printlogo


کد خبر: 172529تاریخ: 1395/12/7 00:00
ترامپ در شیپور رقابت هسته‌ای نوین غرب و شرق دمید
چماق هسته‌ای بالای سر اروپا

جهان پس از کنفرانس امنیتی مونیخ قطعا ناامن‌تر می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته معاون خود و وزرای خارجه و دفاعش را به این همایش سالانه که در باواریای آلمان برگزار شد فرستاد تا ظاهرا به اتحادیه اروپا و ناتو درباره ادامه حمایت امنیتی از آنها تضمین بدهد اما به فاصله چند روز با بیان اینکه کشورش در زمینه تسلیحات هسته‌ای از رقبا عقب افتاده، اعلام کرد قصد دارد زرادخانه هسته‌ای ایالات متحده را تقویت کند. این معنایی ندارد جز اینکه آمریکا بر طبل رقابت در زمینه تسلیحات غیرمتعارف کشتار جمعی با روسیه و چین - رقبای اصلی‌اش در جهان - می‌کوبد که در حقیقت به معنی بی‌اعتقادی او به تامین نیازهای امنیتی متعارف اروپا به منظور تبدیل قاره سبز به میدان تقابل غرب با شرق است. رهبران اروپایی بارها وحشت خود را از قرار گرفتن
کشورهای‌شان در خط مقدم جنگ هسته‌ای اعلام کرده‌اند اما دونالد ترامپ بی‌توجه به نظر متحدان کوچک اروپایی‌اش، به رویترز گفته است با توافق هسته‌ای «یک‌جانبه» با روسیه استقرار کلاهک‌های هسته‌ای را محدود می‌کند، مخالف است؛ تکرار همان اظهارات صریحی که تلفنی به ولادیمیر پوتین هم گفته بود. او گفت:«این بسیار عالی و رؤیایی خواهد بود که هیچ کشوری تسلیحات هسته‌ای نداشته باشند اما اگر قرار است کشورها سلاح اتمی داشته باشند، ما بهترین آن را خواهیم داشت».  سپس از روسیه به خاطر استقرار یک موشک کروز زمین‌پایه شکایت کرد و آن را ناقض معاهده سال ۱۹۸۷ خواند؛‌ معاهده‌ای که استقرار هرگونه موشک میانبرد زمین‌پایه از سوی روسیه و آمریکا را ممنوع می‌داند. او قبلا به پوتین گفته بود قصد ندارد معاهده‌ای را که واشنگتن و مسکو در سال ۲۰۱۰ میلادی با هدف کاهش تسلیحات هسته‌ای امضا کردند، تمدید کند، چرا که این پیمان به سود روسیه بوده است. همچنین ترامپ عصبانیتش را از آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی اعلام و سعی کرد چین را مسؤول آن قلمداد کند. در حقیقت رقابت نوین هسته‌ای توسط دولت اوباما آغاز شد که 2 سال پیش دستور نوسازی و توسعه یکهزار میلیارد دلاری تسلیحات هسته‌ای آمریکا را صادر کرد. جالب اینکه فرمان اوباما در این زمینه درست همزمان با امضای برجام با ایران توسط پنتاگون به اجرا درآمد. ترامپ امروز در واقع دنباله‌رو یک سیاست دیوانه‌وار هسته‌ای است که دولت دموکرات پیش از او  بنایش را گذاشته بود.
خط و نشان هسته‌ای روسیه
یک روز پیش از نواخته شدن شیپور رقابت نوین هسته‌ای میان غرب و شرق توسط رئیس‌جمهور آمریکا، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در مجلس دوما اعلام کرده بود موشک‌های بالستیک این کشور در حالت آماده‌باش جنگی قرار دارد. او همچنین از نوسازی گسترده نیروهای راهبردی موشکی روسیه به‌عنوان ستون فقرات توانایی دفاعی این کشور سخن گفت. به گفته شویگو 60 درصد از تسلیحات سه‌گانه هسته‌ای روسیه - شامل موشک‌های قاره‌پیمای زمین‌پایه، هواپیماهای دورپرواز حامل موشک‌های هسته‌ای و ناوها و زیردریایی‌های اتمی - و همچنین 62 درصد از تسلیحات نیروهای راهبردی موشکی روسیه مدرن است. وزیر دفاع روسیه همچنین از  آمادگی سیستم‌های راداری هشدار سریع برابر هر نوع موشکی از جمله موشک‌های بالستیک سخن گفت. همان روز زیوزدا، خبرگزاری وزارت دفاع روسیه، برای نخستین‌بار تصاویری از بزرگ‌ترین موشک هسته‌ای جهان که قابلیت از بین بردن منطقه‌ای به وسعت کشور فرانسه یا ایالت تگزاس را دارد، منتشر‌کرد. موشک عظیم‌الجثه «آراس 28 سارمات» معروف به «شیطان 2» که  سرعتی بالغ بر 7 کیلومتر (3/4 مایل) در ثانیه دارد، با هدف گریز از سامانه‌های ضدموشکی طراحی شده‌ است و قابلیت حمل کلاهک 40 مگاتنی را دارد.
سایه تهدید بر سر اروپا
در حالی که به نظر می‌رسد این اقدامی تحریک‌کننده از جانب مسکو باشد اما در حقیقت پاسخ روس‌هاست به سامانه هجومی موشکی آمریکا در یک قدمی‌شان در رومانی و لهستان موسوم به سپر دفاع موشکی که آنها را تهدید می‌کند. مسکو با این استدلال که تقویت توان هسته‌ای آمریکا نزدیک مرزهایش، توازن قدرت جهانی را بر هم می‌زند، در نخستین گام اقدام به استقرار سیستم‌های موشکی اسکندر در کالینینگراد واقع در شمال لهستان کرده بود. در همین حال اروپا قطعا بزرگ‌ترین قربانی این رقابت هسته‌ای به سبک دوران جنگ سرد خواهد بود. گفته می‌شود روسیه بیش از 7 هزار و آمریکا بیش از 10 هزار کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند که برای نابود کردن کل منظومه شمسی کفایت می‌کند.

میخ دیگری بر تابوت اتحادیه اروپا
رئیس حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه که در نظرسنجی‌ها از بخت زیادی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده برخوردار است، تاکید کرد: زمان آن رسیده است که برای همیشه خود را از اتحادیه اروپا جدا کنیم. مارین لوپن که از مدت‌ها پیش ضمن انتقاد از اتحادیه اروپا این سازمان اروپایی را تمامیت‌خواه توصیف کرده است، افزود: اتحادیه اروپا فرانسه را ضعیف و از جهان جدا کرده است. من از رنسانس ملت‌های اروپایی ضد اتحادیه اروپا و حمایت آنها از اروپا به عنوان یک قاره خوشحال هستم.
 


Page Generated in 0/0068 sec