printlogo


کد خبر: 172530تاریخ: 1395/12/7 00:00
مک‌کین این بار قاچاقی به کوبانی رفت
هدیه داعش به ترکیه همزمان با مذاکرات ژنو

روز پنجشنبه در نخستین روز برگزاری مذاکرات طرف‌های سوری در ژنو، داعش شهر الباب در استان حلب را به ترکیه تحویل داده؛ این مساله پس از توافق آنکارا با سرکرده‌های محلی این گروه تروریستی از طریق میانجی‌های «جهادی» خارج از این گروه صورت گرفت. این سرکرده‌ها درباره املاک و سفر خانواده‌های‌شان به ترکیه ضمانت‌هایی به دست آوردند. با اشغال الباب، تقریبا بخش مهمی از نقشه ترکیه برای ایجاد منطقه امن در سوریه فراهم شد. تحولات میدانی نیز سناریوی «مثلث تلاقی» میان ارتش سوریه، نیروهای سپر فرات و نیروهای دموکراتیک سوریه را دوباره مطرح کرده است. روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به اینکه عقب‌نشینی داعش از الباب، هدیه این گروه تروریستی به ترکیه در آستانه نشست ژنو 4 است، گزارش داد آنکارا از اکنون در تلاش است از این مساله از نظر سیاسی بهره‌برداری کند. در این میان، ارتش سوریه در تلاش است از «رسم حرمل الامام، المزبوره و رسم الشیخ» (شمال دیر حافر) به الخفسه و سپس به کرانه دریاچه الاسد برسد. مسیر بعد نیروهای مقاومت نیز از سبخه الجبول (جنوب دیر حافر) به سمت مسکنه خواهد بود که در واقع با این کار مناطق تحت اشغال داعش در دیرحافر محاصره خواهد شد. نیروهای دموکرات سوریه نیز که شهر منبج را در کنترل خود دارند کمترین قدرت را برای انجام هر گونه اقدامی در شرق حلب دارند ولی مصمم هستند برابر تجاوزات ترکیه نیز بایستند. به هر حال چشم این نیروها به نشست ژنو 4 است که ظاهرا تغییری در روند بحران سوریه ایجاد نخواهد کرد. در 3 دور گذشته مذاکرات صلح سوریه که در فوریه، مارس و آوریل 2016 برگزار شد، دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه موفق نشد هیات معارض و هیات دولتی سوریه را بر سر یک میز بنشاند. معارضان مدعی هستند باید یک دولت انتقالی با اختیارات کامل متشکل از نمایندگان دولت و معارضان تشکیل شود و بشار اسد نیز نقشی نداشته باشد ولی دمشق تأکید دارد آینده اسد محل بحث و بررسی نیست و فقط رأی ملت سوریه این مساله را تعیین می‌کند. استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفته است اگر مذاکرات ژنو 4 شکست بخورد، ادلب نیز سرنوشتی مشابه حلب خواهد داشت.
انفجار انتحاری در الباب
یک حمله انتحاری با دست‌کم 45 کشته در نزدیکی شهر الباب، واقع در شمال سوریه، رخ داد آن هم یک روز پس از آنکه خبر تصرف الباب اعلام شده بود؛ خبری که در واقع، به معنی عقب‌نشینی نیروهای داعش از این شهر بود. گفته می‌شود بیشتر کشته‌شدگان این حمله عناصر گروه شورشی ارتش آزاد که تحت حمایت آنکارا است، هستند.
سفر مک‌کین به عین‌العرب
روزنامه وال‌استریت ژورنال از سفر مخفیانه جان مک‌کین، سناتور ارشد آمریکایی به شمال شرقی سوریه طی اواخر هفته گذشته پرده برداشت. برخی منابع علت سفر جان مک‌کین را به عین‌العرب، اعمال فشار به کردها به منظور ایجاد مسیری در 20کیلومتری تل ابیض به طرف الرقه عنوان کرده‌اند تا گروه‌های مورد حمایت آنکارا بتوانند بدون حضور کردها به عملیات خود ادامه دهند. مقامات مطلع آمریکایی می‌گویند سفر غیرعادی این سناتور دموکرات به سوریه با کمک ارتش آمریکا انجام شده و مک‌کین طی آن با مقامات نظامی آمریکایی و نیروهای کرد در شهر عین‌العرب دیدار کرده است. عین‌العرب در مرزهای ترکیه و تحت کنترل نیروهای کرد سوریه قرار دارد. مک‌کین که ریاست کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا را برعهده دارد پیش از این هم در سال ۲۰۱۳ در سفر به سوریه، با سران گروه تروریستی موسوم به «ارتش آزاد سوریه» دیدار کرده بود. در این میان، برخی دیگر از رسانه‌ها عکسی از مک‌کین به همراه ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده داعش منتشر کردند که ظاهرا مربوط به سال
گذشته است.
 


Page Generated in 0/0053 sec