printlogo


کد خبر: 172635تاریخ: 1395/12/9 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با وحید چالاک، تهیه‌کننده مینی‌سریال « آخرین پرواز کرکس»
روایت پیچیده‌ترین پرونده اطلاعاتی کشور

گروه فرهنگ و هنر: ناگفته‌های یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی در قالب موشن کمیک، چندروزی است به شکل مینی‌سریال به طور روزانه از شبکه اجتماعی اوج قابل دریافت است. به گزارش «وطن امروز»، این سبک تولید اثر و قالب توزیع یکی از تازه‌ترین روش‌هایی است که توانسته در مدت کوتاه مخاطبان فراوانی را نیز به دست آورد.  هر چند این نخستین‌بار است که یک سریال با فرم موشن کمیک به طور اختصاصی در تلگرام منتشر می‌شود ولی برگ برنده این مینی‌سریال علاوه بر فرم قابل قبول فنی آن، اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ای است که برای نخستین‌بار به انتشار عمومی رسیده و از این منظر می‌تواند ابعاد جدیدی از پیچیدگی‌های این پرونده مهم اطلاعاتی جمهوری اسلامی را که تمام دستگاه‌های امنیتی کشور اعم از وزارت اطلاعات، سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و... درگیر آن بودند به معرض نمایش بگذارد. این مینی‌سریال که براساس واقعیت تولید شده به قلم حسین بهزاد نوشته شده که پیش از این با کتاب «همپای صاعقه» مورد تمجید رهبر انقلاب قرار گرفته بود و ایشان تقریظی بر کتاب نوشته بودند. وحید چالاک، تهیه‌کننده «آخرین پرواز کرکس» است که پیش از این تجربه تهیه‌کنندگی بازی‌های رایانه‌ای و... را نیز داشته است، با او به گفت‌وگو نشستیم تا از ابعاد تولید «آخرین پرواز کرکس» بگوید.
***
 گویا بنا بود آخرین پرواز  کرکس به سریال تبدیل شود، چه طور شد که امروز شاهد کمیک موشن آن هستیم؟
عمدتا پروژه‌های عظیم در دنیا با کمیک شروع می‌شوند اما ما در ایران برعکس هستیم، اول کارهای بزرگ را انجام می‌دهیم بعد آن را در جامعه محک می‌زنیم که چقدر از این اثر استقبال می‌شود و آیا امکان ادامه آن وجود دارد یا خیر. اما کمیک همواره قدم‌های اولیه یک کار بزرگ است، کمیک بوک، کمیک موشن، کمیک‌اَپ و... به ترتیب تولید می‌شوند و به این دلیل که گستره وسیعی دارند بخش زیادی از جامعه با آن ارتباط برقرار می‌کنند، بعد از تمام این مراحل و زمانی که موفقیت قصه اثبات شد، آن وقت کلید تولید پروژه بزرگ و پرهزینه خودشان را می‌زنند. ما دقیقا با این توجیه رفتیم که قرار است این قصه تبدیل به یک سریال بزرگ شود اما قبلش نیاز به کار کمیک است و بعد باید سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های عظیم صورت بگیرد اما الان نمی‌دانم دقیقا چه اتفاقی افتاده است و آیا قرار است این روند ادامه پیدا کند یا خیر.
 چهره‌ها چقدر به واقعیت نزدیک است؟
غیر از یکی، دو شخصیت، تقریبا هیچ کدام چهره واقعی‌شان بازنمایی نشده است. آقای شوشتری و ریگی‌ها چهره واقعی دارند و بقیه شخصیت‌ها براساس طراحی داخلی خودمان بود.
 طراحان کمیک‌ها ایرانی بودند؟
بله! همه بچه‌ها ایرانی و دوستان ما بودند.
 ماجرای حضور مل گیبسون در اثر سریالی و همچنین ویرایش فیلمنامه توسط اطرافیان اولیور استون تا چه حد واقعی بود؟
