printlogo


کد خبر: 173169تاریخ: 1395/12/19 00:00
برخلاف ادعای نیویورک‌تایمز درباره مصادره یک‌میلیارد و 600 میلیون دلاری اموال ایران
سیف: دادگاه لوکزامبورگ تقاضای آمریکا را رد کرد

رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید دادگاه لوکزامبورگ رای دادگاه آمریکایی برای مصادره یک‌میلیارد و 600 میلیون دلار اموال ایران را نپذیرفته است. ولی‌الله سیف گفته است رای بدوی این دادگاه، رای دادگاه آمریکایی برای مصادره اموال مردم ایران در لوکزامبورگ را رد کرده است و اکنون پرونده در مرحله استیناف قرار دارد.
به گزارش «وطن امروز»، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز دوشنبه به وقت محلی گزارش داده بود که دادگاه لوکزامبورگ به صورت غیررسمی، یک‌میلیارد و 600 میلیون دلار از اموال ایران که نزد شرکت کلیراستریم به صورت امانت بوده است را به سود برخی خانواده‌های حادثه 11 سپتامبر مصادره کرده است. براساس این گزارش، عده‌ای از خانواده‌های قربانیان حادثه 11 سپتامبر بدون داشتن سند و دلیلی خواستار دریافت غرامت از ایران شدند. آنها در سال 2012 توانستند رای یک دادگاه آمریکایی برای مصادره اموال مردم ایران را دریافت کنند. حالا نیویورک‌تایمز گزارش داد که یک دادگاه در لوکزامبورگ این رای دادگاه آمریکایی را تایید کرده و حکم به مصادره یک‌میلیارد و 600 میلیون دلار اموال مردم ایران نزد شرکت کلیراستریم داده است. این گزارش نیویورک‌تایمز البته دیروز با تکذیبیه ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی مواجه شد. ولی‌الله سیف روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره خبر منتشر شده مبنی بر بلوکه شدن 6/1 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی در لوکزامبورگ اظهار داشت: همانطور که مدیرکل حقوقی بانک مرکزی توضیح داد به هیچ‌وجه اتفاق جدیدی نیست. وی افزود: ادعایی علیه منابعی که از سال 87 به صورت اوراق دلاری در نزد امین در لوکزامبورگ گذاشته شده بود از سوی خسارت‌دیدگان حادثه 11 سپتامبر مطرح شد و دادگاه آمریکا تصمیم گرفت آن منابع را توقیف کند. به گزارش ایرنا، رئیس‌کل بانک مرکزی یادآور شد: دادگاه لوکزامبورگ این ادعا را نپذیرفته و در نخستین رایی که صادر کرد تقاضای آمریکایی‌ها را رد کرد. برای این تصمیم فرجام درخواست شده که آن هم در آستانه رسیدگی است و دفتر خدمات حقوقی به همراه وکلای بانک مرکزی این موضوع را در دست پیگیری دارند و به احتمال زیاد هم آمریکایی‌ها موفق نخواهند بود. سیف با بیان اینکه این مطلب در یکی از روزنامه‌های آمریکایی درج شده و موضوع جدیدی نیست، اظهار داشت: همانطور که در گذشته توضیح داده بودیم کلا 6/3 میلیارد دلار اوراق دلاری وجود داشت که بعضی از آنها منشأ آمریکایی داشت و بعضی صادره از اروپا بود. وی خاطرنشان کرد: این منابع در وضعیت خطرناکی نیست و پیش‌بینی ما این است که ادعای بعدی هم در دادگاه لوکزامبورگ رد خواهد شد. رئیس‌کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: شاید در سال 87 امکان آن وجود داشت و می‌توانست این منابع آزاد شود ولی به هر دلیل این اتفاق نیفتاده و به رغم تلاش‌های زیادی که در این مدت شده است نتوانسته این منابع آزاد شود. سیف اظهار امیدواری کرد با رایی که در آینده نزدیک صادر می‌شود این منابع آزاد شود و درباره اقدامات بعدی هم اوراق دلاری نداریم که آزاد شود.
تحریم‌های جدید در راهند
سناتورهای آمریکایی می‌گویند تحریم‌های جدید این کشور علیه مردم ایران بزودی رونمایی خواهد شد. به گزارش المانیتور،  باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس‌ کمیته روابط خارجی سنا می‌گوید این کمیته بعد از چندین ماه رایزنی با نمایندگان حزب دموکرات در آستانه توافق برای معرفی این تحریم‌هاست. دموکرات‌ها حمایت خود از تحریم‌های جدید را مشروط به عدم تناقض این اقدامات با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 کرده‌اند. سناتور بن کاردین دموکرات در این باره گفت: ما به دنبال اطمینان از این مساله هستیم که تحریم‌ها توافق هسته‌ای ایران را نقض نمی‌کند و سعی داریم آن را به اقدامات  ناهنجار اخیر ایران مرتبط کنیم، بنابراین روی این موضوع کار می‌کنیم. هنوز به نتیجه مورد نظر نرسیده‌ایم.
کورکر نیز در این باره گفت: این اقدامات تحریک‌آمیز تازه‌ترین نشانه از فعالیت‌های خطرناک ایران است که نیازمند واکنشی هماهنگ و چندجانبه از سوی آمریکاست. دولت از قبل واکنش لازم برای  عقب راندن ایران را آغاز کرده و ما منتظر همکاری با آنها پس از ارائه طرحی جامع برای جلوگیری از رفتار تهدیدآمیز ایران در تمام زمینه‌ها هستیم.


Page Generated in 0/0071 sec