printlogo


کد خبر: 173037تاریخ: 1395/12/17 00:00
چهارگوشه

اردوغان: آلمان هنوز هم یک کشور نازی است
به دنبال مخالفت مقام‌ها در چند شهر آلمان با تجمع گروهی از شهروندان ترک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه این مقام‌های آلمانی را به انجام اقدامات فاشیستی متهم کرد. رجب طیب اردوغان در سخنانی در استانبول خطاب به آلمان عنوان کرد: «شما هیچ ارتباطی با دموکراسی ندارید، باید بدانید اقدامات فعلی شما هیچ تفاوتی با دوره نازی‎ها ندارد...» اردوغان افزود: «ما درباره اقدامات آلمان در عرصه بین‎المللی صحبت خواهیم کرد... ما نمی‎خواهیم شاهد اقدامات فاشیستی آنها باشیم... ما تصور می‎کردیم که این اقدامات مربوط به دوران گذشته است اما ظاهرا چنین نیست».

وخامت اوضاع در زندان‌های آل‌خلیفه
رهبران و شخصیت‌های انقلاب بحرین که در زندان‌های آل‌خلیفه به‌سر می‌برند، با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند تا اصلاح وضعیت زندانیان و رسیدگی به خواسته‌های‌شان، همچنان از انجام هر گونه ملاقاتی امتناع خواهند کرد. این حرکت اعتراض‌آمیز رهبران انقلابی بحرین در پی وخامت اوضاع در زندان‌های آل‌خلیفه صورت گرفته است. از سوی دیگر گروه‌های معارض انقلابی با نزدیک شدن به روز 14 مارس و سالگرد یورش درع الجزیره (سپر جزیره) به بحرین و اشغال این کشور توسط نظامیان سعودی در سال 2011 مخالفت خود با اشغال بحرین توسط عربستان را اعلام کردند.

ردپای یک زن در ترور سفیر روسیه
رسانه‌های ترکیه از دستگیری یک زن تبعه روسیه به ظن دست داشتن در حادثه قتل سفیر روسیه در آنکارا خبر دادند. این زن روس ۳۳ ساله تا پایان ماه نوامبر چندین بار با مرت آلتین‌تاش، قاتل سفیر روسیه ارتباط تلفنی داشته و همچنین با پیام‌رسان واتس‌اپ نیز با وی در تماس بوده است. آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا دی‌ماه امسال حین سخنرانی در افتتاحیه یک نمایشگاه عکس در آنکارا به ضرب گلوله از پای درآمد. فرد مهاجم که همانجا کشته شد، از اعضای پلیس ضدشورش آنکارا بود.

کره‌شمالی 4 موشک بالستیک آزمایش کرد
رسانه‌های کره‌جنوبی دوشنبه از پرتاب 4 موشک‌ از سوی کره‌شمالی خبر دادند و اعلام کردند 3 فروند از این موشک‌ها پس از طی مسیر هزار کیلومتری در آب‌های ژاپن فرود آمده‌ است. به گفته مقام‌های کره‌جنوبی و ژاپن، این اقدام واکنشی به رزمایش بزرگ نظامی واشنگتن و سئول بوده است. کره‌شمالی در ماه فوریه نیز موشک میان‌بردی را پرتاب کرد. رهبر کره‌شمالی گفت این کشور اکنون توانایی حمله به منافع آمریکا را در اقیانوس آرام دارد.

بازجویی از نتانیاهو برای چهارمین بار
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته برای چهارمین بار در هفته‌های اخیر از سوی پلیس مورد بازجویی قرار گرفت. این بازجویی که چهارمین مورد در نوع خود طی هفته‌های اخیر است، حول پرونده بنیامین نتانیاهو و همسرش درباره دریافت کمک‌های مالی غیرقانونی در قالب هدایایی (رشوه) از برخی غول‌های اقتصادی و همچنین مکالمه او با ناشر و صاحب امتیاز نشریه یدیعوت آحارونوت جهت پوشش سفارشی اخبار نخست‌وزیری متمرکز شده است.

حضور نظامی چین در افغانستان
مدتی است که نیروهای زمینی چین در خاک افغانستان به فعالیت مشغول بوده ‌و همراه با نیروهای افغان عملیات مشترک ضدتروریستی انجام می‌دهند. سال گذشته خبرگزاری رویترز تصاویری منتشر کرد که خودروهای نظامی چینی را در منطقه پامیر کوچک در استان بدخشان افغانستان نشان می‌داد. این مساله بر گمانه‌زنی‌ها درباره آمادگی پکن برای ایفای نقشی مهم‌تر در امنیت افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکا و ناتو دامن می‌زند. واکنش آمریکا در این‌باره مبهم است و تنها یکی از سخنگویان پنتاگون گفته است: «ما فقط می‌دانیم که آنها (چینی‌ها) آنجا هستند و حضور دارند». ماه ژانویه گذشته رسانه‌های چینی گزارشی منتشر کرده بودند که نشان می‌داد نیروهای چینی یگانی از نیروهای ویژه آمریکا را که در افغانستان هدف حمله قرار گرفته بودند، نجات داده‌اند.


Page Generated in 0/0052 sec