فیلمنامه این داستان را چند وقت پیش برای بازبینی به چند شخصیت خارجی داده بودند که آقای اولیور استون هم در میان آنها بوده است. آنچه ما در جریان بودیم این بود که یک فیلمنامه‌نویس آمریکایی قصه سینمایی آن را نوشته بود و خبری از نوشتن قصه سریالی آن توسط خارجی‌ها نبود. قصه آنها بسیار جذاب و دراماتیک بود اما چون ما بنا داشتیم کمیک را به صورت سریال منتشر کنیم از فیلمنامه سریال که خالقان ایرانی داشت استفاده کردیم. هر چند چون قصه‌نویسی برای کمیک متفاوت از سریال است ما با وفاداری به اصل داستان، متن نسخه مربوط به کمیک را آماده کردیم. راوی محور بودن، میزان و نوع دیالوگ‌ها، ریتم قصه و... در کمیک متفاوت از سریال است.
 شخصیت عبدالستار در این داستان واقعی بود؟ یعنی همان عبدالستار ریگی معروف است؟
بله! شخصیت عبدالستار چه از لحاظ طراحی چهره و چه از جهت وجود خارجی همان عبدالستار معروف است. درباره طراحی چهره‌اش ما تحقیقات فراوانی انجام دادیم، تمام تصاویر آرشیوی که دوستان به دست ما رساندند و جست‌وجو در اینترنت که هم شامل تصاویر می‌شد و هم ویدئو‌هایی که بسیار دلخراش و عذاب‌آور بود. من در خاطرم هست که تصاویر آنقدر دلخراش بود که بچه‌های ما هنگام طراحی شخصیت بسیار اذیت شدند. مردم تعداد بسیاری از این ویدئوهای سر بریدن و سایر اقدامات گروه ریگی را دیده‌اند. البته سعی کردیم جنس خشونتش را تعدیل کنیم تا اثر، مخاطبان را خیلی آزار ندهد. درباره شخصیت عبدالمالک هم ما بسیار تلاش کردیم تا ابعاد وجودی او را درک کنیم و به نظرم شخصیت او بسیار به واقعیتش نزدیک شده است.
 این اثر چه تعداد عوامل را درگیر خودش کرده بود و کار چقدر طول کشید؟
عوامل این کار حدود 16 نفر بودند، تولید آن بسیار سنگین بود زیرا ما مجبور شدیم چند بار ویرایش انجام دهیم تا به این اثر نهایی برسیم و سعی داشتیم تمام استانداردهای جهانی کمیک را رعایت کنیم تا بتوانیم از این اثر محصولات مختلفی را خارج کنیم؛ با این اتفاق بناست ما کمیک بوک را به صورت کتاب و کمیک‌اَپ را به صورت نرم‌افزار منتشر کنیم و کمیک موشن هم به این صورتی که مشاهده می‌کنید تولید شده و از طریق مجراهای مختلف منتشر می‌شود.
 پخش تلگرامی سریال پیش از این سابقه‌ای نداشته است، بازخوردی از این اتفاق داشته‌اید؟
این قصه از جذابیت‌های بسیاری برخوردار است. داستان شدیدا اکشن است و در هر قسمت اتفاقات جدیدی می‌افتد. علاوه بر داستان بسیار خوب، این شکل از ارائه در فضای مجازی پیش از این سابقه نداشته و از آنجا که بناست این اثر یک پروژه بزرگی را در صنعت سریال رقم بزند به نظرم اتفاق بسیار خوبی خواهد افتاد. استقبال از این پروژه کمیک هم بسیار خوب بوده است.
  در انتشار اطلاعات طبقه‌بندی شده محدودیتی نداشتید؟
تقریبا همان اطلاعاتی که در اختیار آقای بهزاد قرار داده بودند،  به ما نیز همان‌ها ارائه شده بود ولی خب! چون ما فیلمنامه سریال را در اختیار داشتیم تصمیم گرفتیم به همان فیلمنامه بسنده کنیم. صرفا برای اینکه حس و حال خودمان را به آن شرایط نزدیک کنیم به اطلاعات و اسناد و تصاویر و ویدئوهایی که از سوی وزارت اطلاعات  در اختیارمان گذاشته شده بود مراجعه می‌کردیم.
 سخن خاص دیگری دارید؟
دوست داریم این اتفاق در ایران خیلی بیشتر شود. چون در دنیا این قاعده است که ابتدا انواع محصولات کمیک تولید می‌شود و سپس به تولید عظیم سینمایی و سریالی می‌رسد و این جذابیت خاص خودش را دارد و اقشار زیادی در ایران هستند که به این فرم علاقه‌مندند.
 


Page Generated in 0/0080 sec