printlogo


کد خبر: 174218تاریخ: 1396/1/28 00:00
لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی به عملکرد شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز
خط تولید سایپای کاشان هم متوقف شد!

گروه اقتصادی: یک کارشناس صنعت خودرو از توقف خط تولید سایپای کاشان از شنبه‌شب (26/1/96) خبر داد و گفت: انحصاری بودن شرکت قطعه‌سازی کروز باعث ایجاد مشکلاتی برای صنعت خودروسازی شده و البته این اتفاق با حمایت دولت صورت گرفته است. غلامرضا آباد در گفت‌وگو با فارس، درباره اتفاقات اخیر در شرکت قطعه‌سازی کروز و آتش گرفتن یکی از انبارهای این شرکت، اظهار داشت: در اثر این آتش‌سوزی، انبار دسته‌سیم دچار آتش‌سوزی شده که در حال حاضر تأمین این قطعه برای خودروسازان با مشکل روبه‌رو شده است. وی ادامه داد: تک‌سورس (تک منبع) بودن تأمین قطعه برای خودروسازان این مشکل را ایجاد می‌کند که در صورت بروز کوچک‌ترین اتفاقی، تأمین آن قطعه و در نتیجه تولید خودرو با مشکل روبه‌رو شود. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از شنبه‌شب خط تولید پراید در سایپای کاشان متوقف شده است، گفت: خط تولید سایپای تهران و پارس خودرو نیز در شرف توقف است که دلیل این اتفاق تک‌منبع بودن تأمین قطعات این خودروهاست.
توقف خط تولید تیبا از امروز
آباد با بیان اینکه خط تولید تیبا نیز از امروز در کاشان متوقف خواهد شد، تصریح کرد: خط تولید پراید و تیبا در حالی متوقف می‌شود که شرکت سایپا به عنوان یک خودروساز بزرگ تاکنون فکری برای ایجاد تنوع در منابع تأمین قطعات نکره و تنها به یک شرکت محدود شده است. وی ادامه داد: شرکت ایران‌خودرو نیز چنین وضعیتی دارد و در مجموع خودروسازان بزرگ کشور وابسته به قطعه‌ساز بزرگی مانند کروز هستند که حال با بروز آتش‌سوزی، در تأمین قطعات خودروها مشکل ایجاد شده است. به گفته وی، شرکت کروز در اکثر مواقع به صورت گروکشی با خودروسازان کار می‌کند و می‌گوید که اگر پول ندهید، به شما قطعه نمی‌دهیم. این در حالی است که خودروسازان در برخورد با قطعه‌سازان کوچک طوری برخورد می‌کنند که پول قطعات یک سال بعد پرداخت می‌شود. این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی به عملکرد شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز، گفت: روز گذشته جهانگیری، معاون رئیس‌جمهور در شرکت کروز حاضر شد و در جلسه‌ای مقرر شد که سایپا و ایران‌خودرو هرکدام 150 میلیارد تومان به شرکت کروز بپردازند تا آسیب ناشی از آتش‌سوزی جبران شود.
واردات بوق و بلندگو توسط خودروسازانی که ادعای جهانی شدن دارند
وی با بیان اینکه آتش‌سوزی در انبار دسته‌سیم کروز اتفاق افتاده است، گفت: این شرکت تنها تأمین‌کننده ECU خودروهای سایپا و ایران‌خودرو است که با آتش گرفتن انبار کروز، تأمین این قطعه برای خودروسازان با مشکل روبه‌رو شده است و این مساله برای خودروسازانی که می‌خواهند جهانی شوند، به صلاح نیست. وی تأکید کرد: خودروسازان ایرانی در حالی ادعای جهانی شدن دارند که هنوز یکسری قطعات پراید بعد از سال‌ها تولید این خودرو از طریق واردات تأمین می‌شود که می‌توان به بوق، بلندگو و رادیوپخش اشاره کرد.
هدرروی 2 میلیارد و 250 میلیون لیتر بنزین به دلیل کالیبره نبودن ECU ها
وی در عین حال با بیان اینکه ECU‌های وارداتی که روی خودروهای داخلی نصب می‌شود استاندارد نیست، گفت: بررسی دقیقی  روی این قطعات صورت نگرفته و همین مساله باعث شده میزان سوخت مصرفی به درستی محاسبه نشود، به طوری که مثلا اگر مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر 7 لیتر عنوان می‌شود، با بررسی دقیق مشخص می‌شود که میزان مصرف سوخت بین 10 تا 14 لیتر است. آباد ادامه داد: این مساله باعث شده سالانه
2 میلیارد و 250 میلیون لیتر اضافه مصرف سوخت در کشور داشته باشیم که دلیل آن عدم تنظیم و استاندارد بودن ECU خودروهاست که 2 هزار و 250 میلیارد تومان هدررفت سرمایه‌های کشور را در هر سال به همراه دارد. وی با بیان اینکه در صنعت خودروسازی بزرگ‌ترین فسادها و زد و بندها وجود دارد، گفت: اگر فساد اقتصادی صنعت خودروسازی بررسی شود، مشخص می‌شود که بزرگ‌ترین فساد اقتصادی از ابتدای انقلاب تاکنون در این صنعت اتفاق افتاده است. آباد در ادامه با اشاره به از کار افتادن برخی تجهیزات تولید قطعات در شرکت کروز، گفت: تجهیزات آتش نگرفته اما به دلیل دود ناشی از آتش گرفتن دسته‌سیم‌ها از کار افتاده‌اند که راه‌اندازی آنها زمان‌بر است. وی با انتقاد از عدم توجه دولت به موضوع تک‌منبع بودن تأمین برخی قطعات خودروها، گفت: در تأمین هر قطعه حداقل 2 سازنده باید وجود داشته باشد اما به دلیل فسادهای موجود در صنعت خودرو و مافیا، این مساله رعایت نمی‌شود و در نتیجه شاهد بروز برخی مشکلات در تأمین قطعات و همچنین بالا بودن قیمت قطعات هستیم.
چشم‌پوشی از آزمون برخی قطعات
وی توضیح داد: درباره برخی تست‌های قطعه گاهی ممکن است یک تست در گرمای صحرای آریزونای آمریکا صورت گیرد اما با پرداختی که برخی قطعه‌سازان بزرگ انجام می‌دهند، این تست غیر قابل انجام تلقی شده و این قطعه‌ساز می‌تواند نسبت به تولید آن اقدام کند اما برای قطعه‌سازان دیگر الزام به انجام تست در نظر گرفته می‌شود. این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال گفت: در شرایط فعلی تولیدکنندگان واقعی به خاک سیاه نشسته‌اند و مورد بی‌توجهی دولت قرار دارند. وی ادامه داد: پس از آتش‌سوزی کروز، خودروسازان سراغ برخی قطعه‌سازان کوچک رفتند، این در حالی است که به محض رفع مشکل کروز دیگر حتی جواب سلام قطعه‌سازان کوچک را هم نخواهند داد و سراغ همان شرکت تک‌سورس خواهند رفت. وی با اشاره به بازدید سال گذشته جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از شرکت کروز، گفت: چرا مسؤولان بین شرکت‌ها تفاوت قائل می‌شوند؟ دستگاه‌های نظارتی باید بر این مساله نظارت داشته باشند. به گفته وی، در دستگاه‌های نظارتی پرونده‌های زیادی وجود دارد که هیچ برخوردی با آنها نمی‌شود، اگرنه بزرگ‌ترین فساد مالی در صنعت خودرو کشف می‌شد.


Page Generated in 0/0077 sec