printlogo


کد خبر: 173147تاریخ: 1395/12/19 00:00
آسیب‌های اقامتگاه‌های غیرمجاز

شاهرخ محمدزاده*: اقامتگاه‌های استان تهران بیشتر به شکل غیرمجاز راه‌اندازی شده است که نامه‌نگاری‌هایی هم با موضوع امنیت سلامت و نداشتن نرخ مناسب مصرف‌کننده انجام شده است، این در حالی است که حتی برای پلمب این اقامتگاه‌ها اطلاع‌رسانی صورت پذیرفته است. در بعضی موارد به صورت ترویج غلط نسبت به راه‌اندازی خوابگاه اقدام شده است که برای مثال اقامتگاه‌هایی به عنوان خوابگاه دانشجویی  از طرف وزارت علوم ارائه می‌شود که هیچگونه نظارتی بر آنها نیست و با دریافت اندک پولی توافق صورت می‌پذیرد. این دسته اقامتگاه‌ها و خوابگاه‌ها هیچ وجه قانونی ندارند به این دلیل که از این مراکز نه بازرسی صورت می‌گیرد و نه گزارش کاری درباره آنها ارائه می‌شود، ضمن آنکه اقامتگاه‌های اینچنینی بیشتر اقدام به جذب افراد غیردانشجو می‌کنند که این نیز تخلف است. این اقامتگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی در سطح شهر تهران به دنبال فرار از قانون و عدم اخذ جواز کسب جهت فرار مالیاتی و عوارض حق کسب و پیشه هستند و دست به اقدامات غیرقانونی می‌زنند.
اقامتگاه‌های غیرمجاز با عناوین خوابگاه، آپارتمان مبله، همخانه، اتاق اجاره‌ای، خانه مسافرتی و... اقدام به پذیرش مسافر می‌کنند. این مراکز اقامتی غیرمجاز طی6 سال گذشته تاکنون جزو اصلی‌ترین دغدغه‌های این اتحادیه بوده است، چرا که موجب رشد قارچ‌گونه اینگونه مراکز شده  است و متاسفانه این روند هم ادامه دارد که دغدغه‌های ما شامل موضوعات امنیتی، اجتماعی و اخلاقی است.
متاسفانه بعضی از این اقامتگاه‌ها از طریق آگهی روزنامه و سایت‌های مجازی اقدام به تبلیغ می‌کنند، اما طبق قانون نظام صنفی مراکزی که دارای جواز کسب نیستند حق هیچ‌گونه تبلیغی ندارند. حال اتحادیه آمادگی کامل دارد برای پیشبرد اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی طبق قانون و همکاری مناسب، نسبت به صدور مجوز کسب اقدام کند. سهم میهمانپذیران برای جذب گردشگران در استان تهران مناسب است، چراکه هم پذیرای قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند و هم از نظر دخل و خرج خانوار برای مسافرت به تهران کمک خوبی برای آنها به حساب می‌آید، ضمن اینکه میهمانان خارجی  هم بیشتر در میهمانپذیران به دلیل قیمت مناسب اسکان می‌یابند، لذا جهت ارائه خدمات بهتر، بانک‌ها می‌توانند اعتبارات مناسبی در اختیار اینگونه میهمانپذیران قرار دهند تا بتوانند به صورت بهتری به جامعه خدمت کنند.
* رئیس اتحادیه میهمانپذیران استان تهران
 


Page Generated in 0/0055 sec