کارگردان نمایش «صعود مقاومتپذیر آرتور و اوئی» گفت: امروز هر گوشهای درباره اقتصاد صحبت میشود؛ من هم هنرمند هستم و با زبان ساده خودم درباره پروژهها و وامهایی صحبت میکنم که بیحساب و کتاب است ضمن اینکه ما تا به حال درباره اقتصاد نمایشنامه خوب نداشتهایم. به گزارش فارس، امیر دژاکام قصد دارد نمایش «صعود مقاومتپذیر آرتور و اوئی» اثر برتولت برشت را از فروردینماه 96 در تالار حافظ روی صحنه ببرد. وی درباره این نمایش و شرایط تولید آن گفت: این نمایشنامه درباره واقعهای در شیکاگو مثل نقشه به قدرت رسیدن هیتلر در آلمان است، در واقع یک نوع قدرت گرفتن لومپنیزم، گانگسترها، مافیا و توطئهها و نقشههایی که آنها دارند، همینطور مفاسد اقتصادی، زد و بندهای سیاسی و وامهای کلان که افراد خاص میگیرند و آنها را بازنمیگردانند بنابراین نمایشنامه حول محور اقتصاد و سیاست میچرخد اینکه چطور با زور به دنبالش مفاسد اقتصادی شکل میگیرد. به نظرم این نمایشنامه جذاب است که البته در تمام دنیا نیز به اجرا درآمده است. دژاکام افزود: کمدی آرتور و اوئی کار سختی است همچنان که «ننه دلاور» را هم من کمدی کار کردم، خیلیها هم آن را نپذیرفتند مثلا اینکه یک امر مقدس باید حتما تراژیک باشد، حتی ناراحت میشدند اما کمدی هم انواع مختلف دارد، شکسپیر هم این کار را انجام داد. مثال بارز آن هم «مکبث» است در لحظهای که شاه به دست لیدی مکبث کشته میشود بلافاصله صحنه دربان را داریم که کمدی است. به اعتقاد من، تراژدی و کمدی به تنهایی در زندگی امروز کاربرد ندارد چون واقعیت خیلی دروغین میشود نه مردم آنقدر عاقل هستند و نه آنقدر احساسی این دو باید با هم جلو بروند. ما انواع کمدی کلامی، گریهدار، خندهدار، اشتباه گرفتن و... داریم وقتی میگوییم کمدی الزاما نباید اینطور باشد که حتما پایانش گریهآور یا شاد باشد. وی درباره وجوه اجتماعی این نمایش گفت: ما اگر به سخنرانی مسؤولان هم توجه کنیم هر کدام یک گوشهای درباره اقتصاد صحبت میکنند من هم هنرمند هستم و با زبان ساده خودم راجع به کسانی میگویم که وام گرفتهاند و پس ندادهاند یا پروژههایی که قرار بوده بسازند و نساختهاند یا پروژههایی داریم پولهایی و چیزهایی خریدهاند که نشده و سوای همه اینها ما تا به حال یک نمایشنامه درباره اقتصاد نداشتهایم، همه یا عشق و عاشقی است یا مضامین اجتماعی اینها هم البته خوب است.