گروه فرهنگ و هنر: مهدی مطهر با تحصیلاتی که دارد در نگاه اول ربطی به مستندسازی ندارد. او فارغالتحصیل علوم سیاسی دانشگاه امام صادق است اما چند سالی است که در کار مستندسازی فعالیت میکند. او میگوید رشته تحصیلیاش به او کمک کرده تا اولویتها و جهتگیریهای درست در مستندسازی را پیدا کند و برای همان مسیر اعتقادیاش در علوم سیاسی، بهجای نوشتن مقاله فیلم میسازد. مهدی مطهر میگوید بیعلاقه به «داستانیسازی» نیست اما مستند را اصلیترین و مربوطترین حوزه سینمایی به فضای گفتمانی انقلاب اسلامی میداند.کارنامه مهدی مطهر از انواع مستند هم پر است. هم مستند تاریخی دارد، هم پرترههایی چون سید مهدی قوام را کارکرده است، هم مستند مسابقههایی چون فرمانده، خانه ما و خونه به خونه را کار کرده است. مهدی مطهر درباره فعالیتهای جشنوارهای «خانه مستند» به «وطنامروز» میگوید: هر جشنواره خاصیتهای مختص به خود را دارد، عمار خاصیت توزیع خوب محصول را دارد، سینما حقیقت تنوع موضوع و قومیت و فجر هم برای فیلمهای قوی است و ما در خانه مستند مسؤولی داریم که تقسیمبندی کارهای خانه مستند برای جشنوارههای مختلف را انجام میدهد تا خانه مستند هم حضور قوی داشته باشد و هم حضورش مؤثر باشد. مطهر ورود خودش و خانه مستند به عرصه مستندسازی را اینگونه تشریح میکند: باید به این نکته توجه کرد که جریانهای مستندسازی قبلی به جریانهای خاصی از لحاظ فکری و سنی تعلق داشت و مرکز گسترش، روایت فتح و تلویزیون گاردش به جوانها و افراد گمنام بسته بود. بعد از اتفاقات ٨٨ عزمی بین انقلابیون به وقوع پیوست که مرهون شخص یا جریان خاصی نیست. راه افتادن سازمان اوج، تشکیل شبکه افق و خانه مستند و جشنواره عمار منجر به ساخت انبوهی از مستندها با موضوعات مختلف سیاسی و اجتماعی شد؛ مستندهایی که ما از سازندگانشان هیچ ذهنیت مثبت یا منفی نداشتیم و کمکم به مدد افق و بعدتر همه شبکهها این مستندها در تلویزیون پخش شد. وی در این میان نقش خانه مستند را هم تولید میداند و هم رعایت استاندارد و میگوید: خانه مستند تلاش کرده است به لحاظ حجم تولیدات فعالیت قابل قبولی داشته باشد و مهمتر از آن اینکه بتواند یک استاندارد کیفی برای کارش تعریف کند که امروز به خاطر همین استاندارد توانسته اسمی برای خودش دست و پا کند. مطهر میافزاید: خانه مستند با این دو رویکرد هم توانسته یک نسل تازه و جوان را وارد فضای جدی مستندسازی کند و هم با پشتیبانی و تجهیزات مناسب، کیفیت و استانداردهای مستند را در کشور بویژه در بین بچههای ارزشی ارتقا دهد و از طرفی با تشکیل یک پروسه طرح و برنامه و نظارت کیفی توانسته محتوا را هم جدی جلو ببرد. مهدی مطهر بازخوردهای کاری خانه مستند را شامل چند فرآیند میداند: اول بازخورد خود گروه خانه مستند که همه مستندهای ساختهشده را دیده و ارزیابی میکند. این ارزیابی خیلی سختگیر و بیرحم است چون تکتک مستندهای ما منتسب به جمع خانه مستند است نه شخص خاصی و به همین دلیل برایمان کیفیت خیلی اهمیت دارد. بعد از ارزیابی خانه، سازمان اوج بازبینی میکند. بعد شبکههای مختلف فیلم را نشان میدهند و واکنشها و پیامکها به ما گزارش داده میشود. مضاف بر اینکه فیلمها در جشنوارههای مختلف شرکت داده میشود و واکنش منتقدان و مخاطبان خاص هم در نظر گرفته میشود. مهدی مطهر درباره فعالیتهای چندساله خانه مستند میگوید: در مجموع میتوان گفت خانه مستند بیش از 6 صد مستند کوتاه و بلند تهیه و تولید کرده که واکنشهای خوبی را به همراه داشته است. بهعنوان مثال «فرمانده» جزء پربینندهترین برنامههای سال بوده و در سه ستاره کنار نود، دورهمی و خندوانه به رأی گذاشته میشود که این نشان از استقبال این برنامه دارد. از طرفی برگزیده شدن در جشنواره حقیقت فیلم کوتاه تهران و وحدت و سما همگی نشانههای خوب فنی تولیدات خانه مستند است. مهدی مطهر درباره اهمیت کار باکیفیت در مستندسازی میگوید: یکی از استراتژیهایی که باعث شده خانه مستند به کیفیت کارهایش معروف شود آن است که کاری بیکیفیت از خانه مستند خارج نمیشود، یعنی اگر کاری به لحاظ محتوا یا فنی مقبول نشود خانه حاضر است ضرر دهد ولی جایی ارائه ندهد که البته این اتفاق کمتر از 3-2 دفعه افتاده است. مهدی مطهر درباره وضعیت مستند در عرصه صنعت سینما میگوید: سینما 3 ضلع مخاطب و گیشه، صنعت هنر دارد اما مستند ضلعی به نام گیشه را ندارد و باید برنامهریزی پخش از شبکهها و تلویزیون را داشته باشد. کاری که قرار است از تلویزیون پخش شود محدودیت موضوع ندارد بلکه محدودیت لحن دارد. یعنی در تمام موضوعات میتوان برنامه ساخت ولی با لحن مناسب مخاطب تلویزیونی که شاید فرصت وقت یا توان فهم موضوعات پیچیدهتر را نداشته باشد. مهدی مطهر محصور شدن مستندسازی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را در موضوعاتی چون راهیان نور، جبهه و جنگ و خانواده شهدا، نادرست میداند و میگوید: با نگاه انقلابی باید سراغ مسائل اجتماعی و آسیبهای اجتماعی رفت و در آن حوزه فعالیت کرد. وی درباره پرورش نیروهای مستندساز انقلابی در خانه مستند میگوید: امروز مهمترین اولویت خانه مستند کشف استعدادها و حمایت از آنهاست بویژه آنکه خانه مستند بشدت روی نیروهای شهرستانی و فیلم اولی حساب باز کرده و عمده تولیدات خانه مستند با دوستان فیلم اولی است.