printlogo


کد خبر: 173247تاریخ: 1395/12/22 00:00
دیدار مهم اردوغان و پوتین در تیره‌ترین روزهای روابط ترکیه و اتحادیه اروپایی
ترکیه بیشتر از ناتو فاصله می‌گیرد

دیدار روز جمعه ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه، در مسکو با تبادل نظر دو طرف درباره روابط دوجانبه و بحران در سوریه برگزار شد. در خلال این سفر که هیاتی متشکل از چند وزیر و مقامات عالیرتبه نظامی اردوغان را همراهی می‌کردند، همچنین ششمین جلسه کمیسیون همکاری دوجانبه روسیه و ترکیه که قرار بود سال 2015 برگزار شود،با یک سال و نیم تاخیر برپا شد. پیش از آن نیز بن‌علی ییلدریم و دیمیتری مدودف، نخست وزیران ترکیه و روسیه، روز پنجشنبه در گفت‌وگویی تلفنی درباره روابط دوجانبه و بحران در سوریه گفت‌وگو کرده بودند. روزنامه مجازی «گازیتارو» در تحلیلی پیرامون این دیدار مهم نوشت همکاری نظامی روسیه و ترکیه پس از دیدار اردوغان با پوتین ممکن شده است. همانطور که همه می‌دانند آنکارا آمادگی خود را برای همکاری با روسیه برای اجرای عملیات ضدتروریستی در سوریه، از جمله در مناطق رقه و منبج، اعلام کرده است. اردوغان در تاریح 6 ماه مارس گفت: «اگر روسیه پیشنهاد بدهد، ما می‌توانیم عملیات مشترکی علیه داعش انجام دهیم.» پیش از این ستادکل نیروهای مسلح ترکیه از موفقیت‌آمیز بودن هماهنگی‌های صورت‌گرفته با وزارت دفاع روسیه در جریان عملیات نظامی در جنوب شهر الباب خبر داده بود که در آن 9 جنگنده سوخوی روسی و 8 هواپیمای جنگی ارتش ترکیه از نوع اف-14 و اف-16 شرکت داشتند. این همکاری‌ها توام با تیره‌تر شدن روابط آنکارا با اتحادیه اروپایی طی روزهای اخیر می‌تواند ترکیه را هر چه بیشتر از ناتو به عنوان ساختار نظامی اروپا دور کند.
اردوغان: هلندی‌ها هم نازی هستند!
رجب طیب اردوغان پس از آلمانی‌ها، هلندی‌ها را هم حامی نازیسم و فاشیسم دانست. رئیس‌جمهور ترکیه  در واکنشی خشمگینانه به عدم اجازه هلند به فرود هواپیمای حامل وزیر خارجه‌اش مولود چاووش اوغلو گفت: «هلند باید اکنون فکری به حال فرود هواپیماهای خود در ترکیه کند. آنها بازمانده‌های نازیسم و فاشیسم هستند.»
اردوغان این حرف‌‌ها را در مراسم افتتاح یک پروژه عمرانی در استانبول بر زبان آورد و خطاب به مقامات هلند گفت: «مردم ما در روز 16 آوریل (روز برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی) توطئه شما را خنثی خواهند کرد.» پیش از این احمد ابوطالب شهردار روتردام هلند تاکید کرده بود وزیر خارجه ترکیه اجازه شرکت در کمپین سیاسی طرفداران همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی را ندارد.
 


Page Generated in 0/0058 sec