printlogo


کد خبر: 173136تاریخ: 1395/12/19 00:00
طبق آمارها؛ نرخ تورم کاهش و نرخ کالای اساسی افزایش یافته است
دوران افزایش گرانی و کاهش رفاه عمومی

گروه اقتصادی: کاهش قدرت خرید مردم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در کنار رکود حاکم بر اقتصاد کشور موجب شده مردم هیچ‌گاه سیر نزولی نرخ تورمی که دولتمردان آن را به عنوان دستاورد خود می‌دانند قبول نداشته باشند. اگرچه کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت‌ها در بازار نیست اما این نکته به ذهن متبادر می‌شود که چرا مسؤولان و برنامه‌ریزان نسبت به ساماندهی اقتصاد کشور آنگونه که رفاه عمومی در جامعه ایجاد شود بی‌توجه بوده و هستند. طی یک‌سال گذشته نرخ لبنیات ۷/۷ درصد، تخم‌مرغ 1/21 درصد، برنج 5/31 درصد، حبوبات 9/19 درصد، میوه‌های تازه 9/32 درصد، سبزی‌های تازه 7/24 درصد، گوشت قرمز 9/7 درصد، گوشت مرغ 4/24 درصد، قند و شکر 9/23 درصد، چای 4/14 درصد و روغن نباتی 4/8 درصد افزایش یافته است. به گزارش تسنیم،‌ بررسی‌های بانک مرکزی از تغییرات قیمتی خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران برای یک سال منتهی به 13/12/95 نشان می‌دهد نرخ لبنیات معادل 7/7 درصد، تخم‌مرغ 1/21 درصد، برنج 5/31 درصد، حبوب 9/19 درصد، میوه‌های تازه 9/32 درصد، سبز‌ی‌های تازه 7/24 درصد، گوشت قرمز 9/7 درصد، گوشت مرغ 4/24 درصد، قند و شکر 9/23 درصد، چای 4/14 درصد و روغن نباتی 4/8 درصد افزایش داشته است. گفتنی است در هفته منتهی به 13 اسفند ماه سال جاری نیز نرخ 5 گروه مواد خوراکی نسبت به هفته قبل از آن افزایش داشته و قیمت 5 گروه دیگر ثابت مانده است، در این بین نرخ یک گروه نیز کاهش یافته است. بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تخم مرغ 2/10 درصد، میوه‌های تازه 2/5 درصد، گوشت قرمز 3/0 درصد، گوشت مرغ 2/4 درصد و چای 1/1 درصد در هفته مذکور افزایش یافته اما در همین حال نرخ سبزی‌های تازه 1/1 درصد کاهش داشته است. همچنین نرخ لبنیات، برنج، حبوب، قندوشکر و روغن نباتی بدون تغییر ماند.
در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات بهای کره پاستوریزه معادل 4/0 درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ نیز معادل 2/10 درصد افزایش یافت. در این هفته در گروه‌های برنج و حبوب قیمت تمام اقلام این گروه‌ها ثابت بود. در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری انگور و کدوی سبز عرضه کمی داشت. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای انگور معادل 4/6 درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 1/4 درصد تا 5/11 درصد افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه بهای خیار معادل1/1 درصد، گوجه فرنگی 4/8 درصد، پیاز 1/2 درصد و لوبیا سبز 7/4 درصدکاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 2/0 درصد تا 5/23 درصد افزایش یافت. در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند معادل 3/0 درصد، گوشت تازه گاو و گوساله 4/0 درصد و گوشت مرغ 2/4 درصد افزایش داشت. در این هفته قیمت چای خارجی معادل 1/1 درصد افزایش یافت و بهای قند و شکر و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.
 افزایش قیمت برخی اقلام تا 50 درصد
در حالی کارفرمایان و دولت تأکید بر افزایش دستمزد کارگران مطابق تورم دارند که مردم عادی کاهش تورم را حس نمی‌کنند و بهانه دولت برای افزایش دستمزد به میزان تورم را شانه خالی کردن از بار مسؤولیت می‌دانند. در حالی بارها علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرده که طی سال‌های گذشته «دستمزد کارگران از تورم پیشی گرفت» ولی کارگران این موضوع را متناسب با واقعیت‌های زندگی خود نمی‌دانند و با بیان نمونه‌های مختلف اظهار می‌کنند تورم واقعی در زندگی مردم فراتر از آماری است که مراجع رسمی اعلام می‌کنند و دستمزد فعلی کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد. چند روز گذشته مرکز آمار ایران نرخ تورم شهری کشور در بهمن ماه امسال را با 1/0 درصد کاهش نسبت به ماه گذشته 8/6 درصد و تورم نقطه به نقطه را نیز با 8/0 درصد رشد، 1/7 درصد اعلام کرد. در حالی نرخ تورم از سوی مراجع آماری 8/6 درصد اعلام شده است که نگاهی به تغییرات قیمتی اقلام اساسی مورد نیاز مردم طی یک سال گذشته حکایت از افزایش قیمت برخی اقلام تا 50 درصد هم دارد. کاهش تورم و تک‌رقمی شدن آن به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم بارها از سوی مسؤولان بیان شده اما در این میان نکته جالب توجه این است که چرا این کاهش تورم در زندگی مردم احساس نمی‌شود؟ مگر جز این است که آقای روحانی اعلام کردند «معیار تورم، جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار»؟ پس چگونه است که این روزها دولتی‌ها در آستانه تعیین دستمزد کارگران نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی را ملاک می‌دانند؟ کاهش تورم تا جایی برای مردم غیر قابل لمس است که نمایندگان کارگران بیان می‌کنند زندگی کارگران از خط فقر به خط فلاکت رسیده است. حتی بسیاری از کارگران برای فرار از هزینه‌های زندگی به ناچار در چند شیفت کار می‌کنند. غلامرضا عباسی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید: امروز در تعیین حداقل دستمزد در خط مرگ و فلاکت و نه خط فقر هستیم. به طور مثال قیمت گوشت با 2 ماه پیش تفاوت بسیار کرده و کارگری که امروز دغدغه معیشت داشته باشد، یقیناً نمی‌تواند درست کار انجام دهد. وی ادامه داد: امروز بیش از 4 تا 5 میلیون بیکار داریم که جویای کار هستند اما در مواردی، بعضی از افراد دوشیفته کار می‌کنند که هم جای شغل فرد بیکار را می‌گیرند و هم کیفیت لازم در کار را ندارند.


Page Generated in 0/0063 sec