تعلل وزارت نفت در بهرهبرداری از پالایشگاه ستاره خلیجفارس، یک اشتباه نابخشودنی است که نتیجه آن تاکنون، زدن چوب حراج به منافع ملی بوده است. تقویم دولت یازدهم در صفحات پایانی و افزایش واردات بنزین در نقطه اوج خود است. واردات بنزین به کشور 68 روز مانده به انتهای عمر رسمی دولت یازدهم به 12 میلیون لیتر در روز رسیده؛ رقمی که گویای افزایش 10 میلیون لیتری واردات این سوخت پرمصرف در قیاس با انتهای دولت دهم در 4 سال قبل است. به جرأت میتوان این مقدار واردات را یک رکورد جدید دانست که وزارت تحت امر بیژن نامدارزنگنه توانسته آن را به نام خود ثبت کند. جلیل سالاری، مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در گفتوگو با نسیمآنلاین، میزان واردات بنزین در سالجاری را روزانه 16 میلیون لیتر دانسته که برخورد سیاسی با بنزین تولید داخل منجر به واردات دستکم 5 میلیارد دلار بنزین در 3 سال اخیر از خارج شده و افزوده که در این مدت واردات بنزین ۲۵۰ درصد رشد داشته است. از این رو میتوان نتیجه گرفت بیژن نامدارزنگنه به عنوان سیاستگذار و سکاندار وزارتخانه عریض و طویل نفت بازیگر اصلی سناریوی واردات بنزین به شمار میآید. به نظر میرسد با به پایان رسیدن دولت یازدهم در ماههای واپسین، شمارش جوجهها هم از اکنون کلید خورده است. در حال حاضر، از 9 پالایشگاه موجود در چرخه صنعت پالایشی کشور، 7 پالایشگاه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و 2 پالایشگاه شازند امام خمینی(ره) و بندرعباس در فواصل سالهای 72 و 76 به بهرهبرداری رسیدهاند. با این حساب، در 8 سال اول وزارت زنگنه هیچ پالایشگاهی فرصت حضور در سپهر پالایشگاهی کشور را نیافته و پالایشگاه ستاره خلیجفارس هم که اکنون تاریخ بهرهبرداری از آن در فواصل زمانی مختلف دست به دست میشود مربوط به سالهای بعد از خروج او از مصدر قدرت در وزارت نفت بوده است. هر چند شکی باقی نمیماند که این دولت با همه تلاش خود، لااقل در خودکفایی بنزین و پرهیز از خروج ارز بیشتر از کشور بابت واردات بنزین، نمرهای جز مردودی صید نخواهد کرد. بر اساس آمارهای رسمی، هماکنون میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور 74 میلیون لیتر بوده که البته این آمار تا میانه آذرماه محاسبه شده و هرچه به انتهای سال و فرارسیدن سال نو نزدیکتر میشویم آمار مصرف از رشدی جهندهتر برخوردار خواهد شد. طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، در حال حاضر روزانه 61 میلیون لیتر بنزین پایه در کشور تولید میشود که با امتزاج، این عدد به 63 میلیون لیتر در روز خواهد رسید. گفته میشود از این مقدار بنزین تولیدی، سهم بنزین یورو 4 دستکم 25 میلیون لیتر در روز است که قرار شده در سال آینده و با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیجفارس، 22 میلیون لیتر دیگر بر آن اضافه شود. بخوبی روشن است که با محاسبه تفاضل میزان تولید و مصرف بنزین، شکاف پیشآمده با واردات بنزین پر خواهد شد. وزارت نفت، این اواخر، افزایش 5 درصدی مصرف بنزین در 10 ماهه امسال را ناشی از افزایش 9 درصدی خودرو و موتوسیکلت و رشد 4 درصدی تولید ناخالص داخلی میداند.