printlogo


کد خبر: 173127تاریخ: 1395/12/19 00:00
ویکی‌لیکس با انتشار اسنادی خیره‌کننده، بزرگ‌ترین افشاگری تاریخ درباره جاسوسی هولناک آمریکا از همه مردم جهان را آغاز کرد
تماشاخانه سیا !

«برادر ارشد شما را می‌پاید!» این دیگر یک گزاره ادبی مشهور برگرفته از رمان «1984» نوشته جورج اورول نیست بلکه در سال 2017 یک گزاره خبری محسوب می‌شود که به استناد اسنادی که ویکی‌لیکس ارائه داده، ارزش آن نیز کاملا درست است.
گروه افشاگر ویکی‌لیکس بزرگ‌ترین بسته اسناد محرمانه درباره سازمان سیا را شامگاه سه‌شنبه 7 مارس به وقت تهران منتشر کرد؛ با بیش از 8 هزار سند درباره سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده. ویکی‌لیکس عملیات افشاگرانه مزبور را «سال صفر» خوانده است، کنایه‌ای هوشمندانه به فرو ریختن هیبت اطلاعاتی آمریکا و غرب. این تازه بخش اول از سری اسناد محرمانه گسترده‌ای است که توسط ویکی‌لیکس «طاق هفتم» نامگذاری شده است. مقدمه این عملیات در حقیقت از ماه گذشته میلادی با انتشار جاسوسی سیا از احزاب و نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سال 2012 آغاز شده بود.
راس شولمر، کارشناس رایانه‌ای در این باره به روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ» می‌گوید: «این اسناد نشان می‌دهد چگونه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از تلویزیون به عنوان دستگاه شنود استفاده کرده یا در گوشی‌های موبایل و کامپیوترهای پردازنده اتومبیل‌ها نفوذ می‌کرده‌اند. به این ترتیب این سازمان‌های اطلاعاتی می‌توانند موزیک دلخواه خود را پخش کرده یا حتی کنترل اتومبیلی را در دست گرفته و حتی اگر بخواهند راننده آن را بکشند و تصادف ایجاد کنند».
این توصیف آخری در عین وحشتناک بودن برای تهرانی‌ها آشناست و یادآور نرم‌افزار مسیریاب اسرائیلی بسیار پیشرفته‌ای به نام «ویز» است که این هفته توسط نهادهای ذی‌ربط فیلتر شد؛ نرم‌افزاری که در حقیقت ابزار کار همان شرکت غیرقانونی تاکسیرانی مشهور در سطح پایتخت است.
بر اثر افشاگری ویکی‌لیکس سازمان سیا خفه شده است آن هم وسط شلوغ‌ترین روزهایش که هر روز سند ارتباط یکی از آدم‌های دونالد ترامپ با سفیر یا فلان مقام روسیه را رو می‌کرد. نه مقر سازمان اطلاعات مرکزی و نه هیچ‌یک از 15 نهاد جاسوسی دیگر آمریکا هنوز درباره افشاگری‌های ویکی‌لیکس اظهار نظری نکرده‌اند. غول‌های دیجیتالی و سایبری از جمله سامسونگ و گوگل هم که به عنوان تولیدکنندگان اصلی نرم‌افزارها و دستگاه‌های مورد بهره‌برداری سیا برای پاییدن مردم جهان معرفی شده‌اند درباره این افشاگری‌ها سکوت کرده‌اند.
خواه چهره حقیقی «برادر ارشد» رمان آخرالزمانی اورول یا همان دیکتاتور کریهی که از پشت شیشه همه تلویزیون‌ها و از طریق تمام وسایل الکتریکی در حال پاییدن شهروندان است، شبیه باراک اوباما باشد یا جیمز کلپر، گماشته او در راس سازمان جاسوسی آمریکا (آژانس امنیت ملی) فرقی نمی‌کند، چرا که حالا این چهره دونالد ترامپ است که دیدنی است. او قطعا بیش از هر کس دیگر در غرب از افشاگری ویکی‌لیکس مشعوف شده است. بچه‌های تیم ژولین آسانژ یک بار دیگر پس از انتخابات ریاست جمهوری یانکی‌ها و برملا کردن چهره نفرت‌انگیز هیلاری کلینتون به داد ترامپ رسیدند. درست در روزهایی که این یاغی نیویورکی در کت و شلوار گل و گشاد ریاست‌جمهوری آمریکا ادعایی بزرگ را علیه رئیس‌جمهور قبلی مطرح کرده بود: شنود محل سکونت و مقر انتخاباتی‌اش توسط تیم قبلی کاخ سفید. این چیزی نیست جز تکرار بزرگ‌ترین رسوایی سیاسی تاریخ معاصر یانکی‌ها یعنی «واترگیت» اما این بار برای یک دولت دموکرات نه جمهوری‌خواه. رسوایی «اوباما گیت» که شامگاه شنبه همین هفته در غالب یکی از همان توئیت‌های جنجالی ترامپ کلید خورد در حقیقت جدی‌ترین ادعایی بود که او مطرح می‌کرد. همه و همه از سخنگوی تزئینی اوباما گرفته تا اف‌بی‌آی و رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا این ادعا را تکذیب کردند و رسانه‌ها و سناتورها نیز بار دیگر رئیس‌جمهورشان را به خاطر مطرح کردن ادعایی مهمل و فاقد سند زیر سوال بردند. خب! این هم سندش.
ویکی‌لیکس دوشنبه درست یک روز پیش از آغاز عملیات «سال صفر» در حساب توئیتری اختصاصی‌اش ادعای ترامپ را اینگونه تایید کرد: «آیا اوباما مکالمات زمان تبلیغات انتخاباتی ترامپ را شنود کرد؟ اما ترامپ تنها قربانی او نیست. این سندی است که تجسس اوباما علیه خبرنگاران ما را ثابت می‌کند».
این سند در حقیقت حکم قضایی یک دادگاه آمریکایی درباره شرکت گوگل است که آن را ملزم کرده بود به مقامات آمریکایی اجازه دهد به محتوای صندوق الکترونیکی 3 خبرنگار ویکی‌لیکس دسترسی داشته باشند. گوگل نیز 5 آوریل 2012 به دستگاه امنیتی آمریکا اجازه چنین دسترسی را داده بود اما خبرنگاران ویکی‌لیکس 32 ماه بعد از این قضیه باخبر شدند.
سیا و سامسونگ و اپل در کارند تا...
لب کلام حقایق افشا شده در میان 8 هزار و 761 سندی که ویکی‌لیکس از مرکز اطلاعات سایبری سیا در لانگلیِ ایالت ویرجینیا به دست آورده و روی تارنمای خود قرار داده این است که سیا برای «هک مخفیانه اطلاعات در سراسر جهان» از محصولات الکترونیکی در دسترس همه مردم بویژه تلویزیون‌های هوشمند و گوشی‌های همراه سوءاستفاده می‌کرد. البته شاید عنوان «سوءاستفاده» لفظ دقیقی نباشد، چون احتمالا شرکت‌هایی چون سامسونگ، اپل، گوگل و مایکروسافت خود در ایجاد سخت‌افزار و نرم‌افزار‌های لازم برای این جاسوسی جهانی در محصولات‌شان با سیا همدست هستند. بدین ترتیب مقر لانگلی، میلیون‌ها نفر از کاربران را در معرض خطر حملات هکری قرار داده است. ویکی‌لیکس همچنین فاش کرده است سیا یک پایگاه مخفی هکری در کنسولگری آمریکا در شهر فرانکفورت آلمان دارد که از آن جاسوسی از طریق سخت‌افزارها و نرم‌افزاهای یادشده در سراسر جهان استفاده می‌کند.  مارک دانکوف، نامزد سابق مجلس سنا برنامه‌های جاسوسی سیا را «لجام‌گسیخته» توصیف می‌کند و می‌گوید هیچ‌کس از آن مصون نیست: «ابعاد جاسوسی دولت آمریکا از شهروندان بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور می‌شده است».

