printlogo


کد خبر: 173149تاریخ: 1395/12/19 00:00
سهام عدالت به روش دولت یازدهم
اول پول بدهید اما فعلاً از سهام خبری نیست!
رئیس کمیسیون اقتصادی: دولت گوشت لخم سهام عدالت را جدا کرده و معلوم نیست آیا استخوانی باقی مانده یا نه!

گروه اقتصادی: با وجود اینکه دولت در آستانه انتخابات از سامانه سهام‌عدالت رونمایی کرده تا فضای تبلیغاتی خوبی برای خود دست‌وپا کند اما گویا این مساله موجب سردرگمی مردم شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، با مراجعه به سامانه سهام‌عدالت، مردم متوجه می‌شوند برای آزاد کردن سهام خود- که معلوم نیست چه موقع است- پول هم باید پرداخت کنند. قطعا در چنین شرایطی درصد کمی از مردم تمایل به پرداخت پول خواهند داشت و سهام‌ عدالتی که دولت با ذوق و شوق آن را رونمایی کرده فقط یک کاغذ صورتحساب است که به مردم وعده پرداخت پول می‌دهد و فعلا پولی نقد نخواهد شد. در سامانه سهام‌عدالت در زیر صورتحساب فوق نوشته شده حداقل مبلغ قابل ورود برای پرداخت 100 هزار ریال و حداکثر مبلغ 4 میلیون و 680 هزار ریال است.
 ورود مبلغ و صدور قبض پرداخت تا پایان سال جاری تنها یک نوبت قابل انجام است.
 پس از ثبت نهایی و صدور قبض پرداخت امکان تغییر مبلغ آن وجود نخواهد داشت.
 از ابتدای سال 1396 تا پایان شهریور آن سال امکان صدور یک نوبت دیگر قبض پرداخت به مبلغ دلخواه از طریق همین سامانه وجود خواهد داشت.
بنابراین علاوه بر اینکه پولی داده نمی‌شود دولت از مردم می‌خواهد که مبلغ قبضی را هم پرداخت کنند تا در زمانی نامعلوم و مکانی نامعلوم سود کنند! بدین ترتیب مشخص نمی‌شود اگر مردم سودی از این سهام برده‌اند چه موقع صاحب آن می‌شوند و تا آن زمان هم باید پول بدهند!
 سهام‌عدالت
سامانه سهام‌عدالت با بانک اسامی و اطلاعات مشمولان سهام‌عدالت مرتبط بوده و خدمات آن عبارتند از «اعلام مشمول بودن یا نبودن هر فرد در طرح سهام‌عدالت»، «اعلام وضعیت متوفی بودن مشمول»، «صدور صورت‌وضعیت تسویه اقساط مشمول» و «صدور قبض پرداخت مانده ارزش تسویه‌نشده سهام‌عدالت». میرعلی‌اشرف عبدالله‌پوری‌حسینی، معاون وزیر اقتصاد همزمان با راه‌اندازی سامانه سهام‌عدالت گفت: برای 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر صورت‌حساب سهام‌عدالت تهیه شده و به آنان اعلام می‌شود چقدر سود به سهام آنها تعلق می‌گیرد، بنابراین با ارائه این صورتحساب سهامداران متوجه می‌شوند چه‌میزان از سهام آنها از محل سود سهام آزاد شده و به آنها تعلق می‌گیرد. وی گفت: با توجه به زمان برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها سود سهام از انتهای تیر تا اسفند سال 96 محاسبه می‌شود و سازمان خصوصی‌سازی میان مشمولان سهام‌عدالت توزیع می‌کند.
سود سالانه سهام‌عدالت هر نفر؛۳۲ هزار تومان
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ارزش پرتفوی سهام‌عدالت حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است، گفت: سالانه حدود ۳۲ هزار تومان از محل سود سهام‌عدالت به هر فرد تعلق می‌گیرد. محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه موضوع سهام‌عدالت یکی از موضوعات مهم و اساسی اقتصاد ایران است، گفت: از سال 85 واگذاری سهام‌عدالت در دستورکار مسؤولان قرار گرفت و بازه زمانی 10 ساله برای سهام در نظر گرفته شد که هم‌اکنون یک دارایی رها شده در اقتصاد ایران است. نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سهام‌عدالت از نگاه مردم برگه بی‌خاصیتی است که حق مالکیت و میزان سود آن مشخص نیست، افزود: شخصی که سهامدار یک شرکت می‌شود می‌تواند برای انتخاب مدیرعامل رای دهد، در حالی که مردم در تصمیم‌سازی مدیریتی سهام‌عدالت مشارکت ندارند. پورابراهیمی ادامه داد: همچنین مردم در خرید و فروش، جابه‌جایی و جایگزینی ملک خود و همچنین در سود آن هیچ نقشی ندارند که تبدیل به دارایی بی‌خاصیت در سبد اموال خانوارها شده است. وی با بیان اینکه سهام حدود 60 شرکت بزرگ به نام سهام‌عدالت به مردم واگذار شد، یادآور شد: ارزش پرتفوی سهام‌عدالت ابتدا 96 هزار میلیارد تومان بود که براساس برآوردهای جدید ارزش سهام هم‌اکنون حدود 50 هزار میلیارد تومان شده و ارزش آن کاهش یافته است. پورابراهیمی با اشاره به خروج 7 شرکت پالایشگاهی از سبد سهام‌عدالت، افزود: دولت با خروج این 7 شرکت ارزش سهام‌عدالت را کاهش داد چون این 7 شرکت سودآورترین شرکت‌های بورسی بودند و به جای آنها 2 شرکت غیربورسی را ارائه کرد. وی ادامه داد: دولت گوشت لخم سهام‌عدالت را جدا کرده و مشخص نیست آیا استخوانی برای آن باقی می‌گذارد یا خیر؟ پورابراهیمی با بیان اینکه دولت از روز سه‌شنبه سامانه سهام‌عدالت را راه‌اندازی کرد، اظهار داشت: مردم با مراجعه به این سامانه وضعیت سهام و صورتحساب خود را مشاهده می‌کنند، در واقع بعد از 10 سال مردم هنوز به مالکیت نرسیده و به صورتحساب می‌رسند که از بیخ و بن دچار مشکل اساسی است. نماینده مردم در مجلس دهم افزود: دولت اظهار داشته اقدامات اخیر درباره سهام‌عدالت برای پرداخت سود 10 ساله سهام به مردم است و قیمت سهم مردم به تاریخ امروز مشخص می‌شود تا بتوانند سود خود را دریافت کنند. وی ادامه داد: توقع مردم تملک دارایی سهام‌عدالت و تصمیم‌گیری برای آن است و هم‌اکنون با انتشار یک برگه صورتحساب هیچ اتفاقی برای مردم نمی‌افتد. وی یادآور شد: اگر هزار و 620 میلیارد تومان بین حدود 50 میلیون دارنده سهام‌عدالت توزیع شود، سالانه حدود
32 هزار تومان به هر نفر و ماهانه حدود 2 هزار و 700 تومان به هر فرد تعلق می‌گیرد. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم با بیان اینکه هزینه مردم برای دریافت صورتحساب بسیار بیشتر از سودی است که دولت از سهام به آنها می‌دهد، افزود: ایجاد مطالبه مردمی برای پرداخت سود 500 هزار تومانی از سال آینده به هیچ‌وجه صحیح نبود و اگر دولت با مجلس درباره پرداخت سود سهام‌عدالت مشورت می‌کرد، اتفاقات کنونی رقم نمی‌خورد.
پورابراهیمی به خانه ملت گفت: پرداخت سود 2 هزار و 700 تومانی سهام‌عدالت زیبنده نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران نیست و مطالبه مردم تعیین تکلیف سریع مافیای سهام‌عدالت است که در حلقه واسطه مردم و دولت است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم با سهم سود ماهانه خود می‌توانند 2 قرص نان خریداری کنند، تصریح کرد: پرداخت سود حدود 32 هزار تومانی سالانه و 2 هزار و 700 تومانی پس از 10 سال شاهکار دولت در سهام‌عدالت است و این کار حتما باید با مشورت مجلس انجام می‌شد، لذا افزایش مطالبات مردم سبب آثار منفی اجتماعی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت می‌شود، البته ظاهرا دولت با رویکردی غیرکارشناسی به این کار مبادرت ورزیده است.
 

