printlogo


کد خبر: 173283تاریخ: 1395/12/22 00:00
چهارشنبه‌سوری نیامده قربانی گرفت
7 کشته در انفجار مهیب مواد محترقه

گروه اجتماعی: پلیس اردبیل در اطلاعیه‌ای جزئیات انفجار اکلیل و سرنج در یک خانه مسکونی و مرگ 7 نفر را تشریح کرد.  پلیس اردبیل با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی 110 مبنی بر وقوع یک فقره انفجار در منزل مسکونی در آدرس محله آرازعلی (شهریار) کوچه تن‌پرور 3، مأموران انتظامی در محل حاضر شده و مشاهده کردند یک باب منزل مسکونی به علت شدت انفجار حاصله از مواد محترقه به طور کامل تخریب شده که بلافاصله عوامل امدادی اعم از آتش‌نشانی، هلال‌احمر، اورژانس و عوامل کلانتری، یگان امداد، پلیس آگاهی و اطلاعات به سرپرستی فرمانده انتظامی شهرستان اردبیل «سرهنگ موسوی» در محل حاضر شدند و اقدامات انتظامی و امنیتی لازم انجام شد. بلافاصله پس از اطلاع‌رسانی موضوع، سردار عبدی، فرمانده انتظامی استان اردبیل به همراه معاون عملیات در محل حادثه حاضر شدند و با تامین نظم و امنیت توسط نیروهای کمکی یگان امداد و کلانتری، عوامل اعزامی از مراکز امدادی (آتش‌نشانی، هلال‌احمر و اورژانس) نسبت به تفحص از داخل آوار اقدام کردند که پس از کشف اجساد و مصدومان، طبق اعلام عوامل آتش‌نشانی مشخص شد «انفجار بر اثر مواد اکلیلی استفاده شده برای ساخت مواد محترقه دست‌ساز حاصل شده» و متاسفانه در این حادثه 7 نفر از اهالی منزل و میهمانان به شرح ذیل جان خود را از دست داده‌اند.
1- رضا عالی، فرزند معرفت 13 ساله
2- یوسف نوری، فرزند علی 15 ساله
3- قادر خرمدل، فرزند ایمان 38 ساله
4- پیمان خرمدل، فرزند قادر11 ساله
5-میررضا موسوی، فرزند قربان 15 ساله
6-حمیدرضا نوعی، فرزند حسین  14ساله
7-بهاره جودی، فرزند اسماعیل 40 ساله همچنین 3 نفر به هویت‌های سهیلا نوبهار فرزند هاشم 38 ساله (همسر صاحب منزل)، آزیتاجودی فرزند محمد 28 ساله و هانیه عالی فرزند معرفت 10 ساله نیز مصدوم و توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند. گفتنی است منزل متعلق به معرفت عالی (معروف به چنگیز) فرزند اسماعیل بوده که در این حادثه به کلی تخریب شده و علاوه بر آن یک دستگاه خودروی پراید متعلق به یکی از حاضران در منزل بر اثر ریزش دیوار تخریب و در محدوده طرفین منزل مذکور، شیشه‌های
8 باب منزل به کلی شکسته و به دیوار همسایه مجاور نیز خساراتی وارد آمده است.  پلیس اردبیل با عرض تسلیت به بازماندگان و خانواده‌های کشته‌شدگان این حادثه دلخراش، عموم همشهریان را به رعایت اقدامات تأمینی و پیشگیرانه از آسیب‌های اجتماعی چهارشنبه آخر سال دعوت کرد و خواستار کاربردی ساختن آموزش‌های همگانی پلیس در این راستا شد.
تلنگر حادثه اردبیل
به گزارش مهر، حادثه انفجار بر اثر انبار مواد محترقه در اردبیل را می‌توان یک فاجعه وحشتناک تلقی کرد که خانواده‌های زیادی را در آستانه سال نو، عزادار و سیاهپوش کرده است. در این حادثه، تعدادی از هموطنان تنها به خاطر منفعت یک نفر، جان خود را از دست دادند. در واقع، این حادثه را می‌توان نمونه‌ای از حوادث چهارشنبه‌سوری قلمداد کرد که رنگ و لعاب خشونت آن به مراتب بیشتر از آیین سنتی آن است.
سوختگی 210 هزار نفر
