printlogo


کد خبر: 173170تاریخ: 1395/12/19 00:00
انتقاد علما و مراجع از بی‌توجهی دولت نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم
گرانی بیداد می‌کند

گروه سیاسی: علما و مراجع عظام تقلید از تداوم رکود طولانی‌مدت و افزایش روز به روز آمار بیکاری در کنار دریافتی‌های نجومی و ریخت‌وپاش‌های دستگاه‌های دولتی نگرانند. آنان در 3 سال و نیم گذشته بارها به دولت برای حل مشکلات معیشتی مردم توصیه‌هایی کرده‌اند اما در عمل نه تنها اتفاقی نیفتاده که وضع بدتر نیز شده است. همین مساله نیز موجب شده حجم تذکرات به دولت افزایش پیدا کند. به گزارش «وطن امروز» بر همین اساس نیز محور اصلی دومین اجلاسیه از دور پنجم مجلس خبرگان رهبری، بر مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم متمرکز شده بود. روز سه‌شنبه آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنانی با انتقاد از وضعیت معیشتی مردم، از مردمی گفت که نان برای خوردن ندارند. او در ضیافت شام خبرگان رهبری نیز بار دیگر با تکرار این سخن، از ریخت‌وپاش‌های دستگاه‌های دولتی انتقاد کرد. آیت الله جنتی در اختتامیه این اجلاس نیز برای سومین بار از دولت خواست به مشکلات معیشتی مردم توجه کند و اینگونه نباشد که برخی گرسنه بخوابند و برخی ثروت‌های میلیونی داشته باشند.به گزارش خبرگزاری‌ها، آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبران رهبری شامگاه روز سه‌شنبه در ضیافت شام این مجلس، از هزینه‌های نجومی دولت در سفر هیات دولت به استان البرز انتقاد کرد. رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: زندگی روزمره و معمولی نباید ما را از خود و آینده غافل کند. وی افزود: امروز افرادی در جامعه و کشور وجود دارند که نان شب برای خوردن ندارند، آن وقت برای هیات دولت مراسمی در کرج می‌گیرند که 500 میلیون تومان هزینه می‌شود. آیت‌الله جنتی تأکید کرد: انسان نمی‌داند با توجه به چنین گرفتاری‌های اقتصادی، با این قضیه چگونه برخورد کند. بر اساس این گزارش، پس از سفر هیات دولت به استان البرز، برخی رسانه‌های محلی به نقل از اعضای شورای شهر نوشتند در این سفر یک روزه هیات دولت به استان البرز، بیش از یک‌میلیارد تومان هزینه شده است. به نوشته رسانه‌های محلی در این سفر هیات دولت، 218 میلیون تومان هزینه خرید غذا و نزدیک به 300 میلیون تومان صرف چاپ و نصب بنر خیرمقدم به هیات دولت شده است. براساس این گزارش، آیت‌الله جنتی عصر دیروز در اختتامیه اجلاس خبرگان رهبری، بار دیگر به مساله معیشت اشاره کرد و گفت: ما روی معیشت مردم حساسیت داشته و داریم. دولت تلاش کند که مردم به معیشت حداقلی برسند، اینگونه نباشد که برخی گرسنه بخوابند و برخی ثروت‌های میلیونی داشته باشند. باید از ثروت‌اندوزی میلیونی جلوگیری شود. وی ادامه داد: از دولت خواستیم تا فعالیت‌های خود در زمینه اقتصاد مقاومتی را ارائه دهد که آقای جهانگیری گزارشی در این باره برای ما ارسال کردند و این جای تقدیر دارد. رئیس مجلس خبرگان رهبری اشاره‌ای نیز به انتخابات و طرح آشتی ملی داشت و تاکید کرد: انتظار ما این است که مردم عزیز ایران که همیشه در صحنه بودند از جمله 22 بهمن امسال، در انتخابات هم به طور حداکثری شرکت کنند که شرکت در انتخابات از جمله وظایف اسلامی است. وی با اشاره به اینکه باید در تمام امور به موضع‌گیری رهبر انقلاب در فصل‌های مختلف دقت کنیم، تصریح کرد: یکی از موضع‌گیری‌های ایشان در بحث آشتی ملی بود که برخی می‌خواستند مردم 8 ماه فتنه را فراموش کنند، اما رهبری به‌خوبی در این باره موضع‌گیری کردند و با یک تذکر توانستند مساله را خاتمه دهند.
«باندبازى» و «گرایش به اشرافیت»، آفت‌های انتخابات
مشکلات معیشتی و همچنین انتخابات سال آینده 2 موضوع مهمی بودند که در بیانیه پایانی دومین اجلاس خبرگان رهبری نیز بر آن تاکید شده بود. در بیانیه پایانی دومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که عصر دیروز به پایان رسید، با تاکید بر «انقلابی بودن» و «انقلابی عمل‌کردن» این نهاد تأثیرگذار و با اتکا به پشتوانه ایمان و مردمسالاری دینی، آمده است:  ملت شریف ایران در ماه‌هاى آینده، خود را براى برگزارى انتخابات ریاست جمهورى و شوراهای اسلامی شهر و روستا آماده مى‌کند تا با حضور آگاهانه خود حماسه دیگرى خلق کند. مجلس خبرگان در این موقعیت خطیر، نکات زیر را متذکر مى‌شود:
الف - «مشارکت» و حضور هر چه بیشتر مردم شریف ایران، نمادى از قدرت نظام اسلامى و جلوه‌اى از استحکام پایه‌هاى مردمى حکومت و نمودى از مسؤولیت‌شناسى و تعهد اسلامى و انقلابى است.
ب - در انتخابات، «شایسته‌سالارى»، مهم‌ترین راهنماى گزینش ملت است و البته آفت‌هایى مثل قدرت‌طلبى، باندبازى، گرایش به اشرافیت، زد و بندهاى جناحى، خودباختگى فرهنگى و سیاسى در برابر بیگانگان و روحیه سازش‌طلبى در برابر قدرت‌هاى استکبارى و اسراف و تبذیر در تبلیغات انتخاباتی، بیمارى‌هاى خطرناکى است که منتخبان را به جدایى از ملت و بیگانگى از تعهدات اسلامى مبتلا مى‎سازد. این بیانیه می‌افزاید: مساله اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی و رفع مشکلات معیشتی، بیکاری، گرانی، شکاف طبقاتی و کاهش قدرت خرید مردم از مسائلی است که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام بوده است، اما به‌رغم اقدامات گسترده و مثبت 3 قوه در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ثمرات این اقدامات در زندگی مردم انعکاس محسوس و معناداری نداشته است. خبرگان ملت، ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته از قوای سه‎گانه می‌خواهد شفاف‌سازی در حوزه اقتصاد و مبارزه جدی و بدون تبعیض با هر نوع فساد، قاچاق و رانت‌خواری، همچنین تکیه بر توان داخلی با هویت‌بخشی و تقویت زیرساخت‌های اصلی کشور در قالب حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، بسترسازی برای اشتغال سالم و مولد بویژه در مناطق محروم، تعمیق روحیه خودباوری، ساماندهی واردات و صادرات با رویکرد درون‌زایی و برون‌نگری و اصلاح نظام پولی، بانکی و سیستم گمرکی را بیش از پیش سرلوحه کارهای خود قرار دهند تا شاهد شکوفایی صنایع کوچک و بزرگ داخلی و رونق کسب و کار مردم شریف ایران اسلامی باشیم.
در ادامه این بیانیه با انحرافی خواندن طرح «آشتی ملی» آمده است: مجلس خبرگان رهبری با اذعان به تقویت وحدت و انسجام ملی اعلام می‌دارد مردم با فتنه‌گران و کسانی که به بهانه انتخابات درصدد براندازی نظام و انقلاب اسلامی برآمده، به نمادهای عاشورای حسینی اهانت کرده و دشمن را به تشدید تحریم‌ها امیدوار کرده‎ و مرتکب ظلم بزرگی به نظام و مردم شدند، آشتی نخواهند کرد.