واریز وجه اختیاری است
جعفر سبحانی، مشاور سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: مشمولان دریافت سهام‌عدالت که تمایل به افزایش سرمایه خود از ۵۳۰ هزار تومان تا سقف یک‌میلیون تومان دارند، 6 ماه فرصت دارند این واریزی را انجام دهند اما این موضوع کاملا اختیاری است، هیچ اجباری در کار نیست و دولت کسی را مجبور نمی‌کند تا واریز وجه داشته باشد. سبحانی گفت: 2 دهک پایین جامعه اکنون تا سقف یک میلیون تومان سهام دریافت کرده‌اند و هیچ نیازی به واریز وجه نیست؛ یعنی واریز وجه برای این دو دهک کاملا منتفی است و مردم باید مراقب باشند. مشاور سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: درباره 4 دهک دیگر، قانونگذار اجازه داده است این یک میلیون تومان سهم از محل دریافت سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر یا آورده نقدی باشد که میزان سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر براساس محاسبات برای هر دارنده سهام‌عدالت (جز مشمولان 2 دهک پایین جامعه) ۵۳۰ هزار تومان بوده است که مردم می‌توانند کاملا با اختیار خود، مبلغ مابه‌التفاوت ۵۳۰ هزار تومانی تا سقف یک میلیون تومان را پرداخت کنند و اگر هم نخواستند این وجه را بپردازند، در همان رقم ۵۳۰ هزار تومانی، سهام خود را دریافت خواهند کرد و سال آینده از سود آن بهره‌مند خواهند شد. وی اظهار داشت: اکنون ارزش اسمی سهام‌عدالت، ۵۳۰ هزار تومان است و اگر افزایش سرمایه دهند به یک میلیون تومان می‌رسد، اما ارزش واقعی آن بیش از این رقم است ولی به‌رغم این موضوع، واریز وجه ۴۷۰ هزار تومانی از سوی مردم برای رسیدن به سقف یک میلیون تومان، کاملا اختیاری است.
 


Page Generated in 0/0062 sec