printlogo


کد خبر: 172641تاریخ: 1395/12/9 00:00
دولت در آستانه انتخابات سهام‌ها را آزاد می‌کند
سود 100 تا 200 هزار تومانی هر برگه سهام‌عدالت
دبیر کمیسیون اقتصادی: آزادسازی سهام‌عدالت انتخاباتی است

گروه اقتصادی: با نزدیک شدن به انتخابات، حجم اخبار سهام‌عدالت و پرداخت سود سهام افزایش یافته و در جدیدترین اظهارنظر رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته ارزش هر سهام‌عدالت 2 میلیون تومان است. به گزارش «وطن‌امروز» بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس، به فکر افتادن دولت برای تعیین تکلیف سهام‌عدالت و آزاد کردن آن را انتخاباتی و تبلیغاتی آشکار می‌دانند، چرا که دولت در 5/3 سال اخیر تلاشی برای روشن شدن موضوع سهام‌عدالت نکرده و در آستانه انتخابات به فکر سهام افتاده است. دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تصمیم دولت مبنی بر ورود سهام‌عدالت به بورس غیرقانونی و انتخاباتی است، گفت: سهام‌عدالت از رویکرد اولیه خود دور شده و اهداف سیاسی در مدیریت آن غلبه پیدا کرده است. سیدحسن حسینی‌شاهرودی با بیان اینکه تصمیم دولت در وارد کردن سهام‌عدالت به بورس اوراق بهادار تصمیمی سیاسی و غیرکارشناسی است، تاکید کرد: شفاف‌سازی مسائل مربوط به سهام‌عدالت دغدغه مجالس نهم و دهم بوده است و بارها این نکته به وزیر اقتصاد گوشزد شد که دولت باید لایحه سهام‌عدالت را به مجلس بیاورد اما این اتفاق رخ نداده است. حسینی ادامه داد: این موضوع به قدری طولانی شد تا اینکه فرصت 10 ساله پرداخت اقساط این سهام به پایان رسیده است و دولت قصد وارد کردن سهام‌عدالت به بورس اوراق بهادار را دارد، هر چند مجلس با این تصمیم دولت مخالف است. به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، همین رویکرد درباره صندوق‌های مکانیزه فروش نیز از سوی دولت انجام شد و اتاق اصناف بدون هماهنگی دولت مامور به راه‌اندازی این طرح شد که در نهایت با توجه به غیرقانونی بودن این موضوع مجلس به آن ورود کرد و البته تبعاتی نیز برای برخی بنگاه‌های اقتصادی مانند کنتور‌سازی ایجاد شد. نماینده شاهرود با بیان اینکه این تصمیم دولت بسیار عجولانه بوده و از سوی دیگر غیرکارشناسی نیز به نظر می‌رسد، تاکید کرد: سهام‌عدالت در ابتدا با نیت اقتصادی در دستور کار دولت قرار گرفت اما در بین راه اهداف سیاسی در آن غلبه پیدا کرد و امروز نیز شاهد آن هستیم که با اهداف سیاسی این موضوع در حال پیش رفتن است. حسینی تصریح کرد: اگر دولت با این دست نگاه‌های سیاسی موضوع سهام‌عدالت را دنبال کند، قطعا اقتصاد کشور بعد از انتخابات تبعات اقتصادی این تصمیم غیرکارشناسی را متحمل خواهد شد.
توزیع سود سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی سهام‌عدالت از سال ۹۶
با وجود مخالفت مجلس و بسیاری از نمایندگان با رویکرد جدید سازمان خصوصی‌سازی، دولت قصد دارد تا پایان سال 1395 موضوع سهام‌عدالت را به نفع خود به پایان برساند. رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: بر اساس مصوبه اخیر، دولت تدبیر و امید تصمیم گرفت سهم خود را در همه پالایشگاه‌ها یکسان کند و در مقابل سهام 2 پالایشگاه دیگر را جایگزین ۷ شرکت خارج شده از سبد سهام‌عدالت کند. پوری‌حسینی صبح دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: بر اساس قانون از سال 85 سهامی تحت عنوان سهام‌عدالت به مشمولان اختصاص داده شده است که اقساط آن از محل سود سالانه واریزی به خزانه تسویه می‌شود و طبق قانون مدت پرداخت 10 ساله این اقساط، در پایان سال مالی 95 اتمام می‌پذیرد. رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: با توجه به پایان مهلت 10 ساله پرداخت اقساط طرح توزیع سهام‌عدالت، آذر ماه امسال شورایعالی اجرای اصل 44 قانون اساسی مصوبه‌ای را مبنی بر موظف کردن سازمان خصوصی‌سازی برای ارائه صورتحساب به مشمولان صادر کرد. وی اضافه کرد: دوم اسفند نیز این شورا مصوبه دیگری داشت که بر اساس آن سازمان خصوصی‌سازی موظف شد سود سهام‌عدالت مشمولان در سال 96 را میان آنها تقسیم کند. این مقام مسؤول ادامه داد: مطابق قانون تجارت برای دوره مالی سال 95 شرکت‌ها 4 ماه فرصت دارند مجمع عمومی خود را برگزار و سود تقسیمی‌شان را مشخص کنند، پس از آن نیز شرکت‌ها 8 ماه فرصت خواهند داشت این سود را میان سهامداران خود تقسیم کنند بنابراین تا پایان سال 96 باید این اتفاق بیفتد و مشمولان می‌توانند سال آینده سود سهام‌عدالت خود را دریافت کنند و دیگر این سود بابت اقساط سهام آنها به خزانه واریز نخواهد شد.
ارائه صورتحساب از هفته آینده
وی همچنین با اشاره به پایان یافتن مهلت 10 ساله اجرای طرح توزیع سهام‌عدالت در کشور درباره مجموعه اقدامات انجام شده در این زمینه برای ساماندهی سهام‌عدالت گفت: حسب دستور شورایعالی اجرای اصل 44 قانون اساسی، سازمان خصوصی‌سازی باید اقدام به ارائه صورتحساب به مشمولان کند تا اینکه هر فردی بداند چه میزان از اقساط سهامش پرداخت شده و چقدر می‌تواند بابت تسویه نهایی سهام‌عدالتش واریز کند. پوری‌حسینی افزود: البته در این مرحله قرار نیست ورقه سهام‌عدالت به مشمولان داده شود و فقط مشمولان می‌توانند از صورتحساب سهام خود آگاهی پیدا کنند تا بدین وسیله متوجه شوند سهام‌عدالت‌شان چقدر می‌ارزد و بر این اساس اوایل هفته آینده از سامانه سهام‌عدالت به صورت رسمی رونمایی خواهد شد. وی همچنین درباره ارزش کنونی سهام‌عدالت مشمولان گفت: در حال حاضر ارزش بازار برگه‌های یک میلیونی سهام‌عدالت مشمولان، حدود 2 میلیون تومان است که سود سالانه آنها بین 100 تا 200 هزار تومان برآورد می‌شود که مشمولان از سال آینده و در سالیان آتی در صورت نگه داشتن سهام خود، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. وی با بیان اینکه متاسفانه برخی نمایندگان مجلس از قانون اصل 44 اطلاعی ندارند و در این زمینه مطالعه‌ای نکرده‌اند، گفت: به این دسته از نمایندگان مجلس تذکر می‌دهم حرمت قانون را بدانند.
 


Page Generated in 0/0052 sec