printlogo


کد خبر: 173246تاریخ: 1395/12/22 00:00
اسد: نیروهای آمریکا و ترکیه متجاوز هستند
شهید و زخمی شدن 170 زائر در انفجارهای دمشق

گروه‌های تروریستی که طی ماه‌های اخیر در برابر نیروهای ارتش سوریه و همپیمانانش، در مناطق مختلف متحمل شکست‌های پی‌درپی شده‌اند، ظهر دیروز یکی از جنایات خونین خود را در دمشق به نمایش گذاشتند. آنها در این عملیات‌ها که به شکل زنجیره‌ای صورت گرفت اتوبوس‌های ویژه انتقال زوار به اماکن مقدسه را هدف قرار دادند. طبق این گزارش، ظهر شنبه انفجار 2 بمب در نزدیکی میدان الزوار در مقبره باب‌الصغیر در منطقه باب‌المصلی در جنوب دمشق به وقوع پیوست که در جریان این دو انفجار شماری شهید و زخمی شدند. بر این اساس، تروریست‌های تکفیری با کارگذاشتن 2 بمب در 2 دستگاه اتوبوس زائران عراقی تعدادی از آنها را شهید و شماری دیگر را مجروح کردند. گفته می‌شود در این حمله زائران ایرانی هدف قرار گرفته‌اند. منابع سوری تعداد شهدای این انفجارها را دست‌‌کم 45 و تعداد زخمی‌ها را بیش از 120 تن اعلام کرد. قبرستان باب‌الصغیر یکی از اماکن بسیار مهم و تاریخی دمشق و محل دفن بعضی فرزندان ائمه شیعه و صحابی پیامبر است. این قبرستان در نزدیکی باب‌الصغیر که یکی از دروازه‌های اصلی شهر قدیمی دمشق است، قرار دارد. از مهم‌ترین مقبره‌های اهل بیت رسول اکرم(ص) در باب‌الصغیر، مقبره‌های حضرت ام‌کلثوم(س)، حضرت سکینه(س)، فاطمه دختر امام حسین(ع)، عبدالله فرزند امام سجاد(ع)، عبدالله فرزند جعفر طیار و دیگر منسوبین به اهل بیت(ع) هستند. این اولین بار نیست که اتوبوس‌های حامل زائران در دمشق هدف حملات تروریست‌ها قرار می‌گیرد، حدود یک سال و نیم پیش هم اتوبوس حامل زائران حرم مطهر حضرت رقیه(س) در اطراف منطقه قدیمی دمشق هدف حمله تروریستی قرار گرفته بود.
ترکیه هنوز از داعش حمایت می‌کند
رئیس‌جمهوری سوریه می‌گوید نیروهای بیگانه‌ای که بدون دعوت و اجازه دولت سوریه وارد خاک این کشور شده‌اند نیروهای متجاوز هستند، حتی اگر نیروهای ارتش ترکیه، آمریکا یا کشورهای دیگر باشند. طبق این گزارش، بشار اسد در مصاحبه با شبکه چینی فینیکس گفت: بحران سوریه باید از 2 مسیر موازی یعنی نبرد علیه تروریست‌ها و گفت‌وگو حل شود. نبرد علیه تروریست‌ها وظیفه دولت سوریه است. وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تعداد هرچه بیشتری از کسانی که با تروریست‌ها در ارتباط بوده یا اقدامات تروریستی انجام داده‌اند شامل عفو دولت شوند و به زندگی عادی بازگردند و سلاح خود را زمین بگذارند. اسد افزود: تنها راه‌حل، در واقع همان آشتی دولت و گروه‌های مسلحی است که تاکنون تعداد بسیاری از آنان با پذیرش آشتی به دولت سوریه ملحق شده و در کنار نیروهای ارتش سوریه در حال نبرد هستند و برخی نیز سلاح خود را تحویل داده و به زندگی عادی بازگشته‌اند. بشار اسد درباره اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره سوریه گفت: ترامپ در تبلیغات انتخاباتی و حتی پس از آن گفته است که اولویت شکست دادن داعش است؛ ما تاکنون هیچ چیز ملموسی درباره این اظهارات ندیده‌ایم، ما اکنون شاهد انواع مختلف حملات نظامی ضد داعش هستیم که به مناطق کوچکی محدود می‌شوند. بشار اسد با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی در شهر منبج سوریه گفت: فکر نمی‌کنم کاری که این نیروها انجام می‌دهند مفید باشد، آنان چه می‌کنند، آیا با داعش می‌جنگند؟ آمریکایی‌ها تقریبا در همه جنگ‌ها شکست خورده‌اند. آنها در عراق شکست خورده و مجبور به عقب‌نشینی شدند، در سومالی، ویتنام و افغانستان شکست خوردند. اسد در پاسخ به سوالی درباره ترکیه و داعش و نشست‌های بین‌المللی برای مبارزه با داعش نیز گفت: نشست‌های مرتبط با داعش غیرواقعی است. زیرا طرفی هست به نام ترکیه که هنوز دارد از داعش تا همین الان حمایت می‌کند.  اسد گفت: اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه عضو اخوان‌المسلمین است. او از حیث ایدئولوژی با داعش و النصره مرتبط و به آنان نزدیک است. همه در منطقه ما این مساله را می‌دانند. در همین راستا، منابع نظامی در سوریه گزارش دادند نیروهای ارتش یک کامیون حامل سلاح و مهمات را که از ترکیه عازم مواضع داعش در حومه شرقی حماه بود متوقف کردند. به گزارش سانا، ارتش سوریه پس از دریافت اطلاعاتی از اهالی اقدام به نصب کمین محکمی تا عمق یک کیلومتری مناطق اشغال‌شده توسط داعش در منطقه وادی العذیب در محور الصبوره در حومه شرقی حماه کرد و این کامیون را با 5516 گلوله توپخانه، 23 گلوله ضدهوایی، 111780 گلوله مسلسل ‌پی‌کی‌سی و تعدادی گلوله آر‌پی‌جی توقیف کرد.
 آخرین تحولات میدانی سوریه
آخرین تحولات میدانی سوریه حاکی از آن است که ارتش این کشور مناطق بسیاری در اطراف ایستگاه پمپاژ آب البابیری در الخفسه را بازپس گرفته است اما تروریست‌ها همچنان حملات خمپاره‌ای در شرق و مرکز کشور را ادامه می‌دهند. بر این اساس، ارتش سوریه گستره تسلط خود بر منطقه اطراف ایستگاه پمپاژ آب در الخفسه واقع در ریف‌حلب شرقی را افزایش داده است، این موضوع همزمان با پیشروی‌های ارتش در درعا البلد و هدف قرار دادن النصره در شرق دمشق صورت می‌گیرد. یک منبع میدانی اعلام کرد ارتش سوریه پس از آنکه سه‌شنبه هفته گذشته موفق شد بر ایستگاه البابیری مسلط شود، اکنون کنترل ۱۹ روستا در اطراف این ایستگاه پمپاژ را به دست آورده است. از سوی دیگر برخی شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند نیروی هوایی ارتش سوریه مواضع النصره در شهرهای عربین و غوطه شرقی دمشق و حرزما را دوباره هدف قرار گرفته است. منابع میدانی نیز اعلام کرده‌اند ارتش ۷ تن از اعضای النصره را در منطقه قابون بازداشت کرده که در بین آنها فرمانده یکی از گروه‌های مسلح هم وجود دارد. در دیرالزور نیز داعش با خمپاره به منطقه‌های القصور و‌ الجوره السکنیین حمله کرده که در نتیجه آن ۲۵ نفر که بیشتر آنها کودک بوده‌اند، زخمی شدند.  یک منبع رسانه‌ای به الوطن گفت نیروی هوایی سوریه عملیات‌هایی علیه مواضع داعش در البویضه، قلیب‌الثور و اللویبده در ریف حماه شرقی انجام
داده ‌است که بیش از ۴۰ تروریست کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.
 


Page Generated in 0/0051 sec