printlogo


کد خبر: 173001تاریخ: 1395/12/17 00:00
اخبار

واردات از ۳۸میلیارد دلار گذشت
براساس آمارهای تجارت ۱۱ماهه، واردات به کشور از ۳۸ میلیارد دلار عبور کرده و چین همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده انواع محصولات به ایران است. به گزارش تسنیم، چین با صادرات 9 میلیارد و 300 میلیون دلار همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات مختلف به ایران است. صادرات چین به ایران در مقایسه با مدت مشابه پارسال فقط  09/0 درصد رشد داشته است. گفتنی است پس از چین کشورهای امارات، جمهوری کره، ترکیه و آلمان در رده‌های بعدی کشورهای صادرکننده به ایران قرار گرفته‌اند. در این بین از کشور آلمان حدود 2 میلیارد و 170 میلیون دلار کالا به کشور وارد شده که با توجه به واردات یک میلیارد و  
590 میلیون دلاری در سال 94 نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 36 درصدی داشته است. از 15 کشور اصلی صادرکننده به ایران در مجموع 32 میلیارد دلار کالا وارد کشور شده که سهم 83 درصدی نسبت به کل واردات 38 میلیارد دلاری در 11ماهه نخست را داراست.


رکورد واردات بنزین شکسته شد
با ثبت واردات روزانه ۳۴ میلیون لیتری در اسفند امسال رکورد تاریخی واردات بنزین به کشور شکست. به گزارش تسنیم، در حالی که پیش‌بینی می‌شد متوسط واردات بنزین از 12 میلیون لیتر در نیمه نخست امسال به حدود 6 تا 8 میلیون لیتر در روز برسد، آمار جدید به دست آمده از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان از افزایش بی‌سابقه روند واردات بنزین در ماه‌های پایانی سال دارد. طبق این آمار، واردات روزانه بنزین در اسفندماه به رقم 34 میلیون لیتر در روز رسیده است. این رقم حتی از میزان واردات بنزین در سال 88 که اوج واردات بنزین به کشور و انگیزه اصلی اجرای هدفمندی یارانه سوخت بود، حدود 13 میلیون لیتر در روز بیشتر است. روند واردات بنزین در دولت یازدهم رو به رشد بوده و در میانه سال 95 به 12 میلیون لیتر رسیده بود.

اعتراض جایگاهداران به طرح برندینگ
ما دنبال توقف طرح برندینگ هستیم، چراکه به نظر می‌رسد مدیرانی که در وزارت نفت به دنبال اجرای این طرح هستند نمی‌دانند دقیقا چه کاری می‌خواهند انجام دهند و یک نوع سردرگمی بین مسؤولان مربوط است. بیژن حاج‌محمدرضا، رئیس انجمن جایگاهداران سوخت کشور در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: در جلساتی با مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، موضع جایگاهداران و اعتراض خود را به اجرای طرح برندینگ اعلام کردیم اما مدیران مربوط به جای پاسخ دادن به اشکالات مستند و روشنی که جایگاهداران به این طرح وارد کرده بودند، پاسخ‌های بی‌ربطی می‌دادند که در نهایت پاسخ روشنی دریافت نکردیم. وی افزود: ما همچنین اولتیماتوم 3 ماهه جایگاهداران را که در صورت عدم توقف طرح برندینگ در پایان فروردین 1396 بالغ بر 30 درصد ظرفیت عرضه بنزین، در پایان اردیبهشت 60 درصد و در پایان خرداد 100 درصد از مدار خارج می‌شود به مسؤولان مربوط در مجموعه وزارت نفت گفتیم اما وزارت نفت اولتیماتوم را جدی نگرفت و پاسخ روشنی به درخواست‌های ما نداده که این موضوع خشم جایگاهداران را برانگیخته و فشار زیادی می‌آورند که زودتر عرضه بنزین را متوقف کنیم. وی تصریح کرد: طرح برندینگ جز آشفتگی و بازکردن فضا برای دلالان هیچ دستاوردی نخواهد داشت. در این میان و با توجه به اعتراض جایگاهداران، وزیر نفت گفت: برندسازی برای جایگاه‎های عرضه سوخت موجود، اجباری نیست اما کاملا به نفع جایگاهداران است که تحت نظارت شرکتی نشان‌دار فعالیت کنند.


اعلام شعب توزیع اسکناس نو
بانک مرکزی فهرست شعب منتخب توزیع‌کننده اسکناس نو به مناسب عید نوروز را اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر این اساس اسکناس نو شامل یکصد برگ اسکناس 000/20 ریالی و یکصد برگ اسکناس 000/50 ریالی برای هر مشتری از 22 تا 26 اسفندماه سال جاری از طریق شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، ملت، سپه، اقتصاد نوین، سینا، پست بانک و پارسیان در استان تهران توزیع می‌شود. همچنین اطلاع‌رسانی درباره نحوه توزیع اسکناس در دیگر استان‌ها، با هماهنگی ناظران پولی از طریق روابط عمومی بانک‌های عامل تعیین شده در هر استان، انجام خواهد شد. ‏

 


Page Generated in 0/0056 sec