printlogo


کد خبر: 173424تاریخ: 1395/12/25 00:00
چهارگوشه

حکم آزادی حسنی مبارک صادر شد
دادستان شرق قاهره روز دوشنبه موافقت خود با آزادی حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر در پی تبرئه وی در پرونده قتل انقلابیون را اعلام کرد. به گفته وکیل حسنی مبارک و برخی منابع قضایی مصر، دادستانی اجازه داده اگر پزشکان اجازه ترخیص رئیس‌جمهور اسبق مصر از بیمارستان نظامی محل نگهداری‌اش را بدهند، او می‌تواند به خانه برود ولی مبارک فعلا حق خروج از مصر را ندارد، چون تحقیقات درباره اتهام فساد مالی و ارتشا علیه او در جریان است. 12 روز پیش دادگاه تجدید نظر در مصر مبارک را که 88 سال دارد از اتهام کشتار معترضان در تظاهرات اعتراضی سال 2011 که به خلع وی از قدرت منتهی شد، تبرئه کرد. این دادگاه همچنین با رد تقاضای وکلای قربانیان سال 2011 برای بازگشایی پرونده‌های مدنی علیه مبارک امکان درخواست تجدید نظر یا محاکمه مجدد مبارک را از بین برد. مبارک که در جریان همان تظاهرات، دستگیر و به حبس ابد محکوم شد، بیشتر دوران زندان خود را در بیمارستان نظامی المعادی در قاهره گذرانده است. مبارک که به مدت 30 سال رئیس‌جمهور مصر بود، متهم بود در انقلاب 18 روزه مصر دستور کشتن حدود 850 نفر از معترضان را داده است.

پاکستان نیروی جنگی به عربستان می‌فرستد
برخی منابع خبری مدعی شده‌اند ارتش پاکستان به مناطقی در جنوب عربستان سعودی نیروی نظامی اعزام کرده است. پایگاه میدل‌ایست‌آی به نقل از برخی منابع مدعی شده ارتش پاکستان به مناطق مرزی در جنوب عربستان‌سعودی که برابر حملات تلافی‌جویانه نیروهای انصارالله یمن آسیب‌پذیر است نیروی نظامی اعزام کرده است. این منابع که اشاره‌ای به نام‌شان نشده، گفته‌اند این تیپ داخل مرز عربستان مستقر خواهند بود و مأموریتی در خارج از مرز این کشور نخواهند داشت. انتظار می‌رود اقدام پاکستان در اعزام نیرو با واکنش‌هایی در اسلام‌آباد همراه باشد، زیرا دو سال پیش پارلمان این کشور درخواست پادشاه عربستان برای پیوستن به ائتلاف ضد یمن را رد کرده بود.

میلیون‌ها آمریکایی بدون بیمه
دفتر بودجه کنگره هشدار داد  که تا سال آینده 18 میلیون آمریکایی پوشش بیمه‌ سلامت خود را از دست خواهند داد. این افراد براساس قانون بیمه خدمات درمانی باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا موسوم به اوباماکر، تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گرفته بودند که این قانون کمتر از  2 سال دیگر منقضی خواهد شد. در همین حال، اگر طرح برنامه بهداشتی جایگزین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، موسوم به ترامپ‌کر به تصویب برسد
52 میلیون آمریکایی تا سال 2026 بیمه درمانی نخواهند داشت. این طرح هفته گذشته از سوی نمایندگان جمهوری‌خواه برای جایگزینی با قانون اوباماکر به کنگره ارائه شد. براساس قانون جدید مردم باید برای خرید بیمه هزینه نسبتا قابل توجهی بدهند که احتمالا بسیاری از افراد میانسال و سالخورده را از خرید بیمه منصرف می‌کند.

آمریکا درصدد کاهش بودجه سازمان ملل
دولت آمریکا در راستای برنامه‌های دونالد ترامپ، قصد کاهش بودجه سازمان ملل تا سقف 50 درصد را دارد. یکی از مواردی که ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی روی آن تاکید داشت کاهش بودجه اهدایی این کشور به سازمان ملل بود. براین اساس، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که تامین هزینه برنامه‌های سازمان ملل را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. به نوشته اسپوتنیک، چنانچه واشنگتن نتواند به وظایف خود درباره تعهدات مالی‌اش در قبال سازمان ملل عمل کند، حق رای را در مجمع کل سازمان ملل از دست خواهد داد.

انفجار در حمص
عملیات گروه‌های تروریستی علیه غیرنظامیان در سوریه همزمان با نشست آستانه، ادامه دارد. روز گذشته یک بمب در شهر حمص به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن منجر شد. گروه تروریستی داعش در بیانیه‌ای مسؤولیت این انفجار را بر عهده گرفت. در همین حال، تلویزیون سوریه از پرتاب تعدادی خمپاره از سوی عناصر مسلح به شهرک جب‌الجراح و روستای ام‌السرج در حومه حمص خبر داد. این در حالی است که درگیری‌های شدیدی میان نیروهای ارتش سوریه و عناصر گروه  داعش در اطراف منطقه النقب در شمال عامریه در حومه شرقی حمص در جریان است.


Page Generated in 0/0064 sec