printlogo


کد خبر: 172532تاریخ: 1395/12/7 00:00
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران عنوان کرد
جای خالی دلارهای پسابرجام در مترو

گروه اجتماعی: مدیرعامل شرکت ‌بهره‌برداری متروی تهران با تاکید بر اینکه هر قطار مترو ۱۱۲۵ خودروی شخصی را از خیابان‌های شهر جمع می‌کند، جای خالی دلارهای پسابرجام در متروی تهران را از عوامل موثر در کاهش روند رشد و توسعه متروی تهران می‌داند. به گزارش تسنیم، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه به اثرگذاری مترو در کاهش هزینه‌های مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: برای هر نفر در جابه‌جایی با وسایل نقلیه شخصی، به ازای هر کیلومتر حدود 31سی‌سی سوخت مصرف می‌شود. این مصرف سوخت در جابه‌جایی با قطار مترو حدود 13سی‌سی می‌شود. حالا وقتی شما در طول سال 700میلیون سفر با مترو انجام می‌دهید باید دقت شود که در طول سال چه میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت اتفاق می‌افتد.
انتقاد از فعالیت شرکت هوایی دولتی!
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با انتقاد از فعالیت شرکت ‌هوایی دولتی گفت: در حال حاضر شرکت‌های هوایی خصوصی داریم که با سختی و چنگ و دندان فعالیت می‌کنند و این در حالی است که شرکت ایران‌ایر یک شرکت زیان‌ده است؟ چه ضرورت دارد که برای یک شرکت زیان‌ده هواپیما بخریم و آن را بزرگ‌تر کنیم؟ خیلی شرکت‌های خصوصی داریم که می‌توانستند چنین هواپیمایی را بخرند اما به بهانه اینکه دولت دارد پول هواپیما را می‌دهد، شما نباید نان‌خور دولت را افزایش دهید. خب! فاینانس می‌کردید.
احمدی‌بافنده تصریح کرد: به نظر من این اشتباه استراتژیک بود که ما در واقع بر سر شرکت‌های خصوصی هوایی زدیم و اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی را زیر پا گذاشتیم. پس از برجام بخشی از مطالبات ما از غرب را هواپیما به ما دادند و اینکه این موضوع به یک پکیج پیروزمندانه تبدیل شود، در اصل موضوع فرقی ندارد، در واقع این پول ما بوده که غربی‌ها می‌خواهند به جایش به ما هواپیما بدهند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران ادامه داد: تازه می‌توانستیم به کشورهای غربی بگوییم به ما قطار هم بدهید. بسیاری ازشرکت‌های غربی با ما تماس گرفتند و اعلام آمادگی کردند در این حساب و کتاب‌های جدید پیش‌آمده بیایید و پکیج قطارهای شهری‌تان را از ما بخرید و پولش را دولت بدهد. برخی مدیران این شرکت‌ها به ایران آمدند، برخی همکاران ما به اروپا رفتند و قطارها هم بازدید شد و اعلام آمادگی کردند از محل مطالبات دولت از کشورهای غربی قطار به ما فروخته شود.
احمدی‌بافنده گفت: خب! این مطالبات ما از غرب به هواپیما تبدیل شد. نمی‌گوییم این موضوع ضرورت ندارد، اینکه پای برخی شرکت‌های هوایی کشورهای دیگر را از ایران ببریم خوب است اما برخی اقدامات بیشتر ضرورت دارد. شاید خیلی از مردم ایران تا آخر عمرشان هم هیچگاه برای سفرهای‌شان از هواپیما استفاده نکنند؛ ما داریم به کسانی سوبسید می‌دهیم که با هواپیما جابه‌جا می‌شوند اما آن کسانی که در تهران و کلانشهرها برای تردد نیازمند حمل‌ونقل عمومی هستند و مشکل حمل‌و‌نقل دارند، به خاطر عدم پرداخت یارانه‌ای که باید به ما داده می‌شد و نشده است، مشکلات بیشتری برای‌شان ایجاد می‌شود. در ادامه مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران گفت: براساس مصوبه شورای اقتصاد، دولت موظف شده است بین 2 تا 4هزار واگن خریداری کرده و در اختیار کلانشهرهای کشور قرار دهد که 50 درصد این واگن‌ها به متروی تهران و بقیه به 8 کلانشهر کشور اختصاص می‌یابد.
گلایه از عدم تأمین واگن
احمدی‌بافنده با اظهار گله از عدم تامین واگن و قطارهای مورد نیاز متروی تهران گفت: دولت به روش‌های مختلف مطالبات خود را از ما می‌گیرد اما ما نمی‌توانیم مطالبات‌مان را از دولت بگیریم. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با اشاره به اینکه به طور معمول یک رام قطار متشکل از 7 واگن و قطار، معادل 10 تا 15میلیون دلار هزینه و بودجه برای تامین نیاز دارد، مبالغ پیش‌بینی دولت برای خرید هواپیما از کشورهای غربی را در تامین و گشایش مشکلات قطار و واگن متروهای کشور بسیار موثر دانست.
وی در ادامه به موضوع کاهش تردد خودروهای شخصی با فعالیت قطارهای خطوط مترو پرداخت و گفت: به طور متوسط ضریب سرنشین هر خودروی سواری شخصی 2 نفر است که معادل 20 متر فضای ترافیکی اشغال می‌کند. در همین 20 متر فضای ترافیکی یک تاکسی با ضریب سرنشین 4 نفر فعالیت می‌کند. یک اتوبوس درون‌شهری هم به طور متوسط دارای ضریب سرنشین 60 نفر است و معادل 100 متر فضای ترافیکی اشغال می‌کند اما هر یک رام قطار مترو با ضریب سرنشین حدود 2250 نفر می‌تواند معادل 1125 خودروی شخصی را از شهر خارج کند.


Page Generated in 0/0052 sec