فعالان آی‌تی: مواظب تلویزیون‌های اینترنتی باشید
افشاگری ویکی‌لیکس انتقاد شدید  بسیاری از فعالان غربی حوزه‌ آی‌تی را به اقدامات جاسوسی گسترده سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده در پی داشت. الکس رایس، کارمند یک شرکت امنیتی فناوری غربی در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست از سوءاستفاده سازمان سیا از موضوع مبارزه با تروریسم انتقاد کرده و نسبت به آسیب‌پذیری تلویزیون‌های سامسونگ که به اینترنت وصل می‌شوند هشدار داده است. بن ویزنر، از کارمندان سازمان حقوق شهروندی «ای‌سی‌ال‌یو»  نیز به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته است که افشاگری‌های ویکی‌لیکس این مساله را به ذهن می‌آورد که دولت آمریکا این آسیب‌پذیری‌ها را عمدا نامشخص باقی نگه داشته است. «این خلأ‌های امنیتی نه‌تنها توسط نیروهای امنیتی ما بلکه توسط هکرها و دولت‌های سراسر جهان می‌توانسته مورد سوءاستفاده قرار گیرد». سازمان بین‌المللی حریم خصوصی نیز اعلام کرد این سازمان از مدت‌ها قبل درباره توانایی‌ حملات هکری دولت‌ها هشدار داده بود.

 


Page Generated in 0/0060 sec