printlogo


کد خبر: 172658تاریخ: 1395/12/9 00:00
ادامه انتقادها از اظهارات روحانی در اهواز
عمل نکردن به وعده‌ها «منکر واقعی» است
رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران: اظهارات روحانی در شأن مردم خوزستان نبود

گروه اجتماعی: نماینده اهواز در مجلس نهم درباره اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر «عذاب الهی» دانستن گردوغبار خوزستان و اینکه اگر منکر ترویج شد، عذاب نازل می‌شود، گفت: منکر واقعی، دچار شدن انسان به خودشیفتگی است؛ منکر واقعی، عمل نکردن به وعده‌ها و داشتن روحیه تکبر است.
به گزارش تسنیم، ناصر سودانی درباره حضور حسن روحانی در استان گردوغبار گرفته خوزستان و سخنان وی مبنی بر اینکه «مشکلات پیش آمده برای این استان، عذاب الهی است» اظهار کرد: آقای روحانی بهتر است قدری واقع‌بین و حقیقت‌گرا باشد و از این نوع فرافکنی‌هایی که اتخاذ کرده پرهیز کند، چرا که مردم خوزستان به طور دردمندانه در انتظار درمان هستند. وی ادامه داد: مردم خوزستان منتظر نصیحت‌های اخلاقی که پاره‌ای از آنها به خود آقای رئیس‌جمهور بازخواهد گشت نیستند؛ چه‌بسا که خود آقای روحانی بحق باید مورد نصیحت قرار گیرد. نماینده مردم اهواز در مجلس نهم تصریح کرد: آقای روحانی موضوع ترک نهی از منکر را مطرح کرده‌اند که باید گفت منکر واقعی زمانی است که انسان دچار خودشیفتگی ‌شود و کار کوچک را بزرگ شمارد.
عمل نکردن به وعده‌ها؛ منکر واقعی
سودانی خاطرنشان کرد: منکر واقعی، عمل نکردن به وعده‌ها و داشتن روحیه تکبر است بنابراین کسانی که این سخنان را مطرح می‌کنند باید دقت لازم را داشته باشند؛ به نظر می‌رسد آقای روحانی بیشتر از خوزستانی‌ها نیازمند نصیحت است و مردم این صحبت‌ها را برنمی‌تابند. وی ادامه داد: منشأ اصلی فرافکنی‌های صورت گرفته، ندانم‌کاری‌ها، اهمال‌کاری‌ها و عدم انجام وظیفه بوده و بهتر است موضوعی را که حل آن در زمین امکانپذیر است بر دوش طبیعت یا خداوند نیندازیم؛ این صحبت‌های رئیس‌جمهور در شأن یک مقام مسؤول نیست.
مردم خواهان علاج هستند نه نصیحت
همچنین عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم خاطرنشان کرد: به طور حتم، حل مشکلات به وسیله انسان‌های مسؤول امکانپذیر است و عذاب الهی خواندن معضلاتی همچون گردوغبار، نوعی فریبکاری و تحقیر مردم محسوب می‌شود؛ صحبت‌های اخیر آقای روحانی نوعی توهین به مردم است، چرا که مردم این استان از کشورمان به جای نصیحت، خواهان علاج دردهای پیش‌ آمده هستند. سودانی با برشمردن برخی ریشه‌های معضلات پیش‌ آمده، اظهار کرد: اگر در سال‌های گذشته فریاد برمی‌آوردیم که خشکاندن تالاب‌ها برای نفت عمل نادرستی محسوب می‌شود، به سبب همین معضلات امروزی بوده است؛ نباید تالاب‌ها برای نفت خشکانده شود، چرا که نفت باید در خدمت انسان باشد نه آنکه زندگی و سلامت  انسان‌ها برای به دست آوردن نفت دچار مشکل شود.
خشکیده شدن تالاب‌ها
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تالاب‌هایی را که میادین نفتی در آن وجود دارد خشکانده‌اند و این خشکیده شدن تالاب‌ها، موجب ایجاد کانون‌های گردوغبار و خاک شده که یکی از دلایل معضلات اهواز به حساب می‌آید. نماینده مردم اهواز در مجلس نهم افزود: یکی دیگر از معضلات پدید آمده بحث انتقال آب کارون و رودخانه‌های این استان بوده که باید جلوی این کار غیرعلمی گرفته شود و ممانعت از تخریب طبیعت صورت گیرد. سودانی تصریح کرد: آقای روحانی موضوع جنگ با طبیعت را مطرح کرده در حالی که انتقال آب و خشکاندن تالاب‌ها نوعی جنگ با طبیعت بوده که از سوی مسؤولان امر انجام گرفته است. وی تاکید کرد: مردم از صحبت‌های توخالی، تبلیغاتی و انتخاباتی به ستوه آمده‌اند و خواهان درمان واقعی معضلات و