printlogo


کد خبر: 173032تاریخ: 1395/12/17 00:00
کاخ سفید و اف‌بی‌آی خواستار تحقیقات درباره غائله شنود بین 2 رئیس‌جمهور فعلی و پیشین آمریکا شدند
پرونده اوباما روی میز ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره خواسته تا درباره موضوع سوءاستفاده سلف خود از قدرت در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته تحقیقاتی انجام شود. پرونده باراک اوباما، شامگاه شنبه روی میز دونالد ترامپ رفت، زمانی که او در یکی از توئیت‌های جنجالی دیگرش، ساکن پیشین کاخ سفید را متهم کرد که تماس‌ها و دفتر و محل کار او در برج ترامپ نیویورک را در هنگام کارزار انتخاباتی‌اش شنود می‌کرده است. ترامپ اوباما را بدین خاطر فردی کم‌شخصیت خواند و کار او را با بدنام‌ترین سیاستمداران معاصر آمریکا یعنی سناتور مک کارتی، مفتش فکری دهه 1950 و نیکسون، رئیس‌جمهور رسوا و مستعفی دهه 1970 در ماجرای موسوم به واترگیت مقایسه کرد اما روز یکشنبه‌ شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ترامپ از مرحله اتهام‌زنی درباره شنودهای انجام شده از خود فراتر رفته و به دنبال تحقیق و تفحص از سوءاستفاده‌های احتمالی اوباما در جایگاه پیشینش است. براساس بیانیه اسپایسر، کاخ سفید از کنگره خواسته در راستای انجام تحقیقات درباره ادعای ارتباط مخفیانه ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه، موضوع شنودهای دولت اوباما را نیز بررسی کند. در این بیانیه آمده نه دونالد ترامپ و نه هیچ‌یک از مسؤولان کاخ سفید تا به نتیجه رسیدن تحقیقات، درباره این موضوع اظهارنظر نخواهند کرد. البته ترامپ هنوز هیچ سندی برای اثبات ادعای خود مطرح نکرده است. بسیاری از اعضای حزب دموکرات نیز با انتقاد از اینکه ترامپ برای ادعاهای خود مدرکی ارائه نداده آن را تلاشی برای منحرف کردن افکار عمومی از تماس‌های دستیاران ارشدش با روسیه توصیف کرده‌اند. آنها ادعای شنود اوباما از ترامپ را «مهمل» خوانده‌اند اما به نظر می‌رسد ترامپ این بار هم مثل متهم کردن هیلاری کلینتون، شوهرش و تیم انتخاباتی او با انتشار اسنادی در این زمینه، توسط ویکی‌لیکس یا برخی رسانه‌های افشاگر دیگر مورد حمایت قرار بگیرد. رسوایی مزبور که رسانه‌های حامی جمهوری‌خواهان نظیر بریتبارت آن را همانند رسوایی واترگیت، اوباماگیت خوانده‌اند، می‌تواند چنان برای دموکرات‌ها و نهادهای اطلاعاتی آمریکا سنگین تمام شود که اعتبار تمام ادعاهای‌شان درباره ارتباطات روسی تیم ترامپ زیر سوال رود. به همین دلیل به فاصله 24 ساعت کوین لوئیس، سخنگوی اوباما، جیمز کلپر، رئیس سابق آژانس امنیت ملی ایالات متحده و اینک اف‌بی‌آی سعی در تکذیب این ادعا کرده‌اند. به گزارش شبکه سی‎ان‌ان، اداره تحقیقات پلیس فدرال آمریکا ضمن رد هرگونه استراق سمع مکالمات تلفنی ترامپ در سال گذشته، ادعای رئیس‎جمهور مبنی بر دستور باراک اوباما، رئیس‏‎جمهور پیشین در این باره را تکذیب می‌کند. اف‌بی‌آی همچنین خواستار صدور تکذیبیه مشابه از سوی وزارت دادگستری شده است که بعید است این وزارتخانه تحت کنترل دولت ترامپ چنین کند. شنود مکالمات تلفنی شهروندان آمریکایی امری غیرقانونی است و چنانچه رئیس‎جمهور پیشین دستوری مبنی بر استراق سمع مکالمات شخصی را داده باشد، این درخواست باید از سوی دادگاهی تایید شود. بنابراین درخواست اف‌بی‌آی با استقبال ترامپ مواجه شده، چرا که درحال حاضر این وزارت دادگستری است که می‎تواند حتی در صورت عدم ورود کنگره به موضوع، تحت نفوذ کاخ سفید خود راسا پرونده‌ای برای اوباما بگشاید.
