سود بانکها ۱۵ درصد اعلام شده اما سایپا ۲۸ درصد و ایرانخودرو سود را ۲۶ درصد اعلام کردهاند. این مابهالتفاوت سود بانکها و خودروسازان در اقتصاد مشکلساز شده است. به گزارش تسنیم، علیاکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در اینباره تصریح کرد: در سالهای اخیر مشکلاتی برای مجموعه تولید ایجاد شده و جذب منابع مردمی مورد توجه قرار گرفته است. هر دو تولیدکننده خودرو- سایپا و ایرانخودرو- با ارائه سودهایی بالاتر از سود بانکی، توانستهاند سرمایههای مردم را جذب کرده و چالشی در اقتصاد به وجود آورند که خطراتی را برای سیستم بانکی کشور ایجاد کرده است. وی افزود: رقمهایی که در آگهیهای این شرکتها درج شده، بسیار بالاست تا جایی که یک شرکت خودروسازی میزان سود را تا 32 درصد اعلام کرده است. بهگفته کریمی طبق مقررات پولی و بانکی، این اقدام خلاف مقررات بانکی است و به وزیر صنایع تذکر داده شده اما همچنان ادامه یافته است. در همین حال، دبیرکل کانون بانکها با بیان اینکه سایپا و ایرانخودرو میزان سود پیشنهادیشان را بیش از ۱۵ درصد اعلام کردهاند تا سرمایهگذاران را به سوی خود جذب کنند، گفت: خودروسازان مجوزی برای پرداخت این میزان سود ندارند. محمدرضا جمشیدی افزود: پرداخت چنین سودهایی توسط واحدهای تولیدی نشان میدهد این جذب سرمایه به دلایلی نامعلوم صورت میگیرد زیرا پرداخت آن توجیه اقتصادی ندارد، بنابراین مردم باید با دقت نسبت به سرمایهگذاری در این واحدها اقدام کنند. بهگفته وی، این حجم جذب منابع با میزان تولید هماهنگ نیست، از سوی دیگر برای این میزان خودروی تولیدشده هم مشتری وجود ندارد. پیشبینی من این است که این واحدهای تولیدی قادر نیستند سپرده مردم را در زمان مقرر پس دهند یا ممکن است این تعداد خودرو در دست تولیدکننده بماند و در عمل ضرر کند. جمشیدی تأکید کرد: نرخ سود سپرده 15 و نرخ سود تسهیلات 18 درصد است که این میزان اختلاف، بانکها را متضرر میکند زیرا سود واقعی و ناخالص 94/14 است در حالی که سرمایهپذیران به سپردهگذار وعده 15 درصد را به صورت علیالحساب میدهند. وی یادآور شد: سپردهگذاران ماهانه 15 درصد از سرمایه خود سود میگیرند، حال اگر میزان سود کسب شده بیش از 15 درصد باشد مابهالتفاوت آن به سرمایهگذاران پرداخت میشود و اگر کمتر بود بانک تضمین کرده است تا اصل 15 درصد را به سرمایهگذار بپردازد.