printlogo


کد خبر: 173168تاریخ: 1395/12/19 00:00
پیروزی‌های استراتژیک در نبرد علیه تروریسم
ارتش سوریه به فرات رسید

ارتش سوریه پس از آزادسازی شهر حلب، در 13 ژانویه 2016 عملیات شرق استان حلب را با هدف پاکسازی شهر راهبردی الباب آغاز کرد. همزمان با پیشروی نیروهای سوری در محور شرقی استان، ارتش ترکیه نیز با ادامه تجاوزگری در شمال سوریه به همراه عناصر تروریستی به یک قدمی شمال و شمال غرب شهر الباب رسید. در اوج درگیری‌های ارتش سوریه با داعش، ارتش ترکیه دروازه جنوبی شهر الباب را به اشغال خود درآورد تا همه تلاش‌ها برای بازپس‌گیری این شهر به طور موقت ناکام ماند. در ادامه نیروهای سوری با میانجیگری دولت سوریه از درگیری با ارتش ترکیه پرهیز کردند اما با تغییر محور عملیات به سوی حومه جنوبی شهر منبج، درصدد توقف اشغالگری ترکیه برآمدند که به‌بهانه مبارزه با داعش تلاش داشت خود را به شهر منبج و الرقه (پایتخت خودخوانده داعش) برساند. در نهایت نیروهای سوریه خود را به روستاهای حومه جنوبی شهر منبج رساندند و یک خط دفاعی قدرتمند مقابل نیروهای ترکیه ایجاد کردند. در ادامه، ارتش سوریه پیشروی به سوی سایر مناطق اشغالی شرق حلب را در دستور کار قرار داد و بالاخره سه‌شنبه شب پس از 55 روز عملیات سنگین توانست شهرک راهبردی الخفسه که دربرگیرنده یک ایستگاه مهم پمپاژ آب است را از اشغال داعش آزاد کند. آب حلب نزدیک به 2 ماه است قطع شده و کنترل ایستگاه الخفسه برای نیروهای دولتی که در حال حاضر کنترل حلب را نیز در دست دارند، از اهمیت راهبردی برخوردار بود. با این حساب، نیروهای دولتی سوریه برای نخستین بار طی 5 سال اخیر، به کرانه غربی رود فرات رسیدند. در همین راستا، یک منبع سوری تصریح کرد، بعد از تسلط ارتش سوریه بر شهرک الخفسه مسیر به روی پیشروی به سمت شهرک دیرحافر فراهم شده که از 2 بخش غرب و شمال تحت محاصره ارتش است. این پیشروی ارتش موجب می‌شود به سمت شهرک مسکنه در هم‌جواری آن حرکت کند که شامل فرودگاه کشیش (الجراح) است. این فرودگاه در کمتر از 4 کیلومتری مواضع ارتش سوریه واقع است. ارتش سوریه برای رسیدن به شهرک دیرحافر تلاش می‌کند تا بتواند پایگاه‌های نظامی خود را در فرودگاه کویرس و خطوط امدادی متصل به شهر منبج در حومه شرقی حلب از حملات داعش در امان نگه دارد. منابع نیز گفتند، شهرک اکنون بعد از تسلط ارتش سوریه بر چندین شهرک در این منطقه و بعد از درگیری با داعش به دست ارتش سوریه افتاده است. در شهر حلب نیز پس از اعلام تسلط ارتش سوریه بر شهرک الخفسه مردم با خودروهایشان به خیابان‌ها آمدند. ارتش سوریه در ادامه پیشروی خود در حومه شرقی حلب، روز گذشته نیز 14 روستا به نام‌های «خفیه الحمر، الریحانیه، خربه شهاب، معربه کبیره، ذخیره، قبب کبیر، فبب صغیر، أم رسوم، الکباریه، رسم البوخر، الطباره، بلوه، العزیزیه، الکبانشیخ أبیض» را پس گرفت. طبق گزارش‌های منابع میدانی، نیروهای ارتش سوریه از آغاز عملیات آزادسازی شرق حلب، بیش از 1030 کیلومترمربع از جمله 151 روستا و شهرک را از وجود عناصر تروریستی داعش پاکسازی کرده‌اند.
تداوم پیشروی در پالمیرا
ارتش سوریه در جبهه دیگر، به تعقیب تروریست‌های داعش در شرق و شمال پالمیرا (تدمر) در حومه شرقی حمص ادامه داد و روز گذشته بر کوه‌های العامریه و تپه‌های اطراف آن در 5 کیلومتری شرق فرودگاه نظامی این منطقه تسلط یافت و اکنون درصدد تسلط بر صومعه‌های این منطقه است. یگان‌های ارتش و نیروهای ‌همپیمان صبح سه‌شنبه عملیات سنگینی را علیه تجمعات و مقرهای داعش در مناطق پالمیرا و قریتین انجام دادند. یک منبع نظامی به خبرگزاری رسمی سوریه گفت: یگان‌های ارتش و نیروهای مسلح با همکاری نیروهای پشتیبانی ضربات توپخانه‌ای را بر مراکز تجمع داعش در البارده و الکتیبه المهجوره و در حومه شرقی مناطق قریتین وارد کردند. این منبع توضیح داد: این ضربات منجر به هلاکت تعدادی از افراد این گروه تکفیری و انهدام تعدادی از خودروهای آنها شد.
آتش‌بس در غوطه شرقی دمشق
در تحولی دیگر از سوریه، آتش‌بس در غوطه شرقی دمشثق تا 20 مارس (30 اسفند) برقرار شده است.  وزارت دفاع روسیه، در بیانیه‌ای اعلام کرد: آتش‌بس در غوطه شرقی دمشق از ششم مارس آغاز شده و تا 20 مارس ادامه خواهد داشت. غوطه شرقی دمشق مقر جیش‌الاسلام، از مهم‌ترین گروه‌های شورشی در سوریه است. این منطقه از چند ماه پیش در معرض حملات ارتش سوریه قرار دارد. توافق فراگیر آتش‌بس در سوریه 30 دسامبر با نظارت روسیه و ترکیه وارد مرحله اجرایی شد اما شاهد نقض‌های محدودی بود.
اعتراض ترکیه به آمریکا درباره کردها
همکاری آمریکا با نیروهای کرد در سوریه خشم و اعتراض دولت ترکیه را برانگیخته است. بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، در کنفرانسی خبری هشدار داد، همکاری با گروه‌هایی که در پی تجزیه سوریه هستند، برای مبارزه موثر با داعش هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. وی گفت: برخی متحدان ما در مبارزه با تروریسم گروه‌هایی مانند «پ‌ی‌د» و یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) را که ماهیت یکسانی با گروه تروریستی پ‌ک‌ک دارند به عنوان شریک برگزیده‌اند، چنین چیزی ناامیدکننده است. در حالی‌که ترکیه از چند ماه گذشته ارتش خود را برای پشتیبانی از برخی گروه‌های مسلح وارد خاک سوریه کرده و در حال اجرای عملیاتی تحت عنوان «سپر فرات» است. نخست‌وزیر ترکیه گفت: «به همه متحدانمان به صورت آشکار این موضوع را گوشزد کرده‌ایم که با استفاده از یک گروه تروریستی نمی‌توان گروه تروریستی دیگری را از میان برد. تنها نتیجه چنین چیزی بزرگ‌تر شدن یک گروه تروریستی و تشدید مشکلات خواهد بود».


Page Generated in 0/0063 sec