 محمدجواد فاطمی، رئیس هیات‌مدیره انجمن حمایت از بیماران سوخته با اعلام اینکه سالانه ۲۱۰ هزار نفر در کشور دچار سوختگی می‌شوند، افزود: سوختگی جزو بیماری‌های بسیار پرهزینه است به‌طوری که برای یک نوبت پانسمان استاندارد باید چند میلیون تومان هزینه کرد. وی با اشاره به اینکه هزینه بستری یک بیمار سوخته بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود، گفت: هزینه برخی بیماران سوخته نیز به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون هم می‌رسد. رئیس هیات‌مدیره انجمن حمایت از بیماران سوخته با اعلام اینکه بیماران سوخته اغلب از افراد فقیر جامعه هستند، تاکید کرد: سوختگی، بیماری فقراست و اغلب این قبیل بیماران در جامعه رها شده‌اند، زیرا هزینه درمان سوختگی را ندارند. فاطمی با عنوان این مطلب که در هیچ‌کدام از بیمارستان‌های خصوصی کشور بخش سوختگی وجود ندارد، افزود: با توجه به هزینه بالای بیماران سوخته، وجود بخش‌های سوختگی برای این قبیل مراکز درمانی مقرون‌به‌صرفه نیست. وی با اعلام اینکه میزان سوختگی در کشورمان ۸ برابر متوسط جهانی است، تنها راه‌حل مشکل سوختگی در کشور را پیشگیری دانست و گفت: با اضافه کردن تخت و بخش‌های سوختگی نمی‌توان کار خاصی در زمینه پیشگیری از سوختگی انجام داد، زیرا فردی که می‌سوزد دیگر درمان نمی‌شود. فاطمی با اعلام اینکه سالانه ۳۰ هزار نفر در کشور بر اثر سوختگی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، افزود: در حدود ۳ هزار نفر از این افراد فوت می‌کنند. رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته با اشاره به اینکه میزان مرگ‌ومیر بر اثر سوختگی در ایران خیلی بالاست، گفت: در زمینه درمان سوختگی نیز ۴۰ سال از دنیا عقب هستیم.
راه‌اندازی کمپین «نه» به خطر
محمد وحدتی‌هلان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بر لزوم برگزاری چهارشنبه آخر سال بر اساس سنت قدیمی جامعه تاکید کرد و گفت: در گذشته چهارشنبه‌سوری بر اساس آیین متفاوتی از آنچه امروز جوانان و نوجوانان به آن گرایش دارند، برگزار می‌شد. ما باید به این آیین و رسوم گذشته خود بازگردیم تا ضمن احیای این مراسم به شیوه سنتی، مانع از خسارت‌های جانی و مالی ناشی از برگزاری خطرناک چهارشنبه آخر سال شویم.
وی افزود: متاسفانه هر ساله به جهت بی‌دقتی، نوجوانان و جوانان زیادی به جهت برگزاری نادرست چهارشنبه آخر سال آسیب زیادی می‌بینند و گاهی افراد جان خود را از دست می‌دهند در حالی که باید مسؤولان تمهیداتی بیندیشند تا از بروز اینگونه آسیب‌ها جلوگیری شود. از سوی دیگر عده‌ای سودجو برای منفعت خود، به خطرات چهارشنبه‌سوری دامن می‌زنند به گونه‌ای که عمدتا وسایلی را به فروش می‌رسانند که ممکن است برای جوانان و نوجوانان جذاب باشد، در حالی که خطرات بسیار زیادی برای آنها به همراه دارد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری راه‌اندازی کمپین «نه» به چهارشنبه‌سوری پرخطر گفت: در این میان لازم است رسانه‌های همگانی وارد عمل شوند و خانواده‌ها و جوانان را از خطرات زیاد استفاده از ابزارهای پرخطر چهارشنبه‌سوری آگاه کنند، زیرا خطرات این روز نه‌تنها خانواده‌ها را بلکه جامعه را نیز با خطر مواجه خواهد کرد.
ضرورت برخورد پلیس با متخلفان
عباس گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه لازم است نیروی انتظامی و دستگاه قضایی بدون رودربایستی برخورد جدی با متخلفان داشته باشند، گفت: آداب و رسوم غلط و نادرست، خلاف شرع و عقل است و باید کنار گذاشته شود، چرا که شایسته فرهنگ ایرانی نیست. وی افزود: شیوه برگزاری چهارشنبه سوری طی سال‌های اخیر غلط بوده است که باید اصلاح شود، زیرا تبعات آن تا حدی است که جامعه را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند و باید برای آن چاره‌اندیشی شود. لذا می‌طلبد با عزم همگانی و با کمک رسانه‌ها بویژه رسانه ملی و نقش تاثیرگذار آموزش‌وپرورش بتوان از آسیب‌های ناشی از این معضل جلوگیری کرد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: علاوه بر فرهنگسازی برای برگزاری چهارشنبه سوری بدون خطر، لازم است نیروی انتظامی و دستگاه قضا بدون رودربایستی برخورد جدی با متخلفان داشته باشند.
 


Page Generated in 0/0048 sec