printlogo


کد خبر: 172531تاریخ: 1395/12/7 00:00
چهارگوشه

اسرائیل دیده‌بان حقوق‌بشر را راه نداد
اسرائیل با ادعای اینکه دیده‌بان حقوق‌بشر نسبت به این رژیم بی‌طرف نیست، اعلام کرد از این پس به کارکنان این سازمان روادید اعطا نمی‌کند. این سازمان با انتشار چندین گزارش درباره تجاوز رژیم صهیونیستی به کرانه باختری، درخواست دریافت روادید کاری برای عمر شاکر، مدیر دفتر خود در فلسطین اشغالی و سرزمین‌های فلسطین را چند ماه قبل ارائه داده بود. رژیم صهیونیستی با اعلام مخالفت خود با درخواست این سازمان، ادعا کرد دیده‌بان حقوق‌بشر، یک سازمان حقوق‌بشر واقعی نیست.

تداوم اعتراضات در پاریس
در حالی که رسانه‌های بین‌المللی از آشوب در حومه پاریس خبر می‌دهند، خبرها از بازداشت و سرکوب معترضان فرانسوی در اعتراضات‌شان علیه آزار جنسی نیروهای پلیس حکایت دارد. طبق این گزارش و روز جمعه نوجوانان پاریسی با تعطیل کردن مدارس، آتش زدن سطل‌های زباله به اقدام اخیر پلیس این شهر در تجاوز به یک جوان سیاهپوست اعتراض کردند و پلیس نیز برای متفرق کردن این دانش‌آموزان معترض از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

واکنش عفو بین‌الملل به بازداشت شیخ زکزاکی
عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود درباره وضع حقوق‌بشر در جهان، از نقض حقوق‌بشر و آزادی‌های فردی و دینی و سرکوب معترضان در نیجریه انتقاد کرد. در این گزارش آمده است بسیاری از دولت‌ها در جهان از جمله نیجریه برای رفع نگرانی‌های امنیتی خود از زور بیش از حد و نقض شدید حقوق‌بشر استفاده کرده‌اند. عفو بین‌الملل متذکر شد پرونده جنبش اسلامی نیجریه و خودداری دولت نیجریه از عمل به دستور دادگاه در آزادی فوری شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش نمونه بارزی از نقض آشکار حقوق بشر است.

استعفای اعتراضی کارمند محجبه کاخ سفید
یک کارمند زن مسلمان آمریکایی در کاخ سفید فاش کرد که به دلیل صدور فرمان جنجالی و مشهور ترامپ درباره ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور مسلمان، از سمت خود کناره‌گیری کرده است. رمانه احمد در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، سرپرست مستشاران معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، بن رودس بود. وی در سال 2011 به عنوان یکی از کادرهای شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید منصوب و به عنوان نخستین زن محجبه وارد دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا شد.

هند از اسرائیل سامانه موشکی می‌خرد
دولت هند اختصاص 5/2 میلیارد دلار را برای قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی میان‌برد سطح به هوا از صنایع هوافضای اسرائیل تایید کرده است. روزنامه «ایندیا تودی» به نقل از مقامات دولتی نوشت ارتش هند 5 سامانه موشکی MR-SAM را از اسرائیل تحویل خواهد گرفت. این سامانه موشکی می‌تواند هواپیماها، پهپادها و هواپیماهای آواکس را در فاصله 50 تا 70 کیلومتری در آسمان هدف حمله قرار دهد. هند طی سال‌های گذشته ادوات نظامی متعددی شامل موشک، اسلحه و هواپیماهای بدون سرنشین از اسرائیل خریداری کرده است.

پناهندگی 136 دیپلمات ترکیه به آلمان
آلمان اعلام کرد ۱۳۶ دیپلمات ترکیه‌ای از این کشور درخواست پناهندگی کرده‌اند. به گزارش ای‌بی‌سی نیوز به نقل از وزارت کشور آلمان، پس از کودتای نافرجام در ترکیه، بیش از 136 دیپلمات این کشور از آلمان درخواست پناهندگی کرده‌اند. چندی پیش نیز روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ خبر داده بود شمار پناهندگان ترک در آلمان از زمان کودتای نظامی ناکام ماه جولای ترکیه بشدت افزایش پیدا کرده است به طوری که در ماه‌های دسامبر و ژانویه حدود 600 شهروند ترکیه در آلمان درخواست پناهندگی کرده‌اند. همچنین در حالی که حکومت اردوغان بیش از 100 هزار نفر از کارکنان دولت، قضات، اساتید و نیروهای امنیتی را از کار برکنار کرده و بیش از 40 هزار نفر بازداشت شده‌اند، ده‌ها تن از سربازان ناتوی ترکیه نیز از آلمان درخواست پناهندگی کرده‌اند.


Page Generated in 0/0052 sec