printlogo


کد خبر: 173406تاریخ: 1395/12/25 00:00
با وجود آرام‌تر برگزار شدن نسبت به سال‌های گذشته
چهارشنبه سوری لعنتی باز هم تلفات گرفت

گروه اجتماعی: هر چند که با توجه به شواهد موجود و اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، با توجه به شهادت ۱۶ آتش‌نشان در حادثه پلاسکو و کمپین‌های راه‌اندازی ‌شده برای  پیشگیری از اقدامات خطرناک در چهارشنبه آخر سال، امسال مردم تهران و سایر نقاط کشور شبی آرام‌تر از سال‌های گذشته را پشت سر گذاشتند اما باز هم تا آخرین لحظات تنظیم این گزارش، متاسفانه اخباری مبنی بر مصدوم شدن تعدادی از هموطنان و همچنین تخریب واحد‌های مسکونی بر اثر انفجار مواد محترقه منتشر شد.
58 مصدوم و یک کشته در چهارشنبه آخر سال
در همین باره سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور جزئیات آمار ۵۸ مصدوم و ۷ جانباخته حوادث چهارشنبه پایان سال را تشریح کرد. از روز 17 اسفند که نخستین حادثه‌دیدگان چهارشنبه پایان سال برای سال 95 به ثبت رسید تاکنون 58 نفر مصدوم شده و 7 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در این رابطه مجتبی خالدی، سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با اشاره به اینکه از صبح روز گذشته 13 مصدوم چهارشنبه پایان سال در سراسر کشور گزارش شده است، ادامه داد: یک نفر در ارومیه دچار آسیب‌دیدگی شدید چشم و یک نفر نیز دچار قطع انگشت شده است و در تهران نیز گزارشات غیر رسمی از قطع عضو داریم ولی تایید نهایی نشده است. وی تصریح کرد: همچنین از روز 17 اسفند که نخستین گزارشات حوادث چهارشنبه پایان سال را داشتیم شاهد 58 مصدوم (49 مزد و 9 زن) بوده‌ایم که 7 نفر نیز در این حوادث جان باخته‌اند. سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور بیشترین آمار حادثه‌دیدگان چهارشنبه پایان سال را به ترتیب به استان‌های اردبیل، اراک و اصفهان اعلام کرد. همچنین در آخرین لحظات تنظیم این گزارش اعلام شد یک پسر 14 ساله در تهران بر اثر انفجار مواد محترقه جان خود را از دست داد.
5 مصدوم در انفجار ترقه در اصفهان
انفجار ترقه‌های دست‌ساز در یک باب واحد مسکونی روز سه‌شنبه در اصفهان به مصدوم شدن 5 نفر منجر شد. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در این باره به ایرنا گفت: این حادثه در یک ساختمان در خیابان اشراق اصفهان هنگام ساخت ترقه‌های دست‌ساز به وسیله تعدادی جوان 18 تا 25 ساله رخ داد. بهزاد بزرگزاد افزود: اصطکاک منجر به انفجار ترقه‌های دست‌ساز شد و در نتیجه موجب سوختگی درجه 2 و جراحت بالای این چند نفر شد. وی افزود: به علت انفجار این مواد بخشی از ساختمان نیز تخریب شده است. بزرگزاد ادامه داد: با وجود تذکرهای متعدد از سوی رسانه‌ها و آتش‌نشانی کماکان شاهد بروز چنین حوادث تلخی در جامعه هستیم. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اصفهان افزود: ساخت ترقه‌های دست‌ساز با لوازمی که از فروشگاه‌های رنگ‌فروشی دریافت می‌کنند انفجارهای مهیب و مخربی را موجب می‌شود. 35 نفر در حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته به دلیل آتش‌سوزی و انفجار ترقه در اصفهان مصدوم و راهی مراکز درمانی شدند.
انفجار ترقه در دست دانش‌آموز مشهدی
علاوه بر این رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانش‌آموز مشهدی بر اثر انفجار ترقه در دستش مجروح و به بیمارستان منتقل شد. شهرام طاهرزاده افزود: این حادثه در خیابان دانشجوی مشهد رخ داد. وی اظهار کرد: برای امدادرسانی به این حادثه یک دستگاه آمبولانس اورژانس 115 به محل اعزام و دانش‌آموز مجروح به بیمارستان فارابی مشهد منتقل شد. وی گفت: حادثه مزبور تاکنون تنها حادثه مرتبط با آخرین چهارشنبه سال در مشهد بوده است.
تخریب منزل مسکونی در اراک
همچنین انفجار نارنجک دست‌ساز در منطقه مسکونی 30 متری در شهرک علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) اراک باعث تخریب یک منزل مسکونی شد. مدیرعامل سازمان آتش نشانی اراک در این باره اظهار کرد: با اعلام این خبر، 3 خودروی آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند که بنا به گفته شاهدان مشخص شد 3 جوان زیر آوار گرفتار شده‌اند. وی بیان کرد: عملیات آواربرداری در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط تیم‌های امداد و نجات انجام شد و 3 قربانی این حادثه از زیر آوار بیرون کشیده شده و برای پیگیری امور درمانی توسط عوامل امدادی به بیمارستان ولی عصر (عج) اراک منتقل شدند.
کشف بیش از ۲ میلیون عدد مواد محترقه
این در حالی است که فرمانده انتظامی ویژه غرب استان تهران از کشف بیش از ۲میلیون عدد انواع مواد محترقه در روزهای منتهی به چهارشنبه‌سوری خبر داده است. سردار محسن خانچرلی با اشاره به اقدامات پلیس در شب چهارشنبه پایانی سال اظهار داشت: خوشبختانه امسال به‌نسبت سنوات سال قبل وضعیت بهتری را شاهد بودیم و مردم به‌احترام شهدای آتش‌نشان کمتر از گذشته راغب به استفاده از مواد خطرآفرین بودند. وی ادامه داد: همکاران ما برای امسال نیز پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ و با شناسایی نقاط پرحادثه سنوات قبل حضور پررنگی در این نقاط داشتند. خانچرلی با اشاره به کشفیات مواد محترقه نیز گفت: در هفته‌های اخیر همکاران ما موفق به کشف بیش از 2 میلیون و 220 هزار عدد انواع مواد محترقه شدند که این کشفیات به‌معنای کاهش 2 میلیون صدای ناهنجار و حادثه‌آفرین است.


Page Generated in 0/0055 sec