آیت‌الله نوری‌همدانی: گرانی بیداد می کند
آیت‌الله نوری‌همدانی در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، از بیداد گرانی در کشور انتقاد کرد. او گفت: اسلام با اشرافی‌گری بشدت مخالف است اما عقیده دارد مردم و جامعه باید به اندازه کافی رفاه داشته باشند. وی افزود: دولت‌ها وظیفه دارند امنیت، عدالت و معیشت را برای مردم و جامعه فراهم کنند، الان مشکل مهم در کشور معیشت است و گرانی در کشور بیداد می‌کند و حتی طبقه‌های متوسط رنج می‌برند، چه برسد به افرادی که در طبقه‌های پایین‌تر باشند. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه نامه‌های بسیاری داریم که مردم از گرانی و درآمد ناکافی گلایه می‌کنند، اظهار داشت: تفاوت در حقوق از مشکلات دیگر است که یکی 20 میلیون می‌گیرد و دیگری در نهایت ماهانه یک‌میلیون دریافتی دارد. وی ادامه داد: حضرت امام بارها فرمودند اشرافی‌گری خطری برای جامعه است، غالبا خدمتگزاران مملکت طبقات متوسط هستند اما عده‌ای اشراف خوی اشرافی و پول فراوان دارند و برای مردم خدمتی انجام نمی‌دهند. در دفاع‌مقدس همین فقرا و کوخ‌نشینان شرکت کردند و تمام زحمات و کارها با این طبقه است، اگر این طبقه از نظر معیشت در مضیقه باشند مصیبتی است که در مملکت وجود دارد. حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان اینکه مسؤولان باید برای رفع مشکلات معیشتی چاره‌اندیشی کنند، ابراز داشت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند نباید شکاف طبقاتی ایجاد شود و تفاوت حقوق‌ها خطر بزرگی بوده که ما این را محکوم می‌کنیم و معتقدیم مسؤولان وظیفه دارند مردم را از تنگنا خارج کنند.


Page Generated in 0/0065 sec