printlogo


کد خبر: 172684تاریخ: 1395/12/9 00:00
اخبار

 سهم ۳۰ درصدی صندوق توسعه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای سهم صندوق توسعه از صادرات نفت را در سال آینده ۳۰ درصد تعیین کردند. به گزارش تسنیم، براساس این مصوبه مجلس، سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز 30 درصد تعیین می‌شود. بانک مرکزی مکلف است در طول سال و متناسب با وصول منابع، بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم 5/14 درصد شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام دولت) و همچنین سهم 3 درصد مناطق نفت‌خیز، گازخیز و کمترتوسعه‌یافته این قانون اقدام کند. این مبالغ به صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود.


سامانه‌های مبارزه با قاچاق کامل شد
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق با تاکید بر اینکه در سال 1396 نیازی به راه‌اندازی سامانه جدید برای مبارزه با قاچاق نیست، گفت: به‌رغم مکاتبات، سازمان محیط‌زیست مستندات ادعای قاچاق خاک را ارائه نکرد. به گزارش مهر، قاسم خورشیدی در نشست خبری خود با تاکید بر اینکه سامانه‌هایی که برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد نیاز بوده، همگی مشخص و طراحی شده‌اند، گفت: این سامانه‌ها در حال تکمیل شدن است و به نظر نمی‌رسد برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیازمند اضافه شدن سامانه جدیدی باشیم. خورشیدی با بیان اینکه سامانه جامع امور گمرکی به هیچ عنوان قابل حذف نیست، گفت: گمرک متقاعد شده است نیازهای اطلاعاتی خود را در بسیاری از موارد از سامانه جامع تجارت برداشت کند. وی تصریح کرد: هم‌اکنون برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، 10 سامانه و ۳۷ زیرسامانه طراحی شده که جریان گردش کالا و پول را رصد می‌کند و به نوعی کار را شفاف و شناسنامه‌دار کرده است. بنابراین هرچه سامانه در معماری کلان جریان تجاری کشور لازم بود، پیش‌بینی شده است. به گفته خورشیدی، حجم قاچاق کالا در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به ترتیب ۲۵ و ۱۹ میلیارد دلار بوده که این رقم سال 1394 به 5/15 میلیارد دلار کاهش یافته است؛ همچنین کشفیات قاچاق نیز ۱۲۰ درصد رشد نشان می‌دهد. بر این اساس دستگاه‌های کاشف در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به ترتیب یک هزار و 805 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق کشف کردند که این رقم با ۱۲۰ درصد افزایش در ۱۰ ماه نخست امسال به ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. وی اظهار داشت: طرح رجیستری از ابتدای تیرماه سال آینده به‌طور کامل عملیاتی می‌شود. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره ادعای رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم گفت: مکاتبات زیادی با این سازمان انجام شده اما تا این لحظه هیچ پاسخی به نامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر دریافت اطلاعات و مدارک خاک قاچاق داده نشده است. وی افزود: صادرات مواد و خاک‌های معدنی از جمله کلینکر (مواد اولیه تولید سیمان) قانونی بوده و با توجه به تحقیقات انجام شده، هیچ موضوعی در ارتباط با قاچاق خاک گزارش نشده است. همچنین علی معصومی، مدیرکل حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ابلاغ شیوه‌نامه امحای کالای قاچاق خبر داد و گفت: دیگر در این زمینه هیچ خلأ قانونی نداریم. به گفته معصومی، درباره کالاهای خاصی مثل سوخت و طلا و ارز  دولت اختیار دارد نظامات حمل و خرید و فروش اعمال کند.


لایحه نهایی مالیات بر ارزش افزوده آماده شد
لایحه نهایی ارزش افزوده آماده شد و تا پایان اسفند به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود. به گزارش تسنیم، سیدکامل تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در این باره افزود: برای تدوین این لایحه چند هزار ساعت کار در قالب 100 جلسه کمیسیون اقتصادی دولت انجام و دغدغه تولیدکنندگان در این لایحه رفع شده است.  وی با بیان اینکه اضافه کردن یک بند به قانون ارزش افزوده در مجلس قانون کلی را در این زمینه از بین برده است، گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده مبتنی بر شفافیت است و همه اطلاعات را در این زمینه جمع‌آوری می‌کند. تقوی‌نژاد افزود: تاکنون 170 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده دریافت و 60 هزار میلیارد تومان به عنوان عوارض در اختیار شهرداری‌ها قرار داده شده است. وی تصریح کرد: امسال درآمد شهرداری‌ها از قانون مالیات بر ارزش افزوده 14 هزار میلیارد تومان است که با بند اضافه شده به قانون مالیات بر ارزش افزوده این درآمد از بین می‌رود. تقوی‌نژاد افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده در 150 کشور اجرا می‌شود و 50 درصد از درآمدهای کشورمان از محل مالیات بر ارزش افزوده است.


Page Generated in 0/0051 sec