رسوایی سربازان برهنه آمریکایی
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تحقیقی را درباره انتشار صدها یا هزارها تصویر برهنه از بانوانی که در حال خدمت در نیروی دریایی آمریکا هستند یا پیش‌تر عضو آن بودند، آغاز کرده است. این خبر پس ‌از آن اعلام شد که اعضای تفنگداران نیروی دریایی آمریکا اخیراً این تصاویر را در یک گروه فیس‌بوکی به نام «تفنگداران دریایی آمریکا» منتشر کردند. بیش از 20 تن از این بانوان به‌عنوان مأموران نیروی دریایی و کسانی که برای خدمت سربازی ثبت‌نام کرده‌اند، شناسایی شده‌اند. این تصاویر که از 30 ژانویه (11 بهمن) از طریق گوگل‌درایو منتشر شد، یک رسوایی دیگر را برای ارتش آمریکا به بار آورده است و بار دیگر بر مشکلات جاری در زمینه اذیت و آزار جنسی در آن صحه گذاشت. آدام اسمیت، نماینده دموکرات و از اعضای ارشد کمیته نیروهای مسلح کنگره نیز با تحقیر‌آمیز، خطرناک و کاملاً غیرقابل‌قبول دانستن این رفتار تفنگداران آمریکایی خواهان تحقیقات در این زمینه شده است. به گفته او  پنتاگون در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود تنها در سال 2015 حدود 6 هزار گزارش درباره تجاوز جنسی دریافت کرده است.
کاسترو: سیاست‌های ترامپ خودخواهانه است
رئیس‌جمهوری کوبا از سیاست‌های مهاجرتی، تجاری و دیگر سیاست‌های دولت دونالد ترامپ همزمان با برنامه‌ریزی این دولت برای بازبینی در طرح تنش‌زدایی دولت اوباما با کوبا، شدیدا انتقاد کرد. طبق این گزارش، رائول کاسترو در نخستین سخنان انتقادآمیزش علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان رسیدن به ریاست‌جمهوری گفت که سیاست‌های تجاری او «خودخواهانه» و طرح او برای احداث دیوار در مرز با مکزیک «غیرمنطقی» است. رئیس‌جمهور کوبا طی سخنرانی در یک نشست رهبران چپ‌گرا در ونزوئلا که یکشنبه‌شب از تلویزیون دولتی پخش شد، این اظهارات را مطرح کرد. دونالد ترامپ پیش از رسیدن به ریاست‌جمهوری نیز تهدید کرده بود طرح تنش‌زدایی در روابط آمریکا با کوبا که از سوی دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق کلید زده شده بود را خنثی خواهد کرد، مگر آنکه «یک توافق بهتر» در نظر گرفته شود. ماه گذشته میلادی نیز کاخ سفید اعلام کرد که در حال بازبینی کامل در همه سیاست‌های آمریکا در قبال کوباست. کاسترو گفت: دستور کار جدید دولت آمریکا دربردارنده یک سیاست تجاری خودخواهانه و افراطی است که موجب آسیب دیدن رقابت‌پذیری تجارت خارجی ما،‌ نقض توافق‌های زیست‌محیطی و تعقیب و استرداد مهاجران می‌شود. رائول کاسترو تاکید کرد: علت مهاجرت، افزایش نابرابری و فقر بر اثر نظام اقتصادی ناعادلانه بین‌المللی است، بنابراین احداث دیوار در مرز آمریکا و مکزیک غیرمنطقی بوده و هدفش فقط مکزیکی‌ها نیست بلکه همه مردم آمریکای لاتین است. وی ادامه داد: شما با دیوارها نمی‌توانید جلوی فقر، مهاجران و مصیبت‌ها را بگیرید بلکه راهش همکاری، تفاهم و صلح است. گفتنی است آمریکا و کوبا بعد از
50 سال قطع رابطه، در دسامبر 2014 اولین گام‌ها را برای ‌عادی‌سازی روابط برداشتند و از آن تاریخ تاکنون توافق‌های بین واشنگتن و هاوانا در راستای همکاری‌های دوجانبه منعقد شده است. با این حال، دولت ترامپ ماه گذشته اعلام کرد که در میانه راه بررسی کامل سیاست‌های آمریکا در قبال کوباست.
 


Page Generated in 0/0060 sec