارتباط برگزار شود.


Page Generated in 0/0056 sec