printlogo


کد خبر: 173871تاریخ: 1396/1/20 00:00
عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی: هیأت دولت با افزایش تعرفه واردات مخالفت کرد
حمایت دولت از تولید خارجی!

گروه اقتصادی: دولت به جای حمایت از تولید داخلی، از واردکنندگان حمایت می‌کند. مصداق چنین رویکردی نپذیرفتن افزایش تعرفه لیست 800 قلم کالایی است که هیات دولت مانع از آن شده است، در چنین شرایطی باید پذیرفت که دولت اعتقادی به اجرای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی ندارد.
عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با بیان اینکه دولت درخواست افزایش تعرفه برای ۸۰۰ قلم کالا که از سوی وزیر صنعت ارائه شده بود را نپذیرفته، گفت: افزایش تعرفه یکی از مهم‌ترین مسیرها برای حمایت از تولید داخلی است. عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه برای رونق تولید داخلی و در نهایت افزایش اشتغال باید با روند واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند مقابله شود، تاکید کرد: برای تحقق این منظور ابتدا باید شرایط رقابت برای تولیدکننده داخلی و خارجی را یکسان کرد، چرا که امروز این دو در شرایط برابر رقابت نمی‌کنند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: موضوعاتی مثل اختلاف 23درصدی نرخ سود وام بانکی، حق بیمه‌های سنگین داخلی، زمان بالای  ترخیص کالا ازگمرکات، بهره‌مندی از جوایز صادراتی14 درصدی و همچنین تشریفات پرشمار واردات و صادرات  از جمله شرایط نامتوازن رقابت تولیدکننده داخلی و خارجی است. مصری ادامه داد، وقتی که تولیدکننده داخلی اقدام به اخذ تسهیلات می‌کند باید 25 درصد سود بدهد اما تولیدکننده خارجی بهره 2درصدی پرداخت می‌کند که همین جا تولیدکننده خارجی 23 بر صفر از تولیدکننده داخلی جلو افتاده است، این موضوع نکته ساده‌ای نیست که بتوان براحتی از آن عبور کرد. به گفته مصری، در شرایطی که تولیدکننده داخلی با 40 امتیاز از رقیب خارجی عقب افتاده است،  افزایش تعرفه‌های وارداتی یکی از بهترین مسیرها برای مقابله با واردات انبوه کالای خارجی است و دست‌اندرکاران باید برای اجرای  آن چاره‌اندیشی کنند. عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی تاکید کرد:  بعضا دیده می‌شود درباره برخی کالاها، تولیدکننده داخلی اقدام به تولید کالا کرده است اما با شرایط سختی که به آن اشاره شد روبه‌رو شده و از سوی دیگر می‌بینیم که انبوه کالای مشابه خارجی نیز در دسترس مصرف‌کننده قرار گرفته است، با این شرایط واضح است که تولید داخل زمین می‌خورد. این نماینده مجلس با اشاره به  اینکه وزیر صنعت با همین استدلال‌ها اقدام به ارائه لیست 800 قلمی کالاهایی که نمونه مشابه داخلی برای آنها وجود دارد کرد، گفت: دولت با دلایلی که هنوز اعلام نشده با افزایش تعرفه این کالاها مخالفت کرده است.
قاچاق پوشاک خارجی ۳۸۵ هزار نفر را بیکار کرد
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک گفت: فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن حمایت از کالای داخلی مهم‌ترین گام در تحقق اقتصاد مقاومتی است که این مهم با پشتیبانی مردمی و تولید کالای باکیفیت محقق خواهد شد. ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اعلام این مطلب افزود: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال، اتحادیه پوشاک ضمن اعلام آمادگی برای توسعه تولید و اشتغال، مصمم است تا توسط 20 هزار بنگاه کوچک و زودبازده تحت پوشش با عزمی راسخ و در راستای تولید دانش‌بنیان، اشاعه فرهنگ و حمایت از پوشاک ایرانی در معرفی، رونق کسب و کار و توسعه صادرات پوشاک گام بردارد. وی ضمن انتقاد از واردات بی‌رویه پوشاک و عدم نظارت لازم به این عرصه تصریح کرد: بیش از 3 میلیارد دلار حجم واردات پوشاک به کشورمان است که این به‌معنای از دست رفتن 385 هزار فرصت شغلی است، بر این اساس واردات بی‌رویه انواع پوشاک سبب از بین رفتن فرصت‌های شغلی و اشتغالزایی برای جوانان شده است و اگر مسؤولان از صنایع کوچک و زودبازده حمایت نکنند، هنر ارزشمند طراحان و دوزندگان ایرانی به فراموشی سپرده می‌شود. شیرازی افزود: این در حالی است که مبارزه با واردات و قاچاق بی‌رویه کالا، برندسازی پوشاک ایرانی، برداشتن موانع تولید و عرضه پوشاک در کشور و مشوق‌های صادراتی باعث تسریع در دستیابی به جایگاه نخست اقتصادی منطقه و توسعه پایدار اقتصاد خواهد بود. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران اظهار داشت: اصناف و بنگاه‌های زودبازده نقش بسیار مهمی در چرخه تولید، رونق کسب‌وکار و اشتغالزایی دارند ولی متأسفانه حمایت‌های لازم از این قشر صورت نگرفته است. شیرازی گفت: اقتصاد مقاومتی در پی کاهش وابستگی‌ها به محصولات و خدمات خارجی و توسعه کشور است و ترجیح کالاهای داخلی بر اجناس خارجی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که آحاد مردم باید از آن حمایت کنند، از این رو در سال گذشته اتحادیه پوشاک در جهت افزایش ظرفیت تولید و ساماندهی اشتغال، طی تحقیقات و پژوهش‌های لازم با شناسایی سرمایه‌گذاران داخلی و معرفی به تولیدکنندگان این حوزه اقدامات ارزشمندی انجام داد. وی تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در جامعه منوط به اهمیت دادن به این موضوع در رسانه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها با اشراف به داده‌ها و اطلاعات لازم این حوزه می‌توانند موجب فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی بین مردم باشند. وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی نخست باید مدیریت فرهنگ‌سازی به‌جهت تغییرات متناسب و لازم از طریق مهندسی فرهنگ اقتصادی انجام گیرد تا جامعه در مسیری قرار گیرد که به 2 اصل توانستن و مقاومت در برابر فشار برسد و شکل جدیدی از اقتصاد و تولید را سامان دهد که ضمن برآورده کردن همه نیازهای اساسی جامعه، در برابر هرگونه فشار سلطه‌گران و مستکبران مقاومت کند و از استقلال و خودکفایی بهره‌مند شود و به مسیر رشد و شکوفایی خود ادامه دهد.


Page Generated in 0/0083 sec