مشکلات ناشی از گردوغبار هستند. نماینده مردم خوزستان در مجلس نهم خواستار توجه ویژه به تالاب‌ها، رودخانه‌ها و کشاورزی استان خوزستان شد و بر رسیدگی به وضعیت آب شرب استان خوزستان تاکید کرد. سودانی درباره صحبت‌های مطرح شده رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر اینکه هورالعظیم آبگیری شده و مردم در حال ماهیگری هستند، گفت: به نظر می‌رسد یک برکه محدود و ناچیزی را نشان خانم ابتکار داده‌اند که تصور کرده تالاب هور‌العظیم است. وی یک برکه را به جای تالاب دیده اما این محل تالاب هورالعظیم نیست! وی با بیان اینکه باید برای کاهش گردوغبار به برنامه‌های بین‌المللی در کنار برنامه‌ریزی‌های داخلی پرداخت، اظهار کرد: یکی از شعارهای روحانی در موضوع سیاست خارجی بوده و بهتر است رئیس‌جمهور دستگاه‌های بین‌المللی را قانع کند که کشورهایی همچون عربستان در زمینه گردوغبار همکاری و همراهی داشته باشند. عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم تاکید کرد: باید همه همسایگان در رابطه با کاهش گردوغبار همراهی داشته باشند و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های مناسب در سطح داخلی و بین‌المللی شاهد رفع این معضل باشیم. گفتنی است، حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها در شورای اداری خوزستان، مشکلات خوزستان را به «عذاب الهی» نسبت داد و گفت‌: در برخی روایات آمده اگر معروف را زیر پا گذاشتید و منکر ترویج شد، عذاب الهی نازل می‌شود. اظهارات روحانی درباره مرتبط دانستن مشکلات و بحران موجود در خوزستان به عذاب الهی در حالی است که رئیس‌جمهور از تهران به خوزستان رفته بود تا به بحران رسیدگی کرده و از نزدیک در جریان امور قرار گیرد.
اظهارات رئیس‌جمهور در شأن مردم خوزستان نبود
علاوه بر این رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران درباره اظهارات رئیس‌جمهور گفت: اینکه مقام اول اجرایی کشور بین مردم زخم‌خورده خوزستان به جای التیام آلام آنها و گلایه‌شان از مسؤولان، دم از منکر و معروف بزند، در شأن این مردم نیست.
به گزارش «وطن امروز»، مجتبی شاکری در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران، از مساجد و سراهای محله به عنوان 2 نهاد فرهنگی در شهر یاد کرد که اگرچه در کارکرد چندان قابل مقایسه نیستند اما از قابلیت و کارایی زیادی در حوزه فرهنگی برخوردار هستند و افزود: طی بازدیدهایی که از محله‌های مختلف داشته‌ام، شهروندان پیشنهاد کرده‌اند اکنون که شهرداری تهران قول ساخت 400 مسجد را داده است اما چنانچه به هر دلیل نتوانست به آن عمل کند، در مجاورت 354 سرای محله شهر از طریق تهاتر یا تملک با مشارکت مردم نسبت به احداث مساجدی در مقیاس محله اقدام کند. وی خاطرنشان کرد: در این صورت هم مساجد که معمولا از نظر امکانات فرهنگی در مضیغه هستند می‌توانند از ظرفیت‌های سرای محله استفاده کنند و هم سراهای محله می‌توانند با تکیه بر معنویت جاری در مساجد، از معرض تهاجم فرهنگی به دور باشند و هر دو نهاد از این همجواری و هم‌افزایی منتفع شوند.
جملات رئیس‌جمهور را نپسندیدم
شاکری در بخش دیگر اظهاراتش با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور 29 آذرماه منشور حقوق شهروندی را که محتوای آن سرشار از تکریم شهروندان بود، ابلاغ کرد، افزود: با این حال بنده جملاتی را که رئیس‌جمهور در سفر به خوزستان خطاب به مردم این استان به کار برد، نپسندیدم. اینکه مقام اول اجرایی کشور بین مردم زخم‌خورده خوزستان به جای التیام آلام آنها و گلایه‌شان از مسؤولان، دم از منکر و معروف بزند، در شأن این مردم نیست بلکه سنجیده‌تر این است که مدیران اجرایی را نسبت به وظایف خودشان تنبه دهد.
 


Page Generated in 0/0048 sec