printlogo


کد خبر: 172550تاریخ: 1395/12/7 00:00
رکود و گرانی در بازار کالاهای اساسی
قیمت مرغ و تخم‌مرغ دوباره پر کشید

گروه اقتصادی: ‌معدوم‌سازی ۱۰ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار از یک‌سو و افزایش تقاضا برای تخم‌مرغ از سوی صنف شیرینی‌پزها با توجه به نیاز شب عید از سوی دیگر، موجب شده قیمت تخم‌مرغ در کمتر از ۳ روز کیلویی ۸۰۰ تومان گران شود. این در حالی است که قیمت مرغ نیز اکنون به کیلویی 8 هزار تومان رسیده است. ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: هر کیلوگرم تخم‌مرغ جلوی در مرغداری به 5 هزار و 200 تومان رسیده و طی 3 روز 800 تومان افزایش قیمت داشته است. وی افزود: قیمت تخم‌مرغ در اوایل هفته 4 هزار و 300 تا 4هزار و 400 تومان بود که به خاطر معدوم‌سازی 10 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار به دلیل شیوع آنفلوآنزای مرغی، نرخ آن افزایش یافته است. رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران ادامه داد: در کنار عامل کاهش تعداد مرغ تخم‌گذار به دلیل آنفلوآنزای پرندگان، باید به موضوع افزایش قیمت هرساله تخم‌مرغ در این مقطع زمانی یعنی 20 بهمن تا 20 اسفند اشاره کرد. وی تصریح کرد: قنادی‌ها و صنایع کیک‌پزی هر ساله در این مقطع خرید عمده‌ای برای تهیه محصولات مورد نظر خود انجام می‌دهند که این موضوع نیز در بالا رفتن نرخ تخم‌مرغ برای مردم تاثیرگذار است. همچنین رئیس انجمن مرغ گوشتی با اشاره به افزایش قیمت مرغ در بازار، گفت: با توجه به هزینه‌های تولید، قیمت 7 هزار و 500 تومان تا 8 هزار تومان برای مرغ گرم منطقی است. محمد یوسفی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: قیمت مرغ برای مصرف‌کنندگان کمی افزایش‌یافته اما باید در نظر داشت که این افزایش قیمت علاوه بر اینکه چشمگیر نیست بلکه منصفانه است.وی افزود: با توجه به هزینه‌های تولید، قیمت 7 هزار و 500 تومانی تا 8 هزار تومان برای مرغ گرم منطقی است زیرا باید بتواند هزینه‌های تولیدکنندگان را نیز پوشش دهد. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: هر کیلو مرغ در میادین میوه و تره‌بار 6 هزار و 500 تومان برای مصرف‌کننده به فروش می‌رسد، هر چند نرخ این محصول در برخی نقاط تهران  7 هزار و 500 تومان است. وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ در میادین میوه و تره‌بار ملاک عمل ما قرار دارد، تصریح کرد: نرخ امروز(دیروز) مرغ گرم به‌صورت عمده در میدان بهمن 6 هزار و 800 تومان تا 6 هزار و 900 تومان است و هیچ کمبودی در تولید این محصول در کشور وجود ندارد. یوسفی گفت: در شرایط فعلی قیمت مرغ با احتساب وارد آمدن ضرر و زیان برای مصرف‌کننده نرخ پایینی دارد و این صنعت نیازمند کمک دولت برای کاهش هزینه‌های تولید است.  رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی نرخ هر کیلوگرم مرغ در خرده‌فروشی را 7 هزار و 850 تومان اعلام کرد در حالی که قیمت این محصول در نقاط مختلف شهر  7 هزار تا 8 هزار تومان به فروش می‌رسد. گفتنی است نرخ هر کیلوگرم مرغ نسبت به هفته گذشته 250 تا 350 تومان افزایش داشته است.
گرانی مرغ در آستانه شب عید
رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش قیمت مرغ به ۷۹۵۰ تومان در مراکز خرده‌فروشی خبر داد. مهدی یوسف‌خانی در گفت‌وگو با مهر، قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده را ۵۲۵۰ تومان اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر، نرخ هر کیلوگرم مرغ آماده طبخ در کشتارگاه (به ‌صورت نقدی) ۷۱۵۰ تومان و توزیع در واحدهای صنفی (به صورت نقدی) ۷۳۰۰ تومان است. وی قیمت هر کیلوگرم مرغ آماده طبخ را در مراکز خرده‌فروشی(فروش در واحدهای صنفی) ۷۹۵۰ تومان اعلام کرد. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی اضافه کرد: قیمت هر کیلوگرم ران مرغ ۶۵۰۰ تومان، سینه بدون کتف ۱۴۰۰۰ تومان و سینه با کتف هم  ۱۳۰۰۰ تومان است.
رکود بر بازار اقلام اساسی شب عید حاکم است
اما در این روزهای پایانی سال فقط شاهد گرانی مرغ نیستیم، بلکه بیشتر کالاهای اساسی سبد مصرف خانوار با رشد قیمت مواجه است. عضو اتحادیه مواد غذایی گفت: برخلاف سالیان اخیر در اسفندماه سال جاری بازار تب و تاب لازم را ندارد و رکود بر آن حاکم است. قاسمعلی حسنی، عضو اتحادیه مواد غذایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت بازار اقلام اساسی اظهار داشت: امسال  بازار تب و تاب لازم را ندارد و رکود بر آن حاکم است. وی افزود: با توجه به آنکه بنکداران و مصرف‌کنندگان اعتقادی به گرانی‌های بعد از ایام عید ندارند دیگر از ذخیره‌سازی محصول خبری نیست. حسنی با اشاره به آخرین وضعیت نرخ برنج در بازار گفت: در حال حاضر هر کیلو برنج ایرانی از ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در عمده‌فروشی به فروش می‌رسد و از طرفی سازمان صنعت و معدن با نظارت سازمان حمایت اقدام به عرضه ۵۰ هزار تن برنج خارجی با نرخ ۳ هزار و ۶۲۵ تومان میان بنکداران کرده که در نهایت این برنج با قیمت ۳ هزار و ۸۰۰ تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود. عضو اتحادیه مواد غذایی با اشاره به وضعیت سایر اقلام اساسی در بازار بیان کرد: به‌رغم نوسانات شدید قیمت حبوبات در ماه‌های اخیر اما در شرایط کنونی به سبب کاهش تقاضا ثبات نسبی بر بازار حبوبات حاکم است. وی از عرضه نامحدود شکر با نرخ
۲ هزار و ۵۲۰ تومان از سوی بازرگانی دولتی خبر داد و اضافه کرد: با عرضه نامحدود شکر از سوی بازرگانی دولتی دیگر خبری از افزایش قیمت‌ها نیست و از طرفی نرخ هر کیلو قند به سبب هزینه‌های کارگری با نرخ ۲ هزار و ۸۲۰ تومان در عمده‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد. حسنی با اشاره به دلیل اصلی تشنج بازار اقلام اساسی در خرده‌فروشی‌های سطح شهر بیان کرد: زمانی که مغازه‌داران اقلامی را با نرخ‌های بالا خریداری و در انبار‌ها ذخیره می‌کنند لذا پس از فروکش شدن قیمت‌ها حاضر به زیان نیستند که در این حالت بازار حالت چسبندگی پیدا می‌کند. به گفته وی اگر دولت واردات کالا را به بخش خصوصی واگذار کند و تنها ناظر باشد دیگر خبری از نوسانات قیمت در بازار نخواهد بود.
 


Page Generated in 0/0049 sec